۰
plusresetminus
انتخابات؛

خیزش انتخاباتی نقاشی‌ها؛ از بنز آبی حامی روحانی تا احتمال توهین به احمدی‌نژاد/ عرب‌سرخی: روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست؛ میردامادی: هست!

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۶
فیض‌الله عرب‌سرخی گفت: آقای روحانی نه در این دوره و نه در دوره قبل، کاندیدای اصلاح‌طلبان نبوده است. آقای روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان است. به این دلیل مورد حمایت بوده است، چون برنامه‌ای نزدیک‌تر نسبت به سایر کاندیداها به نگاه و برنامه اصلاح طلبان داشته است. هنوز هم همین وضعیت باقی است.
خیزش انتخاباتی نقاشی‌ها؛ از بنز آبی حامی روحانی تا احتمال توهین به احمدی‌نژاد/ عرب‌سرخی: روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست؛ میردامادی: هست!
به گزارش "حافظ نیوز"،فیض‌الله عرب‌سرخی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان گفته است:
«آقای روحانی نه در این دوره و نه در دوره قبل، کاندیدای اصلاح‌طلبان نبوده است. آقای روحانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان است. به این دلیل مورد حمایت بوده است، چون برنامه‌ای نزدیک‌تر نسبت به سایر کاندیداها به نگاه و برنامه اصلاح طلبان داشته است. هنوز هم همین وضعیت باقی است. »
او درباره بحث «کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان» نیز تأکید کرده است:
معرفی کاندیدای پوششی ممکن است، مشکلاتی را ایجاد کند. کسانی که این بحث را مطرح کردند، دغدغه‌هایی داشتند که واقعی هم است اما به نظرم این مسأله‌ای نیست که ما آن را بخواهیم در سطح عمومی مطرح کنیم و حتی برایش کار تبلیغاتی انجام دهیم. این دغدغه را باید در سطح تصمیم گیران جبهه حل و فصل کرد. بنابراین من به دوستان همراه دولت توصیه می‌کنم از تبلیغاتی کردن این بحث بپرهیزند. چون بحث از یک دغدغه است.
قبل از عرب‌سرخی، «مرتضی الویری» دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چند ماه قبل، همین گزاره را بیان و تأکید کرده بود که روحانی کاندیدای ما نیست اما مورد حمایت ماست.
این مونولوگ‌ها در حالی است که صداهای متفاوت دیگری هم از میان اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد.
«محسن میردامادی» اخیراً به روزنامه آرمان امروز گفته است: «در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد قابل قبول آقای روحانی در چهار سال اول با رغبت واشتیاق از ایشان حمایت خواهند کرد و آقای روحانی کاندیدای مطلوب جریان اصلاحات خواهد بود. »
با تمام این تفاسیر اما لازم به توضیح است که بر اساس تحلیل‌های موجود، اصلاح‌طلبان تمرکز خود را به جای انتخابات ریاست جمهوری 96 بر انتخابات شورای شهر قرار داده‌اند و سیاست آنها برای ریاست‌جمهوری نیز «حمایت غیر مسئولیت‌آور از روحانی» است.
به این نحو که اگر روحانی پیروز انتخابات شود، آنها می‌توانند اعلام أناشریک کرده و خود را عامل پیروزی معرفی کنند و اگر رئیس‌جمهور، پذیرنده شکست باشد نیز می‌توانند بیان کنند که نقش خاصی در شکست روحانی نداشته‌اند و مسئولیت خاصی شامل آنها نیست.
صحبت‌هایی با محتوای «روحانی کاندیدای ما نیست و صرفاً از او حمایت می‌کنیم! » نیز در همین راستا ارزیابی می‌شوند.
در بحث کاندیدای پوششی نیز کسانی از اصلاح‌طلبان که گویا هنوز متوجه فرمول جریان خاص برای انتخابات آتی نشده‌اند، بحث ریاست جمهوری را جدی گرفته و گاهی بیان می‌کنند که این جریان باید در کنار روحانی چند «کاندیدای پوششی» نیز داشته باشد تا در صورت ردّ صلاحیت یا انصراف روحانی، بتواند از آنها استفاده کند!
در همین راستا، چند هفته‌ایست که بحث کاندیداتوری جهانگیری و عارف بعنوان کاندیدای پوششی مطرح می‌شود.
با این حال اما به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر یک تقلّای انتخاباتی باشد و اصلاح‌طلبان بر اساس برنامه خود مبنی بر تمرکز صرف بر شورای شهر، هیچ کاندیدای رسمی در انتخابات ریاست جمهوری 96 نخواهند داشت و کسی را هم بعنوان کاندیدای پوششی معرفی نمی‌کنند...
گفتنیست، مرتضی مبلّغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات به تازگی در یک میتینگ سیاسی گفته است: شکاف و اختلاف بین اصلاح‌طلبان هم خطرناک است.
موسوی لاری «جهش اقتصادی» را به دولت آینده موکول کرد...
عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران گفته است: در چهار سال آینده دولت آقای روحانی می‌توانیم شاهد یک جهش اقتصادی هم باشیم. [4]
پروژه اصلاح‌طلبان برای القای اینکه دولت آقای روحانی دستاوردهایی پنهان داشته که این دستاوردها در دولت آینده آشکار می‌شوند و هرکس مایل به رؤیت آنهاست، رأی خود را به گرو بگذارد؛ از چندی قبل کلید خورد...
بر اساس تحقیق ما، نفر اولی که بحث لمس دستاوردهای روحانی در دولت دومش را مطرح کرد، محمود سریع‌القلم بود.
او که گفته می‌شود مشاور آقای روحانی بوده است، در بهمن‌ماه سال گذشته طی اظهاراتی گفته بود: «در اجلاس اخیر داووس سرمایه گذاران خارجی می‌گفتند که ما منتظر نتیجه انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری ایران هستیم و بعد جدی وارد مذاکره برای سرمایه‌گذاری می‌شویم»!
پس از او نیز کسان دیگری از اصلاح‌طلبان به این جرگه پیوسته و علی‌الدوام تأکید دارند که هرکس منتظر رؤیت دستاوردهای دولت آقای روحانیست، باید در انتخابات بعدی هم به ایشان رأی بدهد.
«احمد پورنجاتی» از فعالان اصلاح‌طلب، چند ماه قبل در مصاحبه با نشریه صدا گفته بود: برجام به تدریج به بار خواهد نشست و آثارش زودتر از آنچه به طور معمول تصور می‌شود ظاهر خواهد شد. باید اجازه داد تا این موضوع در دور دوم ریاست جمهوری به بار بنشیند. در همه دنیا، حتی در سیستم‌هایی که ثبات سیاسی دارند و آنقدر مزاحمت‌های داخلی و خارجی ندارند باز هم 4 سال مجال کمی است!
محمود واعظی، از وزرای دولت رئیس‌جمهور روحانی نیز چندی قبل در یک جلسه استانی اظهار کرده بود: دولت تا الان تجهیز کارگاه کرده است، 30 ماه مذاکره کردیم تا تحریم‌ها را برداریم و تلاش داشتیم تا سنگ‌هایی که دیگران به چاه انداخته بودند، برداریم که باید محصول این تفکر را در دوره بعد ببینیم.
تمام این اظهارات در حالی است که برجام قرار بود حاوی «ارزانی» و «لغو تمام تحریم‌ها» باشد و به قول آقای روحانی در یک سخنرانی استانی «نقش سکوی پرش اقتصادی برای جوانان» را ایفا کند.
اما اکنون گفته می‌شود که مردم باید برای لمس گلابی‌های برجام صبر کنند و رأی خود را در انتخابات آتی به گرو بگذارند تا در دولت بعدی، از بهشت برجام متنعّم شوند!
لازم به توضیح آنکه اصلاح‌طلبان و جریان دولتی پیش از این ادعا می‌کرد که حتی «درخت مذاکرات ژنو در سال 92 هم میوه داده است» اما این حرف فقط در حد یک ادعا باقی ماند و همه چیز موکول شد به امضای برجام، پس از برجام به اجرایی شدن آن و سپس به نتیجه انتخابات مجلس دهم... اکنون نیز گفته می‌شود که هرکس منتظر رویت دستاوردهای اقتصادی دولت است، در دولت بعد هم به روحانی رأی بدهد.
خیزش انتخاباتی نقاشی‌ها! از کت قهوه‌ای قالیباف تا بنز آبی حامی روحانی و احتمال توهین به احمدی‌نژاد
نشریه همشهری ماه در شماره اخیر خود (شماره 151) طرحی را بر روی جلد منتشر کرد که سبب‌ساز انتقادات گسترده اصلاح‌طلبان شده است...
در این طرح، یک کودک کار در کنار شیشه یک مرسدس بنز آبی ایستاده و از سرنشین ماشین که آستینی قهوه‌ای رنگ دارد، در حال دریافت پول است؛ پولی که البته به قدری بالا گرفته شده که دست دخترک هم به آن نمی‌رسد!
در روبه‌روی خودروی بنز نیز چراغ راهنمایی به رنگ قرمز است و تابلوی ثانیه‌شمار، عدد 96 (سال انتخابات) را نشان می‌دهد.
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در همین زمینه طی مقاله‌ای بلند بالا در شماره شنبه گذشته خود اینطور گفته است که طرح جلد همشهری ماه که از نشریات وابسته به مؤسسه همشهری است، آقای هاشمی رفسنجانی را هدف قرار داده چون هم بنز آبی رنگ و هم لباس قهوه‌ای به نوعی نماد این شخصیت است!
آفتاب یزد که در شماره اخیر خود از عکس جلد همشهری ماه و تیتر «استراتژی لو رفت» استفاده کرده است در مقاله خود به انتقاد از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران می‌پردازد.
صادق زیباکلام نیز در همین زمینه به آفتاب یزد گفته است: آقای قالیباف نمی‌تواند رُل ِ ناجی مردم را بازی کند. چون داستان کمدی می‌شود. به همین دلیل این تاکتیکی که در پیش گرفته است برایش رأی نمی‌شود. مردم ایران می‌دانند که ظرف یک دهه اخیر آقای‌ها‌شمی رفسنجانی هیچ نقشی در مدیریت کلان کشور نداشته است اما آقای قالیباف و همفکران‌شان از تمامی امکانات برخوردار بوده‌اند و اینکه حالا می‌گویند مقصر این وضعیت، دیگری است. فکر نمی‌کنم حتی محافظین و راننده آقای قالیباف هم این حرف را باور کنند.
او همچنین می‌افزاید: طرح جلد نشریه وابــسته به موسسه همشهری از یک تاکتیک انتخاباتی خبر می‌دهد. همان تاکتیکی که احمدی‌نژاد در سال 84 به میدان آورد و توانست به وسیله آن به پیـروزی بــرسد. آن تاکتیک عبارت است از اینکه گـروهی سمبل اشرافیت و ثــروت هستند و منِ قـالـیبـاف حالا می‌خواهم به مـبارزه با فساد و اشرافیت بپــردازم.
ادعای آفتاب یزد و صحبت‌های زیباکلام در حالی است که اصلاح‌طلبان در سال 84 برای تخریب محمدباقر قالیباف، به او لقب «ژنرال قهوه‌ای» را داده بودند.
چون قالیباف در انتخابات آن سال از یک کت قهوه‌ای رنگ استفاده می‌کرد.
جریان سیاسی خاص همچنین گه‌گاهی از لیدر جریان اصلاحات نیز تحت عنوان «مردی با عبای شکلاتی» نام برده است.
از طرفی در جامعه ایرانی همواره این حزب کارگزاران سازندگی و اطرافیان آقای هاشمی بوده‌اند که به داشتن مال و منال، بنز سواری و برخورداری مشهور بوده‌اند و بدیهیست که هرکس بخواهد در هر حیطه‌ای به انتقاد از زیست اشرافی بپردازد، ممکن است که به انتقاد از آقای هاشمی متهم شود.
در همین حال، سایت خبرآنلاین نیز کاریکاتوری از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق و با محتوای مسکن مهر منتشر کرد.
در این کاریکاتور کفش سوژه به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه به «سُم» به نظر می‌رسد!
این مسئله سبب انتقادات فراوانی از سایت خبرآنلاین و دست‌اندرکاران آن شد.
خبرآنلاین نیز پس از ساعاتی اقدام به تصحیح کاریکاتور و سپس حذف آن کرد.
این سایت خبری همچنین یک متن عذرخواهی و توضیح را نیز در همین رابطه منتشر و تأکید کرد که به دلیل احتمال ادامه سوء برداشت‌ها، نسبت به حذف کاریکاتور اقدام کرده است.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۶۲۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما