۰
plusresetminus
آیا سهمیه آب شیراز از سد تنگ سرخ حذف می شود؟!

بی تدبیری به بهای تشنگی یک استان!

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
این سد که بر روی رودخانه بشار در استان کهکیلویه و بویر احمد در حال احداث است، از ارتفاعات منطقه مارگون در استان فارس سرچشمه می گیرد و داشتن حق آبه برای استان فارسی ها از این رودخانه و سد احداثی بر روی آن، یک حق بدیهی و مسلم است.
بی تدبیری به بهای تشنگی یک استان!
به گزارش حافظ نیوز،حتی تصورش هم سخت است!
سدی که سالهاست درگیر حواشی مختلف شده و احداث و یا عدم احداثش، بحثی تمام ناپذیر و پرحاشیه را میان وزارت نیرو، شهرداری، شورای شهر، محیط زیست و فعالان این عرصه به راه انداخته و هنوز هم کم و کیف اجرایی آن معلوم نیست و تاریخ دقیقی نیز برای بهره برداری از آن تعیین نشده و بنا بر برخی اخبار و اطلاعات واصله، عملیات عمرانی آن نیز متوقف شده است.
 حال این سد پرحاشیه دارد به یک تراژدی بزرگ برای شیراز تبدیل می شود!
این سد که بر روی رودخانه بشار در استان کهکیلویه و بویر احمد در حال احداث است، از ارتفاعات منطقه مارگون در استان فارس سرچشمه می گیرد و داشتن حق آبه برای استان فارسی ها از این رودخانه و سد احداثی بر روی آن، یک حق بدیهی و مسلم است.
از طرفی معضل کم آبی در استان فارس نیز مساله ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و روزی نیست که اخبار ناراحت کننده فرونشست زمین که بر اثر کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی رخ می دهد، از جای جای این استان به گوش نرسد.
علاوه بر این، وابسته بودن فارس به کشاورزی سبب شده خشکسالی های سالهای اخیر، خیل عظیمی از کشاورزان استان را بیکار کند که این مساله، در افزایش شاخص فقر و تورم و جنایت نیز موثر بوده است.
حال با همه این تفاسیر، خبری منتشر می شود مبنی بر اینکه قرار است حق آبه شیراز و استان فارس از سد ”تنگ سرخ“ حذف شود.
خبری نگران کننده که حتی تامین آب شرب آینده شیراز را نیز در هاله ای از ابهام فرو می برد و تا این لحظه هیچ مسئولی در استان فارس به آن واکنش نشان نداده و یا آن را تایید و تکذیب نکرده است.
و اما اصل خبر...
معاون برنامه‌ریزی و مجری طرح سد تنگ سرخ یاسوج، از حذف شدن احتمالی سهمیه آب استان فارس در سد تنگ سرخ یاسوج خبر داد.
ابوالقاسم محمدزاده در گفت وگو با ایلنا اظهار داشت: ”با توجه به دستور ریاست جمهوری مبنی بر تکمیل زودتر این طرح، بازنگری جدیدی برای سد شروع شده و احتمال حذف سهمیه آب استان فارس هم وجود دارد.“
محمدزاده از یاسوج سهمیه آب استان فارس از سد تنگ سرخ یاسوج را 72 میلیون مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: ”سهمیه آب یاسوج از این سد حدود 120 میلیون مترمکعب است.“
معاون برنامه‌ریزی و مجری طرح سد تنگ سرخ یاسوج گفت: ”طرح سد تنگ سرخ هم‌اکنون در حال بازنگری است و اعتبارات موردنیاز آن تازمان اعلام نهایی آن مشخص نمی‌شود.“
پیگیری های خبرنگار ما حاکی از آن است که این طرح، در وزارت نیرو به تصویب رسیده و مسئولان استان کهکیلویه و بویر احمد نیز در پی نهایی کردن آن هستند اما همانگونه که عنوان شد، تا لحظه مخابره این خبر، هیچ واکنشی از سوی مسئولان استان فارس در این باره دیده و یا شنیده نشده است.
این روزها افکار عمومی و رسانه های استان با چشمانی نگران انتظار می کشند تا مسئولی در استان بیاید و این خبر را از بیخ و بن تکذیب کند و استانی را از نگرانی برهاند! و در غیر این صورت، بار دیگر شاهد بی تدبیری و غفلتی دیگر از سوی مسئولان خواهیم بود؛ غفلتی به بهای تشنگی یک استان!
نویسنده: مصطفی مشفقیان
کد مطلب : ۱۵۵۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما