۰
plusresetminus
سمینار میراث جهانی هخامنشیان

مواظب افراط وتفریط درمورد کوروش باشیم/ سوالاتی بی پاسخ درمورد کاخ هخامنشی شوش

تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۳
سمینار میراث جهانی هخامنشیان به همراه میهمانان خارجی به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.
مواظب افراط وتفریط درمورد کوروش باشیم/ سوالاتی بی پاسخ درمورد کاخ هخامنشی شوش
به گزارش "حافظ نیوز"،  سید علی اکبرصفوی عصر امروز در سمینار میراث جهانی هخامنشیان، ضمن خوش‌آمد گویی به اساتید و دانشجویان و اصحاب رسانه با بیان اینکه سکوت دانشجویان و دانشگاه برخی‌ها را در جامعه دچار توهم کرده است که دانشگاه برنامه‌ای ندارد، اظهار داشت: ما از دانشجویان خواستیم که فعالیت خود را افزایش داده و برنامه‌ای تاریخی نیز برگزار کنند.
وی تصریح کرد: البته دانشگاه در سال‌های اخیر فعال بوده تا جایی که به تغییر استاندارد هم کشیده شد.
صفوی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در دانشگاه و جامعه نقش آفرینی کند، بخش تاریخ دانشگاه شیراز است.
قائم مقام دانشگاه شیراز افزود: به فرموده حضرت علی(ع) تاریخ آینه عبرت است، برگزاری سمینار میراث جهانی هخامنشیان نیز برای شناخت بهتر ایران باستان است.
دکتر مصطفی ندیم در خصوص «کوروش و اخلاق در جنگ» اظهار داشت: کوروش یک حاکم خوب و سیاستمدار بزرگ بود که با فنون پادشاهی و حکومت‌داری آشنا بود اما پیغمبر نبود.
استاد تاریخ دانشگاه شیراز ادامه داد: کوروش هم محاسن و هم معایبی داشت که نباید در مورد او افراط یا تفریط شود.
وی افزود: نباید از کوروش چهره فوق انسانی بسازیم و نباید او را به گروه‌های منفور در جهان نسبت بدهیم.
ندیم تاکید کرد: یکی از میراث‌های هخامنشیان و پارس، اخلاق در جنگ است که مورخان از آن یاد می‌کنند و کوروش نیز کسی بود که در جنگ اخلاق را رعایت می‌کرد.
در این جلسه پیتر فرانچسکو کالیری درمورد همکاری‌های باستان شناسی بین دانشگاه‌های شیراز و ایتالیا که از سال 2005 در منطقه پاسارگاد و مشخصا در دره  تنگ‌بلاغی که دهکده‌ای از دوره هخامنشی در این مکان واقع است و تا حدی نیز مورد کاوش قرار گرفته و در مورد بناهای اصلی پاسارگاد که قدمت بناها به زمان کوروش منسوب است، سخنرانی کرد.
دکتر جولیان کانی، موزه دار بخش آثار باستانی شرق موزه لوور پاریس نیز در این مراسم حضور داشت.
وی با اشاره به اینکه شوش به عنوان یکی از پایه‌های پادشاهی هخامنشی محسوب می‌شود، گفت: کاوش‌هایی انجام شده اما به نظر می‌آید که کاخ هخامنشی شوش به عنوان یک سایت باستان شناسی عظیم، تا شناسایی کامل فاصله بسیاری دارد و سوالات بیشماری در مورد آن هنوز بی پاسخ مانده است.
کد مطلب : ۱۸۰۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما