۰
plusresetminus
پوروزیری در نشست خبری مجموعه تلویزیونی «در محاصره»؛

«محمد معتمدی»: می‌خواهم از دفاع مقدس بخوانم/ دلایل ناکارآمد بودن سیستم فیلمسازی صدا و سیما

تاریخ انتشاريکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴
نشست خبری مجموعه تلویزیونی «در محاصره» با حضور امیرمهدی پوروزیری، کارگردان این اثر، سلمان فرخنده بازیگر و ابوذر حیدری تدوینگر در تماشاخانه سرو برگزار شد.
به گزارش حافظ نیوز،نشست خبری مجموعه تلویزیونی «در محاصره» با حضور امیرمهدی پوروزیری، کارگردان این اثر، سلمان فرخنده بازیگر و ابوذر حیدری تدوینگر در تماشاخانه سرو برگزار شد.
پوروزیری، کارگردان مجموعه «در محاصره» با اشاره به اینکه محتوا محور بودن آثار سینمایی یک آفت هنری است، اظهار داشت: فرم محتوا را می‌سازد به خاطر همین مسئله دوست دارم ابتدا درباره فرم صحبت کنم.
وی موضوع حصر آبادان را عامل جذابیت این مجموعه تلویزیونی دانست و بیان کرد: شرایط در حصر بودن یک شهر شرایط جذابی را به لحاظ دراماتیک بودن برای یک اثر تلویزیونی به وجود می‌آورد. تصرف هر شهر توسط یک دشمن خارجی به معنای آن است که یک نیروی نظامی پیاده برای فتح آن سرزمین حرکت کند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «در محاصره» تصریح کرد: تصرف یک شهر توسط یک نیروی پیاده کلاسیک کار بسیار سختی است. برای یک نیروی زمینی حضور در شهری که زندگی در آن جریان دارد بسیار سخت‌تر است. آبادان از جمله شهرهای بوده که در جریان حصر روح زندگی در آن جریان داشته است.
پوروزیری درباره فرم استفاده شده در این اثر تلویزیونی نیز گفت: من به دلیل اینکه مخاطب عام برایم اهمیت داشت این فرم را انتخاب کردم. مرحله تحقیق و انتخاب محتوا مهمترین بخش کار بود که 6 ماه برای آن وقت گذاشتیم. ایجاد پیوند دراماتیک بین شخصیت‌های داستان و پیوند ماجراهای خارجی فیلم برای ما دغدغه مهمی بود.
وی افزود: 45 روز در دمای هوای بالای 50 درجه کار فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی انجام شد؛ برخی از روزها شدت گرمای هوا به قدری بود که تعدادی از عوامل راهی بیمارستان شدند. فیلم «ایستاده در غبار» با مخاطب خاص ارتباط داشت، اما مجموعه «در محاصره» صحنه‌ا‌ی داستانی است که به لحاظ فرم و جنس گروه مخاطبان تفاوت دارند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «در محاصره» درباره موسیقی و تیتراژ این اثر تلویزیونی نیز بیان کرد: یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های کار ما همکاری با «بهزاد عبدی» آهنگساز مجموعه بود که وقتی برای دیدن ما به آبادان آمد به قدری تحت تاثیر قرار گرفت که تاکید داشت حتماً او موسیقی کار را بسازد.
پوروزیری خاطرنشان کرد: ما شعری از «کاظم بهمنی» را انتخاب کردیم و با چند خواننده وارد مذاکره شدیم، اما به توافق نهایی نرسیده بودیم تا اینکه با «محمد معتمدی» صحبت کردیم. معتمدی به ما گفت «خیلی وقت است وقتی عکس شهدا را در شهر می‌بینم از خودم می‌پرسم چرا من درباره شهدا کاری نخوانده‌ام. حتماً می‌خواهم از دفاع مقدس بخوانم.»
وی درباره بازی‌های این مجموعه تلویزیونی گفت: ما در این کار قصه آدم‌هایی را با تخیل خودمان روایت کردیم. اصلاً با روایت‌های کاملاً واقعی پیش نرفته ایم و از بازیگران خواستیم تا در صحنه‌های مختلف از قدرت تخیل خودشان کمک بگیرند و صحنه‌ها را با احساس و تخیل پیش ببرند. در این کار بازی سازی نکردیم بلکه روایت‌هایی را از ماجرا نمایش دادیم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «در محاصره» با انتقاد از روند فیلمسازی در ایران گفت: یکی از دلایل ناکارآمد بودن سیستم فیلمسازی صدا و سیما و سایر مجموعه‌ها این است که مجموعه‌های دولتی برای سلوک کارگردان کار می‌کنند. تهیه کنندگان که صاحبان اصلی اثر هستند هیچ ارزشی برای خودشان قائل نمی‌شوند. در این سیستم پول بیت المال ابزاری برای تولید اثری مطابق میل کارگردان در نظر گرفته می‌شود.
پوروزیری گفت: موسسه فرهنگی روایت فتح را سال‌ها پیش قبل از ورود به دانشکده صدا وسیما به خاطر نوع نگرش شهید آوینی به سینما می‌شناختم. روایت فتح کار تحقیق این پروژه را چند سال پیش با کمک حبیب احمدزاده شروع کرده بود و گزینه‌های خوبی را برای کارگردانی در نظر گرفته بودند و نهایتاً کار به من سپرده شد.
وی گفت: تلویزیون گرایش دارد فرماندهان شهید را در قالب مجموعه‌های نمایشی به تصویر بکشد، در صورتی که نمایش دادن مردم برای مردم خیلی موضوع جذاب‌تری است که آن‌ها باور خواهند کرد خودشان در دفاع مقدس نقش داشته‌اند و این روایت‌ها تاریخی نیستند و اگر روزی تهدیدی باشد آن‌ها باید به میدان بیایند. روایت کردن از مردم هم به اندازه فرماندهان شهید جذابیت دارد.
کد مطلب : ۱۵۲۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما