۰
plusresetminus
سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی؛

آوای انقلابی از شیراز بر میخیزد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۵
دومین جشنواره ملی شعر «سرای مهر» با موضوع «سبک زندگی سراسر مهر و محبت حضرت زهرا (س) اسفندماه امسال برگزار می شود.
آوای انقلابی از شیراز بر میخیزد
به گزارش "حافظ نیوز"،جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی سه سال است که شروع بکار کرده و با توجه به وضعیت فرهنگی و نحوه اجرای کنسرت ها در شیراز، تصمیم بر این شد که میزبانی این جشنواره به مدت سه سال بر عهده سومین حرم اهل بیت باشد چرا که شیراز در سال گذشته توانست به نحو احسن کار را انجام دهد.
دبیر اجرایی سومین جشنواره ملی شعر «سرای مهر» ظهر چهارشنبه در نشستی خبری با اعلام اینکه این جشنواره در بخش ویژه با محوریت «حضرت زهرا سلام الله علیها؛ الگوی ماندگار قنوت و قناعت» شاعران سراسر کشور را به این رویداد بزرگ دعوت می کند، گفت: این جشنواره ار سوی مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری(ماهان) دانشگاه علوم پزشکی استان فارس برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین حمید مقامی با توجه به برگزاری دوباره این جشنواره در سال جاری، عنوان کرد: گرچه امسال به جهت اینکه بنا داشتیم سومین جشنواره «سرای مهر» را در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) برگزار کنیم یک هفته مانده به این میلاد با سعادت دومین جشنواره یادشده میزبان شعرا و ادبای کشور است.
وی نامگذاری سومین جشنواره شعر ملی «سرای مهر» را در راستای شعار سال، «قنوت و قناعت» عنوان کرد و افزود: از آنجا که حضرت زهرا(س) الگوی مفاهیم یادشده است از شاعران دعوت می کنیم هر دو گزاره را در آثار خود مورد نظر قرار دهند از این رو، تمامی شاعران ایران زمین می توانند دریافت های ذهنی و عقیدتی خود را با موضوع تبیین ابعاد شخصیتی حضرت زهرا به ویژه موضوع قناعت و همچنین توصیف دلنشین ترین خانه ی عالم، سرای مهـر، بیت آسمانی حضرت زهرا و حضرت امیرالمومـنـین در قالب شعر به دبیرخانه ی جشنواره ارسال نماینـد
در ادامه این نشست که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، دبیر علمی سومین جشنواره ملی شعر «سرای مهر» اظهار کرد: بدون شک یکی از عللی که موجب شد این جشنواره زبانزد شود میزان استقبالی است که از دوره نخست آن انجام پذیرفت.
این شاعر و فعال فرهنگی برگزاری دوره نخست جشنواره شعر «سرای مهر» را در فنی ترین شکل ممکن ارزیابی کرد و افزود: در سومین دوره این جشنواره افزون بر ۱۸ شاعری که در دوره اول برگزیده شدند تلاش می کنیم شاعران بیشتری مورد تقدیر قرار گیرند.
جعفری فراوانی اثر را در گام نخست این جشنواره مورد اشاره قرار داد و افزود: به گواه شرکت کنندگان جشنواره در دوره اول بیشتر استقبال از سوی شاعران جوان انجام گرفت.
جعفری، یادآور شد: آثار برگزیده در قالب یک کتاب نفیس تهیه و منتشر خواهد شد. افزون براین سایت دائمی جشنواره به نشانی sarayemehr.net این امکان را فراهم ساخته که دسترسی به آثار دوره اول جشنواره به شکل مکتبوب در اختیار همگان قرار گیرد.
نیما زارع دبیر سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی ، با اشاره به آسیب هایی که عرصه موسیقی متحمل آن شده است، اظهار داشت: تعریفی که از  بحث موسیقی با عنوان موسیقی پاپ و سنتی وجود دارد صحیح نیست.
سرپرست بسیج هنرمندان فارس سابقه سرود فارس و کشور را نمونه بارزی برای معرفی فضای موسیقی سالم و انقلابی که مضامین ارزشی و گفتمان انقلاب را انتقال می دهد معرفی کرد و گفت: پیشرفت موسیقی انقلابی و سرودها در زمان انقلاب، دوران مبارزه و حتی دفاع مقدس بیش از الان بوده است؛ لذا باید در این امر تلاشی مضاعف برای پیش برد اهداف موسیقی در مسیر درست داشته باشیم.
زارع با اشاره به اینکه هنر بهترین انتقال دهنده مفاهیم است، خاطرنشان کرد: در گذشته از هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی بیشتر استفاده می شد و مردم سرودهای دسته جمعی می خواندند و یا گروه های سرود به مناطق عملیاتی اعزام می شدندکه بتوانند به رزمندگان انرژی بدهند.
دبیر سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی در کشور سپاه و بسیج را مجموعه ای مردمی دانست که همواره در راستای تمدن سازی نوین اسلامی باید تلاشش بر این باشد که ایران اسلامی الگویی برای ممالک اسلامی شود و اظهار داشت: بیداری اسلامی و جریان سازی های بین المللی در این راستا نشات گرفته از همن امر است.
دبیر سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی نتیجه همکاری گروه های مردمی و بسیج را ظهور اتفاق جالبی در فضای موسیقی و سرود مبنی بر ترغیب جوانان به این سمت اعلام کرد و تصریح کرد: همواره باید در راستای کنار زدن فضای مسموم حاکم در جامعه، زمینه مناسب استعدادیابی، پرورش و بکارگیری شان با برنامه درستی تلاش کرد.
 انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۵۹۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما