شهردار منطقه یک شهرداری شیراز از بسته شدن پرونده برجهای دوقولوی این شهر خبر داد و گفت: با توجه به بدهی مالک قبلی این پروژه به بانک و پرداخت نشدن آن، بانک بهدنبال تملک این پروژه و تکمیل آن است.
آرش فرجزاده بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه یک شهرداری این شهر به فعالیتهای عمرانی بیشتری نیاز دارد.
شهردار منطقه یک افزود: فعالیتهای عمرانی در منطقه یک نسبت به مناطق دیگر کمتر به چشم میآید.
وی گفت: شاید دلیل این ضعف این باشد که زمانی در بالای شهر اقدامات عمرانی انجام میشود عدهای میگویند جنوب شهر فراموش شده است.
فرج زاده اضافه کرد: در برخی از نقاط منطقه یک از مناطق محروم نیز کمتر کار عمرانی شده است.
وی با اشاره به سهم 57 درصدی منطقه یک در درآمدزایی برای شهرداری شیراز تصریح کرد: منطقه یک باید به سمتی حرکت کند که این درآمدزایی را ارتقا دهد.
شهردار منطقه یک شیراز خاطرنشان کرد: در منطقه یک شاهد تراکم 67 نفر در هکتار هستیم که این تراکم تا صد نفر در هکتار میتواند افزایش یابد.
فرج زاده ادمه داد: سرعت پروژههای عمرانی در منطقه یک بسیار مناسب است به طوری که بسیاری از پروژهها زودتر از زمان مقرر افتتاح میشود.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از این پروژهها تقاطع غیرهمسطح معالی آباد است که روند خوبی داشته و تا پایان خرداد ماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: پروژه پارکینگ خلدبرین نیز از پروژههای مهم دیگر است که تا پایان سال جاری افتتاح میشود.
فرج زاده افزود: پروژه پارکینگ نشاط و تقاطع چمران نیز از پروژههای دیگری بوده که در محدوده منطقه یک در حال اجرا است.
وی گفت: اعتبارات عمرانی منطقه یک بیش از 20 میلیارد تومان است که در تلاش هستیم مردم در این منطقه فعالیتهای بیشتر عمرانی را شاهد باشند.
شهردار منطقه یک با اشاره به وضعیت تقاطع غیرهمسطح ستارخان افزود: بسیاری از مردم از وضعیت این پروژه ناراحت هستند اما به جای اینکه به دنبال مقصر باشم به دنبال برطرف کردن نواقص برای تسهیل در عبور و مرور مردم هستم.
وی پیرامون وضعیت پروژه موسوم به برجهای دوقلوی شیراز نیز گفت: پرونده برجهای دوقلوی قصرالدشت بسته شده و با توجه به بدهی مالک قبلی این پروژه به بانک و پرداخت نشدن آن، بانک بهدنبال تملک این پروژه و تکمیل آن است.
فرجزاده اضافه کرد: این پروژه در قالب ضوابط شهرسازی و در نهایت به خاطر مساحت بیش از 5 هزار متری آن در شش یا هفت طبقه اجرا میشود.
وی در ادامه از دستور شهردار شیراز برای تشکیل نواحی در مناطق شهرداری خبر داد و گفت: این نواحی در ابتدا امور اجرایی تعریف شده را انجام میدهند تا به سمتی برویم که برای آنها شهردار نیز معرفی شود.
شهردار منطقه یک شیراز در پایان بیان کرد: مشاور برای منطقه یک تعاریفی خاص در شاخههای تجاری، گردشگری و اداری تدوین کرده است که به دنبال تحقق این وظایف در منطقه هستم.
گفتني است، مجوز ساخت پروژه برجهاي دوقلو در خيابان قصرالدشت شيراز، معروف به برجهاي تجارت جهاني، در سال 1383، در زمان فعاليت شوراي دوم شهر شيراز و نيز تصدي مسووليت شهرداري توسط مهندس "رجاء" درخواست شد كه اين موضوع در كميسيون ماده پنج وقت، تصويب و مجوز ساخت اين پروژه صادر شد. اما بعدها در سال 1384، كه دكتر قادري(نماينده فعلي شيراز در مجلس)، بعد از نايب رييسي شوراي دوم شهر شيراز، مسووليت شهرداري را بر عهده گرفت، شوراي شهر به روند قانوني صدور مجوز و ساخت اين پروژه ايراد گرفت و در سال 1385 نيز شوراي شهر شيراز به اين نتيجه رسيد كه چون نقشههاي برج در سال 85 تحويل شده است، عوارض نيز بايد بر اساس نرخ 85 پرداخت شود و از طرف ديگر شهرداري و كميسيون ماده پنج نيز بارها به مالك پروژه اخطار داده بودند كه پروژه را متوقف كند. در عين حال ديوان عدالت اداري، در خصوص اين پروژه حكمي صادر كرد كه در آن عنوان شده بود كه مالكان عوارض را به نرخ سال 1383 پرداخت كنند كه مورد اعتراض اعضاي شوراي شهر شيراز و مسوولان استان فارس قرار گرفت. اما بعدها در مورد ميزان و سهم پروژه از پرداخت عوارض، بين مالكان پروژه و شهرداري شيراز، توافقي انجام شد كه مابهازاء آنبخش از عوارض پرداخت نشده، در خيابان زند شيراز، يك پاركينگ طبقاتي به مالكيت شهرداري ساخته شود كه طرفين بر سر ساخت پاركينگ و تعداد طبقات آن به تفاهم نرسيدند و بدين ترتيب شهرداري شيراز از مالكان پروژه شكايت كرد و در پي آن، دادگاه در سه نوبت به نفع مالكان پروژه رأي داد. در زمان فعاليت شوراي شهر سوم شيراز، ادعاهايي دال بر سوءاستفاده مالي مالكان اين پروژه از سوي برخي نهادها مطرح شد كه بر اساس اين ادعاها، مالكان با جعل مدارك و اسناد، از يك بانك خصوصي مبالغي وام گرفتهاند.
گفتني است، اين پروژه در مرحله فونداسيون و بصورت ناتمام باقي مانده و كل مساحت آن نيز 8 هزار مترمربع است و بنا بوده، دو برج به ارتفاع 20 و 25 طبقه در خيابان قصرالدشت، ساخته شود و از نكات جالب توجه خيابان قصرالدشت نيز كمعرض بودن آن(حدود 20 متر) است، در حالي كه قرار بوده است دو برج به ارتفاع 20 و 25 طبقه در آن ساخته شود.
در هر صورت باید منتظر ماند و دید که با تملک این برج توسط بانک، چه بر سر آن خواهد آمد و عوارض ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی آن تا چه میزان دامان اهالی منطقه یک شیراز و بلکه کلیه شهروندان را خواهد گرفت؟