۰
plusresetminus

خودکفایی در تولید گندم و محصولات باغی در فارس، به چه قیمتی؟/ استحصال آب از عمق نیم کیلومتری برای کشت گندم؟!

تاریخ انتشارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
امروز باید چشمانمان را باز کنیم و دریابیم که بحران آب در فارس، بسیار جدی تر از بسیاری دیگر از استانهای کشور است و قرار نیست به این زودیها، آب از خلیج فارس و یا دیگر استانها به فارس انتقال یابد و قرار هم نیست بارندگی سیل آسایی بیاید و همه دریاچه های خشک شده و سفره های آب زیرزمینی نابود شده استان را دوباره احیا کند!
خودکفایی در تولید گندم و محصولات باغی در فارس، به چه قیمتی؟/ استحصال آب از عمق نیم کیلومتری برای کشت گندم؟!
به گزارش "حافظ نیوز" محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در دومین همایش استانی برنامه ریزی کشت پائیزه عنوان داشت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، این سازمان در سال زراعی جاری در تولید گندم و دیگر محصولات باغی به نوعی خودکفایی رسیده است.
در این باره ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
نخست اینکه عنوان پرطمطراق نخستین تولید کننده گندم کشور، همواره یکی از بزرگترین مخاطرات پیشرفت استان و یکی از علل مهم عقب ماندگی فارس در بسیاری از صنایع بوده است.
این درست است که گندم، به لحاظ غذایی برای کشور ما یک محصول فوق استراتژیک است و باید در تولید آن به خودکفایی رسید، اما مسئولان محترم طی همه این سالها آیا از خود پرسیده اند که کسب این عنوان پرطمطراق به چه قیمتی حاصل می شود؟
تنها کافیست سری به بسیاری از مزارع و باغات استان فارس بزنیم تا دریابیم چاه های کشاورزی موجود در آنها، در این ایام آب را در عمق چند صد متری جستجو می کنند!
به عبارتی، آبی که در دهه های گذشته، در عمق چند ده متری زمین به دست می آمد و برای مصارف کشاورزی و باغی استفاده می شد، در این سالها به دلیل عدم کنترل صحیح منابع آبی و برداشت بی رحمانه از سفره های آب زیر زمینی، در عمق چند صد متری و بعضا نیم کلیومتری! استخراج می شود و متاسفانه مسئولان محترم همچنان مفتخر به عناوینی چون مقام نخست تولید گندم و محصولات باغی هستند!
به راستی نشست زمین و تشکیل فروچاله ها در چند منطقه دیگر استان باید اتفاق بیفتد تا مسئولان دریابند که خطر خشکسالی و فرونشست زمین در استان فارس یک بلوف سیاسی و یا یک توهم نیست بلکه واقعیتی است که به زودی علاوه بر شهرستانهایی چون فسا، جهرم و یا استهبان، در دیگر مناطق استان نیز خود را نشان خواهد داد و آنگاه دیگر کاری از دست کسی برای زمینی که برای بلعیدن فارس دهان باز کرده بر نمی آید!
بنابراین تا دیر نشده، باید فکری اساسی کرد.
استانی که قریب نه سال است با بحران خشکسالی مواجه است، دلیلی ندارد همچنان خود را در صدر تولیدکنندگان گندم و محصولات باغی حفظ کند.
هنگامی که برخی روستاهای استان با تانکرهای آب رسانی مشکل آب شرب خود را حل می کنند، دلیلی ندارد در نقطه ای دیگر شاهد کشت محصولات پرآب باشیم.
از طرفی، عدم توجه جدی به برخی موارد از جمله اصلاح الگوی کشت و یا گسترش مزارع تحت آبیاری قطره ای و یا استفاده از بذرهای اصلاح شده در استانی که قریب یک دهه است با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، نشان از غفلت بزرگی دارد که مسئولان باید نسبت به آن پاسخگو باشند.
بنابراین، امروز باید چشمانمان را باز کنیم و دریابیم که بحران آب در فارس، بسیار جدی تر از بسیاری دیگر از استانهای کشور است و قرار نیست به این زودیها، آب از خلیج فارس و یا دیگر استانها به فارس انتقال یابد و قرار هم نیست بارندگی سیل آسایی بیاید و همه دریاچه های خشک شده و سفره های آب زیرزمینی نابود شده استان را دوباره احیا کند!
حل بحران امروز تنها تدبیر می طلبد و واقع نگری؛ امری که امید است مسئولان هرچه زودتر به آن دست یابند.
نویسنده: محمود فریدونی
کد مطلب : ۱۵۲۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما