۰
plusresetminus
3 نطق پیش از دستور کار چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز

توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها مستلزم شناخت درست و دقیق منابع و سرمایه ها/ مشکل اساسی شهر شیراز مدیریت آب/ تسریع وزارت کشور در ابلاغ حکم شهردار شیراز

تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۵
آقایان نوذر امامی، علی ناصری و سیروس پاکفطرت نطق پیش از دستور خود را در چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز قرائت کردند.
توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها مستلزم شناخت درست و دقیق منابع و سرمایه ها/ مشکل اساسی شهر شیراز مدیریت آب/ تسریع وزارت کشور در ابلاغ حکم شهردار شیراز
به گزارش "حافظ نیوز"، آقایان نوذر امامی، علی ناصری و سیروس پاکفطرت نطق پیش از دستور خود را در چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز قرائت کردند که در ادامه می خوانید:

مهم ترین نکات نطق نوذر امامی
شاید اولین و مهمترین قدم در تحقق این آرمان، رویکرد منطقی به ظرفیت ها و قابلیت هاست. رویکردی که شیراز را متعلق به همه شهروندان شیرازی بداند و به توزیع عادلانه امکانات در بحث زیرساخت ها اهتمام بورزد.
البته توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها در بین شهروندان یک شهر، مستلزم شناخت درست و دقیق از منابع و سرمایه ها و داشته ها و نداشته های یک شهر است.
شورای اسلامی شهر در راستای تحقق این ایده و براساس وظیفه قانونی خود، پس از رسمیت یافتن در اولین گام، یکی از باتجربه ترین چهره های معتمد مردم جناب مهندس معافیان را به اتفاق آراء، به عنوان شهردار این شهر معرفی کرد.
از آنجایی که نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر به پیشنهاد شورای شهر و با حکم وزیر کشور صورت می گیرد، این روند در مرحله دوم بنا به مصلحت ها و ملاحظاتی ، با واجد شرایط ندانستن ایشان متوقف شد. لذا شورا مجدداً یکی دیگر از نیروهای خوش نام ومجرب شهر به نام جناب آقای مهندس اسکندرپور را که دارای سوابق اجرایی و ظرفیت قابل قبول برای این مسوولیت می باشند را برای سکانداری کلان شهر شیراز معرفی نموده که امیدوارم با عنایت به اهمیت زمان و نقش شهردار در پیشبرد امور شهر در چارچوب سیاست ها و برنامه های شورای اسلامی شهر، در اولین فرصت وظرف چند روز آینده شاهد صدور حکم وی توسط وزیر محترم کشور باشیم.
محرومیت زدایی از حاشیه نشینان شهر و کم کردن فاصله شمال و جنوب و فقیر و غنی می تواند همواره به عنوان یک استراتژی مدنظر شورا و شهرداری باشد.
چون فقر و فساد و تبعیض مکمل هم هستند. تبعیض می تواند زمینه فقر را فراهم نموده و فقر بستر مناسبی است برای رشد و ترویج فساد.
نکته مهم دیگری که شهرداریها در سیاست گذاریهای خود برای کسب درآمدهای جدید، باید به آن توجه نمایند‌ کاهش اتکاء بودجه شهرداری به اخذ عوارض از مردم است.وبودجه موجود ودرامد حاصله هم باید بجا و در جای خود بصورت بهینه هزینه مهمترین امور مردم گردد..ودر آینده باید ترتیبی اتخاذ گردد که برای اداره سازمان بزرگی چون شهرداری  درآمدهای ثابت ایجاد شود و شورا در این‌ باره باید اقدام اساسی انجام  دهد.
یکی از مهمترین خواسته های شهروندان وبه تبع آن شورا محترم کلانشهر شیراز حفظ اکوسیستم تنفسی و توجه ویژه به محیط زیست ونگهداری باغات قصرالدشت وجلوگیری از تغییر کاربری و قطع درختان در این باغات است که متاسفانه در سالهای اخیر مورد بی مهری واجحاف اصحاب قدرت وثروت قرار گرفته واز بیش از ۳۰۰۰ هکتار به کمتر از۷۰۰ هکتار تقلیل یافته است.

مهم ترین نکات نطق پیش از دستور سیروس پاکفطرت
 ولی مشکل اساسی گریبانگیر شهر شيراز  در مقوله مدیریت آب و اعتنا به مسائل زیست محیطی است ،که  در چند سال اخیر از  صدمه های ناشی از خشکسالی در امان نبوده و با تداوم  این معضل در آینده ,این شهر را نازیبا خواهد کرد, هر چند که متولیان امر طی سالهای اخیر و با همدلی اعضا شورای سوم و چهارم توانسته اند ، به ترمیم بخشی از ناملایمات ناشی از کمبود  آب و مسایل مبتلا به فاضلاب بپردازند لیکن ، برای رسیدن به استانداردهای مطلوب میبایست گام های استوارتری برداشت .
در این راستا چند نکته را متذکر میشوم :
۱: شهر شیراز با جمعیت ۸/۱ میلیون نفری پنچمین کلانشهر و دارای  دومین نرخ رشد جمعیت  در ایران اسلامی است ، که هم نشانگر مزیت مطلوب شیراز و از سوی دیگر چالشی برای مدیران خدمات رسان شهری  میباشد , که کمترین معضل آن علاوه بر کمبود آب که در بندهای  دیگر توضیح داده میشود در کمبود حداقل ۱۵۰هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و ۱۴۶۰کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه و خط انتقال آب میباشد.
در زمینه فاضلاب با اقدامات و تدبیر اندیشه شده و بودجه های دولتی و وام بانک جهانی و ظرفیت تبصره ۳ هم اکنون ۵۴٪ شهر شیراز تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته لیکن هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب یعنی تحت پوشش قرار دادن صد در صدی مشترکین آب شهری , در فاصله ای بزرگ هستیم که  باید  با تلاش و اقدام  همه جانبه از سوی مدیران و مسئولین شهری و استانی به احداث ۱۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب باقی مانده و۶ مدول تصفیه خانه فاضلاب به اهداف غیر قابل حذف زیست محیطی شهر شیراز نایل شد  .
لذا ، نداشتن شبکه های جمع آوری فاضلاب و واحدهای تصفیه خانه کافی ، بخصوص در شهرک های اقماری و سرریز شدن فاضلاب به شبکه شهری شیراز علاوه بر ایجاد شوک بار هیدرولیکی ، باعث آلودگی آب قنات ها ، چشمه ها ، باغات و محیط زیست و ایجاد بوی تعفن برای برخی مسیرهای شهری و ایجاد شرایط غیر بهداشتی و شیوع بیماری ها ، فرسایش خاک ، هدر رفتن آب ، رشد حشرات موذی ، می شود . شایان ذکر است این مشکلات در زمان بارندگی و سیلاب چند برابر می شود . توجه داشته باشیم که درصد زیادی از آب بهداشتی شیراز از طریق چاه ها و سد درودزن تأمین می شود که باتوجه به اجرای تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب و سیلاب و افزایش انشعابات در این خصوص و همچنین رسیدگی جوی به کانال های روز و ایجاد تأسیسات تصفیه برای کلان شهر شیراز از مسائل با اولویت ستاره دار بوده و هر چه سریعتر باید اقدامات اساسی در این خصوص صورت پذیرد .
در پایان نتیجه گیری را در موارد زیر خلاصه مینمایم :
۱: دسترسي و برخورداري همه شهروندان شيرازي از آب شرب بهداشتي و برخوردار از استانداردهاي كمي و كيفي و با نگرش جامع زيست محيطي.
۲: تامین مالی  بودجه های مورد نیاز توسط سازمان برنامه بودجه و استانداری فارس و  استفاده از ظرفیت های قانونی توسعه مشارکتهای مردمی
۳:  احداث حداقل ۱۵۰هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و ۱۴۶۰کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه و خط انتقال آب در شهرشیراز
۴: كاهش برداشت از منابع آب  زير زميني و حتی الامکان جایگزینی با پساب  بمنظور افزايش ثبات و پايداري منابع آب  در تامين آب شرب.
۵ :سرعت بخشيدن به اجراي كامل ۱۵۰۰ کیلومتر شبكه و تسریع درتکمیل احداث ۶ مدول فاضلاب باقی مانده  شهر شيراز وتحت پوشش بردن كليه مشتركين.
 
مهم ترین نکات نطق علی ناصری
از زمان تاسیس بلدیه یا همان شهرداری بالغ بر ۱۱۳ سال میگذرد . در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی پس از پیروزی مشروطه مشکلات مختلفی در اداره امور شهر ها در زمینه هایی از قبیل بهداشت شهری و اب رسانی وجود داشت که موجب شد نمایندگان مجلس اول در صدد تدوین قوانینی بریا بهداشت شهرها بر آیند که نهایتا منجر به تدوین اولین قانون شهرداری ها تحت عنوان « قانون بلدیه» در ۱۹ خرداد ۱۲۸۶ شمسی شد.
با توجه به اینکه در طی گذشت این سال ها وظایف بلدیه ها چه از لحاظ گسترش عملکرد و چه در زمینه های شرح فعالیت ، تغییرات چشمگیری داشته اند اما نظام مدیریتی شهری در حال حاضر نتوانسته منافع دراز مدت شهروندان را تامین کند لذا لزوم تعریف وظایف بلدیه ها از شهرداری صرف به سمت شهرند مداری احساس می شود .
نهادینه کردن فرهنگ مسئولیت پذیری در بین شهروندان و مشارکت آنان در تصمیم سازی ها می تواند شهری را موجب شود که جهت گیری آن بر مدار توسعه پایدار واقع گردد.
شورای پنجم با این دیدگاه و بر اساس شاخص های توسعه پایدادر شهری با حساسیت و در اسرع وقت با این امید که امور کلان شهر شیراز و شهروندانش معطل نماند طی دو مرحله اقدام به انتخاب شهردار نمود اما با توجه به تامین نظر وزارت محترم کشور متاسفانه هنوز حکم شهردار منتخب ابلاغ نگردیده است ! که جا دارد مسئولین محترم وزارت کشور در این خصوص تسریع نمایند .
شورای پنجم با این باور که بهداشت و سلامت شهروندان همواره در مقوله محیط زیست مستتر است در صدد حفظ سلامت شهروندان می باشد . از نظر متخصصین بهداشت و سلامت ، پیشگیری مهمتر از درمان است چرا که با این تدبیر می توان ضمن ایجاد آرامش جسمی و روانی فرد از هزینه های گزافی که بالطبع بر خانواده ها و جامعه تحمیل می شود ، کاست .
این شورا به محیط زیست به عنوان پارادایم توسعه نگاه می کند ، چرا که رشد و توسعه جوامع انسانی بر حسب زمان و مکان و با توجه به محیط زیست تعریف میگردد ، لذا محیط زیست یکی از محورهای اساسی در تحلیل مسایل در پارادایم های جدید توسعه است .
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت از پیامدهای آن می توان به تغییر شیوه زندگی و بدنبال آن تغییر در الگوی مصرف ، تولید روز افزون پسماندها و فاضلاب های صنعتی و انسانی و پخش آنها در محیط زیست اشاره کرد که علاوه بر به خطر انداختن سلامت انسان ها و محیط موجب از بین رفتن سرمایه های اکولوژیکی و اقتصادی جوامع نیز می شود پس لازم است با همکاری بین بخشی نسبت به جمع آوری ، تصفیه و استحصال آن اقدام مجدانه تری صورت گیرد.
آب یکی از منابع تجدید پذیر اما محدود به شمار می آید که به صورت برابر در بین کشورهای جهان تقسیم نشده است ، لذا با توجه به محدودیت ها و واقع شدن ایران در کمربند خشک جهان و همچنین کمبود بارش ها که به دلیل تغییر اقلیم نیز تشدید شده است ضمن احساس نیز به مدیریت همه جانبه در این خصوص لازم است با استفاده از فرهنگ سازی در مسیر مصرف بهینه آب در مصارف خانگی ، کشاورزی و صنعتی از هدر رفت آب جلوگیری نماییم .
خشکسالی و کاهش سطح آب های سطحی و زیر سطحی موجب به خطر افتادن اقتصاد خانوارهای کشاورزان شده است و این در حالی است که مهاجرت و حاشیه نشینی،  مشکلات عدیده ای را برای کلان شهر شیراز ایجاد کرده است . لذا از مسئولین استان در بخش آب و کشاورزی درخواست می نماییم تا با یک برنامه علمی و فنی در جهت تغییر الگوی کاشت و ترویج کشت محصولات با آب بری کمتر اقدامات مجدانه و عاجل را اعمال نمایند .


 
کد مطلب : ۱۸۰۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما