۰
plusresetminus
در یکصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان صورت گرفت؛

استاندار فارس: علوم انسانی غرب ماهیت ضدمذهبی ندارد و اگر به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم باید آزادی اندیشه داشته باشیم/ آیت الله ایمانی: علت عدم نظریه پردازی و تولید در علم در حوزه علوم انسانی، نبود انگیزه است نه فقدان آزادی اندیشه!

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۵۱
افشانی رمز تحول در علوم را از دیدگاه خود بیان کرد و گفت: تا زمانی که آزادی اندیشه و نقد وجود نداشته باشد، تحولی در علوم به ویژه علوم انسانی رخ نخواهد داد.
شورای فرهنگ عمومی استان فارس
شورای فرهنگ عمومی استان فارس
به گزارش "حافظ نیوز" محمد علی افشانی، استاندار فارس در یکصدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: من فکر می کنم که همایش و این قبیل کارها لازم است اما کافی نیست. علوم حاصل  تحقیق وتفحص تاریخی بشر است. این که امروز علم از جایی به جای دیگر انتشار می یابد، حاصل تلاش جمعی بشر بوده است و برای همه است. یک روز از ما علم به کشورهای غربی منتشر می شد اما امروز علم از آن طرف به سمت ما گسیل شده است. این که تصور کنیم آن چه در اختیار دیگری است از آن هاست، اشتباه است.
استاندار فارس در ادامه افزود: متاسفانه نگاه ما دولتی شده است و دولتگرایانه است. چند درصد از علوم غربی دولتی بوده است؟ چند درصد دانشمندان علوم غربی از دولت و امکانات آن استفاده کرده اند؟
وی درمورد صحبت اساتید که علوم انسانی ما مبنی بر سکولاریسم و علوم غربی است، بیان کرد: من به این که پایه هایمان ضعیف و بر اساس سکولار است هیچ اعتقادی ندارم.
افشانی رمز تحول در علوم را از دیدگاه خود بیان کرد و گفت: تا زمانی که آزادی اندیشه و نقد وجود نداشته باشد، تحولی در علوم به ویژه علوم انسانی رخ نخواهد داد. ما باید سعی کنیم در دانشگاه و جامعه آزادی اندیشه و نقد را گسترش دهیم تا بتوانیم تولید مطلب و محتوا داشته باشیم.
وی در ادامه اظهار کرد: باید به این نکته هم توجه کرد که علم و دانشی که از بیرون می آید ماهیت ضد مذهبی ندارد، علم مثل سیال است، شیب به هرسمتی که باشد سیال به آن سمت روان خواهد شد.
استاندار فارس درمورد همایش و کرسی های آن گفت: افرادی را که دعوت می کنید طوری باشد که باهم بحث و مناظره کنند. این که کسانی را بیاورید که دقیقا همان حرف هایی را بزنند که مدنظر شماست، هیچ تحولی را ایجاد نخواهد کرد. همچنین زمان باقی مانده تا برگزاری همایش کوتاه است که اگر دو ماه به تاخیر بیفتد، می تواند با برنامه ریزی بهتر آن را اجرا کرد.

پس از این سخنان، آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در پاسخ به سخنان استاندار فارس گفت: من معتقدم در حوزه علوم انسانی و تولید علم در کشور ما نظریه پردازی نشده است اما علت آن نبود آزادی اندیشه نیست. علت آن انگیزه است، تا زمانی که انگیزه در درون ایجاد نشود، حرکت آغاز نخواهد شد. انگیزه دینی در دانشگاه هایمان بسیار کم شده است و انگیزه های دیگر جایگزین آن شده است که با مدیریت درست باید آن را اصلاح کرد.
وی در مورد شکل گیری شخصیت های نظریه پرداز گفت: ما در بعد از انقلاب شخصیت های نظریه پرداز همچون دکتر مطهری تقریبا نداشته ایم. باید فکری شود که هر دهه ما یک نفر مثل دکتر شهید مطهری به جامعه معرفی کنیم.
امام جمعه شیراز پیرامون برگزاری همایش ها و نشست هایی که برگزار خواهد شد، بیان کرد: این همایش برای فارس امتیاز است. فضای کار، تحقیق و پژوهش باز شده است که دبیرخانه آن ها را مدیریت خواهد کرد. این که شیراز به عنوان دبیرخانه کل طرح تحول علوم انسانی کشور انتخاب شده است با شناخت، مطالعه و تحقیق بوده است و نشان از آن دارد که فارس و شیراز پتانسیل کافی را در این زمینه دارد. البته این حرکت کمک تمامی دشتگاه ها را می طلبد تا به نحو احسن برگزار شود.
آیت الله ایمانی درباره این که این حرکت باید به بطن جامعه رسوخ کند، اظهار کرد: ما این مسئله را مردمی نکرده ایم، جامعه ما در جریان این قضایا قرار نگرفته است اما اگر جامعه در بطن این حرکت باشد و جریان ایجاد شود، انسان های دانشمند و نخبه ای هستند که به صورت خودجوش همراهی و همکاری خواهند کرد.
وی بحث نشست های تخصصی نخبگان را مورد اشاره قرار داد وگفت: این قبیل نشست ها برایمان فوق العاده مهم و ارزشمند است. این نشست ها را باید دنبال و سامان دهی کرد.
نماینده ولی فقیه در خطاب به مدیران ارشد استانی بیان کرد: لطفا این مسئله را دنبال کنید و پیگیر قضیه باشید. ما از وزارت علوم هم باید بخواهیم در این امر همراهی و همکاری لازم را داشته باشد.
وی درمورد زمان برگزاری همایش طرح تحول علوم انسانی افزود: روز 24 آبان ماه سالروز بزرگداشت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است و ایشان استاد دکتر شهید مطهری هستند، همچنین بزرگترین استاد علوم انسانی در قرن اخیر نیز ایشان هستند، پس چه بهتر است که زمان همایش به این روز منتقل شود تا هم در مناسبتی فاخر باشد و هم زمان بیشتر برای کارها و برنامه ریزی داشته باشید.
 
کد مطلب : ۱۷۵۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما