۱
plusresetminus
معتقدند دکترین نظامی کشور ؛

چرا باید قدرت«تهاجم نظامی»ایران افزایش یابد؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۰
افزایش درگیری های منطقه ای و لزوم حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق نشان داده است که نیروهای متحد منطقه‌ای کشور ما و همچنین موشک‌های بالستیک به تنهایی در برابر تهدیداتی که پیش‌بینی می‌شود ایران در سالهای آینده با آن روبه رو باشد، کافی نباشند.
چرا باید قدرت«تهاجم نظامی»ایران افزایش یابد؟
به گزارش حافظ نیوز،سرویس سیاسی ناظران سیاسی و مستشاران نظامی با توجه به اتفاقات و رویدادهای ماه های اخیر، معتقدند دکترین نظامی کشور ما با سرعت فزاینده ای در حال تغییر است و کشور ما در نظر دارد قدرت تهاجم نظامی خود را افزایش دهد.
در واقع، بیانات اخیر رهبر انقلاب در جمع وزیر و مسئولان وزارت دفاع و بیان جمله این که ”برای تأمین امنیت ملت، کشور و آینده، باید علاوه بر توان دفاعی، توان تهاجمی را نیز افزایش داد“ در کنار تغییرات ماه‌های گذشته در ستاد کل نیروهای مسلح از جمله انتصاب سردار باقری به سمت رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، مسئله ایست که نظر بسیاری از رسانه ها و کارشناسان نظامی را در سطح بین الملل به خود معطوف ساخته است.
متئو مک‌اینیس تحلیل‌گر ارشد وزارت دفاع آمریکا در مطلبی که در وب‌سایت نشریه آمریکایی نشنال اینترست نیز درج شده، در این باره می نویسد: ”سخنان آیت ا... خامنه‌ای در اول سپتامبر بسیار مهم است. در یک سخنرانی در نمایشگاه توانمندی‌های نظامی ایران، رهبر ایران اظهار داشت که توسعه توانایی‌های دفاعی و تهاجمی ایران حق غیرقابل انکار و روشن ایران است. در روزهای بعد هم رسانه‌ها و مقامات ایرانی بارها این اظهارات را تکرار کردند. مقامات ایرانی اغلب با غرور اخلاقی و سیاسی، نیروی نظامی خود را دفاعی توصیف می‌کنند و هنگام سخن گفتن درباره‌ی توانایی های نظامی خود کمتر از کلمه تهاجمی استفاده شده است.“
اساسا تا پیش از این، بسیاری از کشورهای دنیا دکترین نظامی ایران را تدافعی توصیف کرده اند. در واقع، نیروهای مسلح ایران سلاح‌ها و دکترین مورد نیاز را در اختیار ندارند تا بتوانند به شکل موفقیت‌آمیزی یک سرزمین خارجی را تصرف کنند و یا این که امکانات حیاتی و یا زیرساختهای دشمن را نابود کنند. به عبارت دیگر ایران مانند آمریکا، اسرائیل و ترکیه نیست که نیروهای مسلحی برای این کار آماده کرده باشد.

اما چرا دکترین نظامی ایران در حال تغییر است؟

افزایش درگیری های منطقه ای و لزوم حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق نشان داده است که نیروهای متحد منطقه‌ای کشور ما و همچنین موشک‌های بالستیک به تنهایی در برابر تهدیداتی که پیش‌بینی می‌شود ایران در سالهای آینده با آن روبه رو باشد، کافی نباشند.
برای مهار داعش و دیگر گروهک های تکفیری که به نیابت از عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران خواهند جنگید، دیگر نمی توان بر روی کمک های نیابتی متحدانی چون حزب ا... یا برخی گروه های نظامی در عراق به تنهایی حساب باز کرد.
این گروه ها هرچند هم که قدرتمند باشند، اما با قدرتمند تر شدن داعش و دیگر گروه های تروریستی لازم به نظر می رسد که ایران هم جدی تر به جنگ های منطقه ای ورود کند و گروه های تروریستی را پیش از رسیدن به مرزهای کشور متوقف کند.
بر این اساس، می توان به درستی حدس زد قدرت تهاجم نظامی ایران بر اساس دکترین جدید نظامی کشور، در حال افزایش است؛ رویدادی که در درازمدتمی تواند به برقراری بیشتر ثبات و افزایش اقتدار ملی نیز کمک قابل توجهی نماید.
تهیه و تنظیم: کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۵۱۶۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما