۰
plusresetminus
در دانشكده باهنر شيراز برگزار شد:

آسيب‌شناسي معماري معاصر ايران

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۹
نشست علمي آسيب‌شناسي معماري معاصر ايران در قالب يك مناظره و با تمركز بر مقوله مسكن، به ميزباني دانشكده فني باهنر شيراز برگزار شد.
آسيب‌شناسي معماري معاصر ايران

به گزارش "حافظ نیوز" ، به نقل از روابط عمومي دانشكده فني شهيد باهنر شيراز، برنامه نشست علمي آسيب‌شناسي معماري معاصر ايران با تمركز بر مقوله مسكن، با حضور جمعي از مسئولان اجرايي، اعضاي شوراي شهر شيراز و صاحب‌نظران حوزه معماري، در دانشكده شهيد باهنر برگزار شد.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شيراز در اين برنامه علمي تخصصي، گفت: در كلان‌شهرها باید شورا در بررسي مسائل و مصوبات خود از دانش اساتيد حوزه‌هاي مختلف و انديشه‌هاي تاثيرگذار انديشمندان، استفاده كند.
غلامعلی ترابی افزود: زمانی فضاهای شهری زیبا می‌شود که شهر بر اساس نظرات معماران ساخته شود؛ شوراي چهارم بر اساس همين ديدگاه طي مصوبه‌اي به مسابقه گذاشته شدن طراحي پروژه‌هاي شهري را تصويب كرد.
در ادامه اين نشست، مهدي پارسايي مدیر پنل مناظره ضمن تشریح چارچوب‌ها و محور های بحث به مديريت مباحث پرداخت.
 دکتر احمد ترکمان يكي از اعضاي شركت كننده در اين مناظره در خصوص اهمیت کیفیت در مقوله مسکن به مقایسه طراحان معماران در داخل و خارج از کشور پرداخت و به اهمیت جایگاه معمار و نوع نگاه معمار نسبت به مسکن و لزوم داشتن رویکردی توام با خرد جمعی در عین حفظ استقلال نظر اشاره كرد.
تركمان تاكيد كرد كه نبايد عواملي نظير كاهش قيمت ساختمان در كيفيت ساخت مسكن تاثيرگذار باشد.
امیرحسین جمشیدی، عضو سازمان نظام مهندسي فارس نيز با تشریح ضوابط معماری و شهرسازی و تاثیرات مثبت و منفی آن که می‌تواند بر مسکن تاثيرگذار باشد، گفت: ضوابط معماری مدون شده به نوعی باعث ایجاد محدودیت و سلب جایگاه معمار بودن طراح می‌شود.
او اضافه كرد: زمانی که مقررات برای معمار ضابطه‌هایی چون ارتفاع مشخص، بالکن با ابعاد از پیش تعریف شده، میزان تراکم، موقعیت بنا در سایت و عوامل بسیار دیگری می نماید دیگر مجالی برای تفکر خلاق در طراحی خانه‌ها باقی نمی‌گذارد .
از دیگر سخنرانان این پنل عبدالوهاب زنگنه بود که در به بررسی مفهوم دو واژه خانه و مسکن در معماری پرداخت و این دو واژه را مقوله‌هايي منفک از یکدیگر دانست و خواستار تاملی عمیق و دقیق تر نسبت به آن توسط معماران شد.
محمدحسین گلکارفرد ديگر شركت كننده اين پنل تخصصي نيز به مقایسه تطبیقی مسکن در ایران و کشورهای اروپایی مانند رومانی و اتریش پرداخت و راهکار حل معضل مسکن را حاكم شدن بینشی متاثر از عقلانیت، توجه به مبانی نظری کارآمد و به روز و استفاده از تجارب مختلف سایر کشورها عنوان كرد.
کد مطلب : ۱۶۷۷۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما