۰
plusresetminus
نقدی بر سخنان اخیر ریاست محترم جمهور؛

آیا هدف «برجام» صادرکردن آب سنگین اراک و UF6 نطنز بوده است؟!

تاریخ انتشاريکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
آیا با باز ایستادن چرخ های صنعت هسته ای کشور طی قریب دو سال گذشته، آیا چرخ های صنعت و اقتصاد و اشتغال در کشور ما به حرکت درآمده و دولت توانسته مشکلات موجود در این عرصه را بهبود ببخشد؟
دست دادن ظریف و کری
دست دادن ظریف و کری
به گزارش "حافظ نیوز" حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفته گذشته در سخنرانی در جمع مردم استان مرکزی با اشاره به موضوع برجام گفت: ”برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود، برجام برای صادر کردن آب سنگین اراک بود، برای صادر کردن یو.اف.6 نطنز به کشورهای صنعتی جهان بود و برای این بود که در دنیای امروز بتوانیم آزادانه گاز، نفت، محصولات پتروشیمی و سایر میعانات را صادر کنیم. وی افزود: آیا کسی در ایران هست که از احقاق حقوق ملت خوشحال نباشد و از تجارت با دنیا خورسند نباشد و آیا کسی هست که از باز شدن راه برای کشاورزی و صنعت خوشحال نباشد؟ رئیس جمهور با طرح این سوال که  آیا امروز در کشور ما کسی است که از لغو 6 قطعنامه ظالمانه خوشحال نباشد؟ گفت: برجام پیروزی ملت ایران است، برجام پیروزی تدبیر مقام معظم رهبری است، برجام پیروزی مقاومت ده ساله و دوازده ساله ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه است.“
در این باره ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
نخست آنکه با توجه به سخنان ریاست محترم جمهور، نخستین پرسشی که ایجاد می شود این است که برجام چه دستاورد اقتصادی برای کشور ما به همراه داشته است؟ اگر بتن ریزی در قلب راکتور اراک و تعطیلی بخش عظیمی از صنایع هسته ای کشور و توقف رشد علمی در این عرصه را در یک کفه ترازو قرار دهیم و در کفه دیگر  کل پول هایی که ایران از بابت صادر کردن اندک اورانیوم غنی شده به دست آورده را قرار دهیم کدامیک سنگین تر است؟!
دومین نکته نیز آنکه آیا با باز ایستادن چرخ های صنعت هسته ای کشور طی قریب دو سال گذشته، آیا چرخ های صنعت و اقتصاد و اشتغال در کشور ما به حرکت درآمده و دولت توانسته مشکلات موجود در این عرصه را بهبود ببخشد؟
مرکز آمار ایران به این پرسش پاسخی دردناک می دهد. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 12.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور در سال 95 و با گذشته بیش از دو سال از توافق برجام بیکار بوده‌اند. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 24.9 درصد از فعالان این گروه سنی در بهار 1395 بیکار بوده‌اند که بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار 1394) 2.5 درصد افزایش یافته است.
به عبارت دیگر، علیرغم اجرای برجام، شاهد افزایش نرخ بیکاری در کشور هستیم که این مسئله نشان می دهد علیرغم تصور موجود، مواردی چون اشتغال، احیای صنایع، کاهش خط فقر و مهار تورم بیش از برجام به مدریت منابع انسانی و مالی کشور و بهره گیری از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی وابسته است.
نویسنده: محمد هادی صفایی
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۵۵۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما