برنامه ششم پيشبيني ميكند تا سال ١٣٩٩ هزينهها دو برابر و درآمدها سه برابر شود
به گزارش "حافظ نیوز"،از سال ١٣٩٦ برنامهاي توسعهاي قرار است به اجرا درآيد كه براي تحقق اهداف آن نياز به انجام كاري شبيه معجزه داريم. عبارت «تحقق يك معجزه» پيشتر در ادبيات اقتصاد ايران از سوي علي طيبنيا، وزير اقتصاد عنوان شده بود. او پس از به دست آوردن توفيق بزرگش در خصوص كنترل تورم، اين اتفاق را به نقل از يك مقام مسوول در سازمان بينالمللي پول امري شبيه به معجزه خواند. حال يك بار ديگر هم براي تحقق اعداد پيشبيني شده براي رشد اقتصاد و رشد بهرهوري در طول برنامه ششم بايد تراز عملياتي بودجه مثبت شود و سهم سرمايهگذاري خارجي به ٢٢ درصد در تامين مالي برسد كه كاري شبيه به معجزه است.
اعداد را به تفكيك بررسي ميكنيم تا مشخص شود سنگي كه براي زدن هدف توسعه در پنج سال آينده برداشته شده، به اندازهاي بزرگ است كه رسيدنش به هدف «ممكن نيست». عبارت «ممكن نيست» برگرفته شده از تحليلي است كه مركز پژوهشهاي مجلس مدتي قبل در گزارش خود درباره برنامه ششم استفاده كرده بود. مقايسه اعداد پيشبيني شده با عملكردي كه در گذشته از دولتهاي مختلف ديده شده است هم نشان ميدهد به كارگيري اين عبارت چندان غيراصولي نيست.
اهداف برنامههاي گذشته تكرار شد
عددهاي اصلي ٨ درصد رشد اقتصاد در سال، ٨/٢درصد رشد سالانه بهرهوري، نرخ تورم و نرخ بيكاري تك رقمي است. شاخصهاي مهم برنامه اعدادي بود كه ذكر شد. اعدادي كه بيشباهت به شاخصهاي مهم در برنامه چهارم و پنجم نيست. در اسناد مصوب برنامه چهارم، گزارشات غيرمصوب برنامه پنجم و لايحه برنامه ششم، هدف رشد ٨درصد در سال و رشد سالانه بهرهوري كل عوامل توليد به ميزان ٨/٢ درصد، تكرقمي كردن نرخ بيكاري و تورم و رشد بالاي صادرات غيرنفتي تكرار شده است. برنامهريزان سازمان مديريت و برنامهريزي وقت به ميل خود به انتخاب اهداف تحقق نيافتني دست نزدهاند. آنها با علم به اينكه دو برنامه قبلي به اهداف تعيين شده نرسيده است، در وضعيت ركود تورمي و كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و برداشته نشدن كامل تحريمهاي بينالمللي به خوبي ميدانند دستيابي به اين اهداف بينهايت دشوار است.
در برنامه ششم فرضهايي در مورد رشد اقتصادي، رشد بهرهوري كل عوامل توليد و رشد بهرهوري نيروي كار و سرمايه پيشبيني شده كه با عملكرد گذشته اقتصاد ايران منافات دارد. بايد در نظر داشت رشد پايدار اقتصادي در بلندمدت نميتواند به تنهايي از طريق استفاده گستردهتر و روزافزون از عوامل كار، سرمايه و منابع طبيعي به دست آيد اما نكته در اينجاست كه بهبود بهرهوري نيروي كار، سرمايه و كل عوامل توليد، مستلزم تغييرات مهم در نهادها و سياستهاست و اين تغييرات حتي اگر در برنامه نيز پيشبيني شده باشد به يكباره اتفاق نخواهد افتاد، بلكه با تدريج و تدرج همراه خواهد بود. به همين دليل اصل پذيرفته شده در برنامهريزي آن است كه شكاف ميان وضع موجود و وضع مطلوب نبايد چنان زياد باشد كه دستيابي به اهداف برنامه غيرممكن شود.
٩/٣ درصد رشد تخميني از سوي صندوق بينالمللي پول
وقتي به برآوردهاي سازمانهاي بينالمللي هم نگاه ميكنيم آرماني بودن برنامه ششم بيشتر نمايان ميشود. صندوق بينالمللي پول، ميانگين رشد اقتصادي ايران را براي دوره زماني ٢٠٢٠ - ٢٠١٦ كه مقارن با دوره برنامه ششم است، ٩٤/٣درصد پيشبيني كرده است. اين ميزان رشد حتي كمتر از رشد بلندمدت اقتصاد ايران يعني ٦/٤ درصد است.
ميزان تشكيل سرمايه ثابت ناخالص داخلي در دوران برنامه به قيمت ثابت سال ١٣٨٣ حدود ٤١١٥ هزار ميليارد ريال تخمين زده شده است. بنابراين سرمايهگذاري متوسط سالانه مطابق پيشبينيهاي سند برنامه، معادل ٨٢٣ هزار ميليارد ريال بايد باشد. نكته قابل توجه در خصوص سرمايهگذاري در نظر گرفته شده اين است كه در هيچ يك از جداول لايحه برنامه ششم كه در شهريور ماه سال جاري به مجلس ارايه شده، رقم كل سرمايهگذاري در دوران برنامه به قيمت ثابت و جاري به صراحت ذكر نشده است. همچنين شاخص ضمني قيمت سرمايهگذاري هم نامشخص است. در واقع سرمايهگذاري سالانه به قيمت جاري، ٨/٨ برابر آن به قيمت ثابت است و معلوم نيست چه شاخصي براي متورم كردن سرمايهگذاري در دوره ١٣٨٤ تا ١٣٩٩ به كار رفته است.
دلايل عدم توفيق سند توسعهاي ميان مدت كشور
در هر حال دولت قصد دارد در سال پاياني برنامه ششم، تراز عملياتي بودجه خود را مثبت كند و آن را از وابستگي به عايدات نفتي نجات دهد. براي اين كار لازم است پرداختهاي هزينهاي دولت در سال ١٣٩٩ در مقايسه با سال ١٣٩٤ كمتر از درآمدهاي عمومي آن به قيمت جاري باشد. براي رسيدن به اين هدف، پرداختهاي هزينهاي و درآمدهاي عمومي بودجه دولت در سال ١٣٩٩ در مقايسه با سال ١٣٩٤ به ترتيب ٠٣/٢برابر و ٢٦/٣ برابر شده است. اين رشد به اعتقاد كارشناسان مركز پژوهشهاي مجلس به واقعيت نزديك نيست چراكه ابتدا دولت بايد برنامه مديريت بدهيهاي خود و هزينههاي پرداخت اصل و فرع حداقل بخشي از آن را در دوره برنامه به تفكيك سالهاي برنامه مشخص ميكرد اما از جداول لايحه برنامه نميتوان اين نكته را دريافت كرد. دو اينكه بهدليل عدم تعادل مالي منابع و مصارف صندوق تامين اجتماعي، صندوق بازنشستگي كشوري، صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح و ١٤ صندوق ديگر، دولت ناچار است پرداختهاي انتقالي خود به اين صندوقها را در طول برنامه ششم بهشدت افزايش دهد اما اين موضوع در برآورد هزينههاي جاري دولت ديده نشده است. سوم با وجود آنكه هزينههاي مالي طرح سلامت با گذشت زمان بار مالي سنگيني را بر بودجه دولت تحميل ميكند به نظر ميرسد در برآورد هزينههاي جاري بودجه اين موضوع ناديده مانده است. چهارمين نكته اينكه سياست دولت در زمينه پرداخت انواع يارانه ازجمله يارانه نقدي انرژي، يارانه كالاهاي اساسي و دارو و يارانه نرخ سود تسهيلات ترجيحي بانكها در طول برنامه نامشخص است و تعهداتي كه دولت بهتدريج شروع بهپذيرش آن كرده است، ميتواند توازن مالي بودجه را بر هم زند.
ششم در سمت درآمدهاي عمومي نيز بايد گفت افزايش درآمدهاي مالياتي و غيرمالياتي با نرخ رشد سالانه ٩/٢٩ و ١/١٧ درصد غيرمنطقي است. چرا كه پايه مالياتها حداكثر به تناسب نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادي بزرگ خواهد شد كه اين دو شاخص در برنامه بهترتيب ٨/٩ و ٨ درصد پيش بيني شده است و در صورتي كه نرخ مالياتها تغيير نكند يا مالياتهاي جديدي وضع نشود، بقيه اين افزايش يعني ١/١٢ واحد درصد آن بايد از محل بهبود كارآيي نظام تشخيص و وصول به دست آيد. هر چند فرار مالياتي در كشور گسترده است، اما اصلاح امور مالياتي روندي زمانبر است. و هفتمين مورد آنكه دولت بهموجب قانون بايد ٥/١٤ درصد عايدات نفتي را براي تامين هزينهاي و از جمله سرمايهگذاريهاي شركت ملي نفت ايران مستقيما به آن شركت تحويل دهد و در دو سال آخر برنامه حداقل ٣٠ درصد عايدات خود را از اين محل به صندوق توسعه ملي واريز كند. اين قواعد در غياب كاركرد حساب ذخيره ارزي در عمل و در حضور نوسانات شديد قيمت نفت، پايداري مالي بودجه دولت را بهشدت زايل ميكند. اگر قيمت نفت در سالهاي برنامه پايين باشد، قطعا دولت دچار مضيقه مالي خواهد شد و اعداد و ارقام مندرج در جداول، دستخوش تغييرات اساسي خواهد شد. درواقع تعهدات دولت بابت صندوقهاي بازنشستگي و ساير پرداختهاي انتقالي دولت در دوران برنامه سهم درخور توجهي از بودجه را خواهد بلعيد. بدينترتيب پسانداز لازم در بخش دولتي براي سرمايهگذاري شكل نخواهد گرفت.
انتهای خبر/111