۰
plusresetminus
پاسخی بر مهمترین ابهام مناظرات انتخابات ریاست جمهوری؛

توانمندی مناظراتی روحانی کجا رفته است؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
کافی نبودن توانمندی مدیریتی و مناظراتی روحانی برای جمع‌آوری آرای عمومی، امروز به‌خوبی خود را نشان می‌دهد...
حسن روحانی
حسن روحانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی یکی از مهمترین عواملی که سال 92 حسن روحانی را به ریاست جمهوری رساند، مناظرات انتخاباتی آن سال بود. عبارات صریح و هوشمندانه و کلیدواژه های روحانی در آن سال، یکی از نقاط قوت وی در کارزار مناظرات بود که سبب رشد رای و جایگاه عمومی وی به شدت ارتق یابد. اما روحانی در سال 96 در مناظرات بسیار کم فروغ و کم اثر ظاهر می شود؛ علت چیست؟
در واقع کافی نبودن توانمندی مدیریتی و مناظراتی روحانی برای جمع‌آوری آرای عمومی، امروز به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. حسن روحانی در عملکرد 4 ساله خود و هم در مناظر‌ه‌های انتخاباتی اخیر آن‌چنان ضعیف(و در پاره‌ای از اوقات با دستانی لرزان) عمل کرده است که نظرسنجی‌ها نشان از ریزش آرای او دارد و اگر نبود اقدامات کاندیدای پوششی، معلوم نبود که چه بلایی بر سر روحانی نازل می‌شد، هرچند که یار کمکی او هم در مناظره دوم کم‌اشتباه ظاهرنشده و پاره‌‌ای از سخنان او به‌خصوص در مظلوم و بی‌کار خواندن دختر وزیر و ناچاری او به واردات لباس کودک از ایتالیا خود سبب ضربه وارد شدن به سبد آرای روحانی شده است.
نخستین نظرسنجی‌های مراکز معتبر افکار سنجی پس از اولین مناظره(جمعه 8 اردیبهشت) نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز نشان می‌دهد که آرای حجت‌الاسلام روحانی به میزان قابل‌توجهی کاهش و آرای محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی افزایش‌یافته است.
همچنین با نگاهی کوتاه به افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی و بحث‌‌های شکل‌گرفته پس از مناظره دوم میان کاربران این شبکه‌ها، اخبار حاکی از افت شدید آرای روحانی است.
اساساً اینکه معاون اول یک دولت در قامت رقیب دولت در انتخابات حاضر شود- حتی به‌عنوان یار کمکی- پدیده بسیار نادری است که بیش از همه‌چیز به ناتوانی و عدم تسلط روحانی بر آمار و ارقام اقتصادی مربوط می‌شود که جهانگیری سعی دارد با ارائه آمار و ارقام(با چاشنی برانگیختن عواطف مردم) نقیصه‌های رییس خود را جبران کند، که البته این یار کمکی در مناظره دوم با عملکرد پراشتباهش، خود سبب تنگ‌تر شدن حلقه انتقادات نسبت به دولت یازدهم شد.
روحانی برای مناظره سوم بیشتر از آن‌که آماده پاسخگویی و رقابت با دیگر کاندیدها باشد، باید آماده پاسخگویی و مقابله با عملکرد 4 ساله دولت خود باشد، رقیب اصلی او در این انتخابات، خودِ او و کارنامه دولتی است که او ریاستش را بر عهده دارد نه نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم.
کارنامه‌ی که نه در بین سیاسیون و نه افکار عمومی موفق به کسب نمره قبولی نشده، دولتی که پس از 4 سال هنوز مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازد و در خدمت‌رسانی به مردم و محرومین تعلل و سستی کرده، بدون شک رقیبی جز خود و عملکردش نخواهد یافت و باید آماده پاسخگویی نسبت به عملکرد خود بوده و با خودش رقابت کند که نتیجه این کار چیزی جز شکست برای حسن روحانی نخواهد بود، کارنامه ضعیف حسن روحانی سبب شده که او توانایی مناظراتی خود را از دست بدهد.
اگرچه که هنوز برای قضاوت نهایی زود است و سناریوهای متعددی باید آزموده شود تا بتوان نتیجه را پیش‌بینی کرد اما امروز بیش از همه‌چیز نبود مرحوم هاشمی رفسنجانی به‌عنوان پشتیبان واقعی روحانی در عرصه های سخت به چشم می‌خورد و معلوم نیست که در صورت ادامه روند مناظره‌ها به همین شکل، چه کسی خواهد توانست آرای 3 درصدی روحانی را به بالای 50 درصد برساند!
 
 
کد مطلب : ۱۶۸۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما