۰
plusresetminus

هشت برابر استاندارد در شیراز فست فودی وجود دارد/شیراز دومین مصرف کننده فست فود در ایران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۶
دیگر دیدن ترافیک سنگین و صف‌های طولانی و پیچ خورده و ادامه دار تا خیابان های مجاور برخی فست فودی های شیراز مخصوصاً در شب برایمان عادی شده و در حال حاضر عملاً شلوغ‌ترین صف ها در این شهر صف انتظار سفارش فست فودی ها است.
هشت برابر استاندارد در شیراز فست فودی وجود دارد/شیراز دومین مصرف کننده فست فود در ایران
به گزارش "حافظ نیوزدیگر دیدن ترافیک سنگین و صف‌های طولانی و پیچ خورده و ادامه دار تا خیابان های مجاور برخی فست فودی های شیراز مخصوصاً در شب برایمان عادی شده و در حال حاضر عملاً شلوغ‌ترین صف ها در این شهر صف انتظار سفارش فست فودی ها است.
 
نام برخی از واحدهای عرضه فست فود در شیراز از نام خیابان های اصلی این شهر معروف تر است و در ارائه انواع خدمات با یکدیگر در حال رقابت هستند، از قیمت گرفته تا نوع سس و زمان تحویل پیتزا درب خانه که در برخی موارد سرعتشان در رساندن فست فود به درب منزل مشتری از سرعت دستگاه‌های امدادرسان نظیر اورژانس و پلیس بیشتر است.
 
گفتن این موضوع که فست فود به یکی از نمادهای اصلی و اولویت های زندگی بشر امروزی و خصوصاً جوانان شهرنشین تبدیل شده است، گزاف نیست.
 
انتشار این خبر در روزهای اخیر که شیراز بعد از پایتخت دومین مصرف کننده فست فود در ایران است در نوع خود شوکه کننده و تعجب برانگیز است که چه بی تدبیری و کم کاری صورت گرفته که قطب درمانی و شهر سلامت کشور به شهر فست‌فودها تبدیل شده است.
 
در اغلب شهرهای کشور غذای ایرانی غالب سفره های مردم است و از فست فود بصورت تفریحی استفاده می کنند اما متاسفانه در سال های اخیر در شیراز قصه ای متفاوت رقم خورده و به دلیل رشد قارچ گونه واحدهای عرضه کننده مجاز فست فود در کنار وانت ها، گاری ها و دست فروش های مواد غذایی غیرمجاز همگی باعث شده سرانه مصرف فست فود در این کلانشهر روند صعودی نگران کننده ای به خود بگیرد.
 
شاید یکی از دلایل رشد نگران کننده این موضوع تعداد زیاد و رو به افزایش واحدهای عرضه کننده فست فود در کلانشهر شیراز است، از این رو گفتگویی با نائب رئیس اتاق اصناف شیراز ترتیب دادیم.
 
هشت برابر استاندارد در شیراز فست فودی وجود دارد
نائب رئیس اتاق اصناف شیراز در این باره می گوید: در بحث فست فود در شهر شیراز بیش از ظرفیت موجود واحد صنفی داریم و تعداد واحدهای عرضه کننده فست فود که دارای پروانه کسب هستند هشت برابر بیشتر از حد استاندارد است. خسرو فروغان باتأکید بر افزایش بی رویه فست فودها و واحدهای صنفی شیراز در سال های اخیر، افزود: حدود 80 هزار واحد صنفی در این شهر وجود دارد که به نسبت جمعیت هفت برابر استانداردهای جهانی است.
 
وی ادامه داد: این واحدها تنها کسانی هستند که دارای پروانه کسب می باشند در حالی که در کنار این تعداد واحدهایی هستند که توسط شهرداری مجوز داده شده و یا به صورت دستفروشی اقدام به عرضه می کنند.
 
قانون حریم صنفی در سال های اخیر لغو شد
نائب رئیس اتاق اصناف شیراز ضمن تاکید بر وجود قانون حریم صنفی گفت: طبق قانون نظام صنفی در کشورما قانون حریم صنفی وجوددارد که باید اتحادیه به اتاق اصناف و در نهایت اتاق به کمیسیون نظارت ارجاع و این کمیسیون براساس نیازسنجی و ظرفیت بازار حریم و حتی تعداد واحدهای صنفی را مصوب کند.
 
او با اشاره به این که این قانون قبل از انقلاب و همچنین بعد از انقلاب نیز وجود دارد، افزود: متاسفانه این قانون در چهار سال اخیر با بخشنامه ای از سوی هیئت نظارت و شخص وزیر وقت به بهانه رقابت پذیری و بازار آزاد رعایت نشد.
 
فروغان با توجه به این که ملغا شدن این قانون به دلیل حل مشکل بیکاری بود اضافه کرد: ضرر این تصمیم بیش از منفعتش بود و این اتفاق لطمات غیرقابل جبرانی به جامعه و مردم وارد کرد، زمانی که کسب و کار ناسالم گسترش یابد رقابت نیز ناسالم خواهد بود و در این مسیر تخلف صنفی بروز خواهد کرد که در نتیجه سلامت جامعه، امنیت شغلی، افزایش رانت را بوجود می آورد.
 
وی افزایش بیش از ظرفیت واحدهای صنفی عرضه مواد غذایی و فست فود را پیش زمینه بروز مشکلات عدیده ای دانست و تشریح کرد: افزایش واحدهای صنفی کاهش مشتری را به دنبال دارد که در نتیجه جبران هزینه ها زمینه بروز انواع تخلف را فراهم می کند که در واحدهای غذایی این تخلفات به سلامت جامعه و گسترش انواع بیماری ها دامن می زند.
 
نائب رئیس اتاق اصناف شیراز با توجه به تغییر وزیر ابراز امیدواری کرد: حریم صنفی باید دوباره احیاء شود، اجازه صدور مجوز جدید داده نشود و حدود نیز مشخص شود که از گسترش بیش از ظرفیت خصوصاً در بحث فست فودها که با سلامت جامعه در ارتباط است جلوگیری شود.
 
وی مجوز برخی از باغ ها و باغچه های سطح شیراز که از شهرداری و یا میراث فرهنگی به بهانه گردشگری گرفته می‌شود را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: از این مکان ها اغلب شهروندان شیراز استفاده می کنند و مشکلات زیادی نظیر بهداشتی، امنیتی و اجتماعی در این مکان ها بروز کرده است.
 
او در جواب این سوال مبنی بر نحوه برخورد با تخلفات بهداشتی در واحدهای عرضه‌کننده فست فود در سطح شیراز گفت: متاسفانه تعداد بازرسان ما جوابگو این همه واحد صنفی عرضه کننده مواد غذایی و فست فود نیست و بودجه محدود این کار جوابگو حجم بالای این واحدها در سطح شیراز نیست و ما تنها شکایت های صورت گرفته را دنبال می کنیم و برخورد نیز جدی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه تخلف های بسیاری در شیراز صورت میگیرد و شکایت ها از تخلفات فست‌فودها بسیار زیاد است.
 
فروغان در جواب سوالی مبنی بر نحوه فعالیت وانتی‌ها در سطح شهر گفت: فعالیت همه وانتی‌ها عرضه کننده کالا و مواد خوراکی در سطح شهر غیرقانونی است و حتی در قانون شهرداری ها در این باره دستور العملی وجود ندارد و مجوز دادن به آنها نیز کاملاً غیرقانونی است.
 
مصرف فست فود بیش از ماهی یک بار توصیه نمی شود
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: در تعداد این واحدها دانشگاه علوم پزشکی دخالتی ندارد و تنها مجوز کسانی که متقاضی هستند را از نظر مکان، متراژ ، ارتفاع بنا، سطوح، شرایط کارگران، محل نگهداری مواد اولیه و ... مورد بررسی قرار می دهیم.
 
حمیدرضا قاسمی پور ادامه داد: با بررسی همه این موارد مجوز صادر می شود ضمن این که بصورت دوره ای نظارت نیز صورت میگیرد و بین اماکن مختلفی که بررسی صورت می گیرد فست‌فودها و رستوران ها از حساسیت بیشتری برخوردارند.
 
وی اضافه کرد: در صورت تخلف در مرحله اول اخطار شفاهی و کتبی و بعد در صورت رعایت نکردن فرصت کوتاهی داده می شود بعد تعطیلی موقت و نصب پلاکارد صورت می گیرد و در صورت تکرار بعد از تعطیلی بار سوم پروانه واحد متخلف لغو خواهد شد.
 
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب خاطرنشان کرد: واقعیت اصلی که همه مردم نیز باید درک کنند این است که علی‌رغم همه بازدیدها و نظارت ها بهداشت این واحدها بطور کامل رعایت نمی شود و نمی توان به این موضوع اطمینان کامل کرد.  وی ادامه داد: فست فود حداکثر باید ماهی یکبار استفاده شود، درصورتیکه در نحوه تهیه و مواد اولیه نیز کاملاً رعایت شودچون این غذاها پر از نمک، قند و مواد مضر است.
 
100 فقره برخورد با فست فودها در سال جاری
 
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان فارس در این باره می گوید: در سال جاری تاکنون 100 فقره برخورد با فست‌فودی‌های متخلف صورت گرفته است.
 
علی مبشری افزود: در این صد فقره برخورد مبلغ 430 میلیون ریال جریمه نیز برای متخلفین صادر شده است.
 
وی روال برخورد با تخلفات فست فودها را این گونه توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف به دلیل  اینکه به موضوع اشراف دارند به  تخلفات ورود می کنند و بعد پرونده تشکیل و به تعزیرات ارجاع داده می شود.
کد مطلب : ۱۷۷۲۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما