۰
plusresetminus
دولت,مردم,خانه

مسکن هایمان چه شد؟

تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۹
هر متر از واحدهای مسکن مهر در ابتدا (تیر 86) متری 370 تا 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
مسکن هایمان چه شد؟
"حافظ نیوز"- قاسم محمدی هر متر از واحدهای مسکن مهر در ابتدا (تیر 86) متری 370 تا 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شد اما برای مناطق پر تقاضا همچون هشتگرد، پرند و پردیس این مبلغ بیشتر اعلام شد .
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام‌شده در سال 1385 کل واحدهای مسکونی کشور، 15859926 واحد مسکونی بوده درحالی‌که کل خانوارهای کشور برابر 17352686 خانوار برآورد شده است. عواملی مانند کمبود واحدهای مسکونی برای خانواده‌ها، تراکم جمعیت در سنین ازدواج، تمایل به زندگی مستقل و تراکم جمعیت در سنین قبل از ازدواج، نشان می‌داد که نیاز به واحدهای مسکونی جدید در آینده روند افزایشی خواهد داشت.
اردیبهشت 1392 کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی با موضوع عملکرد دولت در پروژه مسکن مهر بابیان این‌که طرح مذکور علیرغم نقایص موجود، به‌طور نسبی توانسته در بسیاری از شهرها جوابگوی نیاز بخشی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد خواستار اقدام دولت برای تسریع در تکمیل این طرح شد.
بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی از مجموع قراردادهای منعقدشده از شروع اجرای طرح مسکن مهر با بانک‌های عامل دو میلیون و 215 هزار واحد بوده که کار ساخت 000/912/1 واحد اتمام یافته و 000/303 واحد به‌صورت نیمه‌تمام در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که از مجموع 000/912/1 واحد اتمام یافته، تعداد 715/488/1 واحد مسکونی تحویل متقاضیان مسکن مهرشده و 285/423 واحد به دلیل فقدان امکانات زیربنایی
این مطلب بیانگر این است که از مجموع 2 میلیون واحد 700 هزار واحد تنها در سال 92 باقی‌مانده بده که از این 700 هزار واحد تنها 423 هزار مورد به دلیل مسائل زیر بنایی تحویل داده نشده است.
و روبنایی تحویل متقاضیان نشده است.
این مطلب بیانگر این است که از مجموع 2 میلیون واحد 700 هزار واحد تنها در سال 92 باقی‌ مانده که از این 700 هزار واحد تنها 423 هزار مورد تا سال 92 به دلیل مسائل زیر بنایی تحویل داده نشده است.
مسکن مهر با همه مشکلات ناشی از عجله و عدم برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه به‌عنوان یکی از طرح‌های کلان ملی، به دلیل سیاست‌های حمایتی، حضور و پیگیری‌های دولت در این عرصه، تا حدودی اهداف خود را از حیث رفع کمبود مسکن از طریق ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و ساختن سرپناه برای افراد کم‌درآمد به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه محقق ساخته است. بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی است که طرح مذکور علیرغم نقایص و کاستی‌های موجود، به‌طور نسبی توانسته است در بسیاری از شهرها جوابگوی نیاز بخشی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد.
دولت که با انتقادهای فراوان نسبت به مسکن مهر وارد پاستور شده بود بعد از مدت‌ها سودای مسکن مهر اجتماعی را بر روی زبان‌ها انداخته بود. مسکن اجتماعی قرار بود همچون مسکن مهر با رفع نواقصی باشد که در گزارش کمیسیون اصل 90 ارائه‌شده بود.
مسکن مهر اجتماعی چیست؟
به گفته‌ی برخی از مسئولان راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی با اشراف بر نواقص و کاستی‌های مسکن مهر با ترکیب دو هدف مهم قصد دارد اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند. در این طرح با انتخاب بافت‌های فرسوده درون شهرها و تأمین زمین موردنیاز ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری به‌عنوان نخستین هدف در دستور کار قرارگرفته است و از سوی دیگر با ساخت مجتمع‌های مسکونی علاوه بر سکونت مالکان این خانه‌های قدیمی بخشی از متقاضیان کم‌درآمد مسکن در واحدهای ساخته‌شده جای می‌گیرند. بدین‌ترتیب طرح مسکن اجتماعی بانام «تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد»
به گفته‌ی برخی از مسئولان راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی با اشراف بر نواقص و کاستی‌های مسکن مهر با ترکیب دو هدف مهم قصد دارد اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند
که با تفاهم وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شد، اسفندماه سال 93 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در شورای عالی رفاه به تصویب رسید و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.
بر اساس جزییات طرح مسکن اجتماعی هرساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی در شهرها ساخته می‌شود که این روند تا شش سال ادامه می‌یابد و درنهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد. ‌سال ٩٤ نیز به‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح با ساخت ٢٠‌هزار واحد مسکونی آغاز می‌شود. در این زمینه معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که در ‌سال اول ۲۰‌هزار مسکن اجتماعی برای گروه‌های هدف ساخته می‌شود، گفت: زمین موردنیاز این واحدها تأمین‌شده و واحدهای طرح مسکن اجتماعی هم استیجاری خواهد بود و هم ملکی. حامد مظاهریان در گفت‌وگو با تسنیم، بابیان این‌که با آغاز ساخت مسکن اجتماعی در ‌سال اول ٢٠‌هزار واحد به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: ‌سال بعد میزان ساخت‌وساز جبران می‌شود، چراکه مقدمات شروع ساخت مسکن اجتماعی (انتخاب زمین و ...) زمان‌بر است.
در حال حاضر
باید گفت اکنون پس از گذشت 10 سال از این طرح و گذشتن 4 سال از دولت یازدهم هنوز مشکل مسکن، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم است. طبق آمار هزینه‌های مسکن که هنوز بخش قابل‌توجهی از درآمد خانواده‌های ایرانی را می‌بلعد تقریباً معادل دو برابر میانگین جهانی است؛ که با توجه به آمارها این سهم از درآمد معادل 30 درصد تا سال 1393 بوده است که پس از سال 93 هنوز آمار دقیقی از سبد آمارها منتشرنشده است.
با توجه به این مطلب می‌توان اشاره کرد که در صورت حقوق ماهیانه یک‌میلیون در سال 1393 میزان 300 هزار تومان
از سوی دیگر با افزایش هزینه مسکن ازدواج سفید که سال‌هاست موردبحث در محافل دانشگاهی است رو به افزایش می‌یابد و جامعه را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند.
از این هزینه صرف هزینه مسکن می‌شده است که با توجه به آمارهای غیررسمی در برخی کلان‌شهرها این هزینه در سال‌های اخیر تا 50 درصد نیز افزایش‌یافته است.
اما آنچه لازم به ذکر است این نکته‌ی اساسی است که با توجه به رشد جمعیت و سیاست‌های جدید نظام در افزایش جمعت خانواده‌ها امکان رشد مسکن نیز وجود دارد؟

نتایج عدم کنترل هزینه مسکن چیست؟
با توجه به روند فعلی در تولید واحدهای مسکونی و اجاره‌بها می‌توان گفت در سال‌های پیش رو اگر با تغییر در سیاست‌های کلی شهرسازی در کشور نباشیم نسل‌های بعد همچون این نسل و حتی با فشار بیشتر در مسیر بی‌خانمانی روبه‌جلو خواهد رفت.
از سوی دیگر میزان افزایش جمعیت با توجه به هزینه‌ی اولیه مسکن نیز در سال‌های بعد دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. چراکه میزان دریافتی یک شخص با توجه به نرخ دولتی در سال‌های اولیه شروع خدمت هیچ‌گاه، اجازه برابری درامدها و هزینه را نخواهد داد.
از سوی دیگر با افزایش هزینه مسکن ازدواج سفید که سال‌هاست موردبحث در محافل دانشگاهی است رو به افزایش می‌یابد و جامعه را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند.
هزینه‌های مسکن سبب می‌شود هزینه‌های اولیه استفاده از مواد غذایی کاهش‌یافته و سلامت خانوار را دچار مشکل کند. چراکه با توجه به افزایش درصد هزینه مسکن در سبد خانوار بسیاری از خانوارها از خرید مواد اولیه خودداری می‌کنند.
مشکلات بالا تنها وارد کوچکی از مشکلات اجتماعی است که گریبان گیر مردم خواهد شد. باید توجه داشت که در این صوت نسل‌های بعد دچار گسستگی اجتماعی بیشتر و نارضایتی‌های فراوان تر خواهد شد چراکه بر اساس هرم مازلو سرپناه از اصول اساسی در نیازهای انسانی است.
 
انتهای خبر/110
 
کد مطلب : ۱۵۹۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما