۰
plusresetminus
نماینده ولی‌فقیه

ترک امربه معروف و نهی از منکر قبح گناه را فرو می کاهد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۷
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: به کار بردن اصطلاح حقوق‌های نامتعارف، تقلیل دادن این جرم و گناه به خلافی نه چندان مهم است.
ترک امربه معروف و نهی از منکر قبح گناه را فرو می کاهد
به گزارش حافظ نیوز،آیت‌الله اسدالله ایمانی بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه در حاشیه اجلاسیه روسا و دبیران امربه‌معروف و نهی از منکر استان فارس اظهار داشت: گاهی دیده می‌شود که افرادی با سوابق خوب و در جایگاه بالا، یک مرتبه از سر به زمین می‌افتند و تمام اعتبار خود را به باد می‌دهند و این بدان سبب است که فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که از پذیرش امر به معروف و نهی از منکر طفره می‌رود و این گرایش غلط باعث می‌شود تمام حاصل عمر وی و سلامت روح و جسم و عاقبت به خیری او به خطر بیفتد.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از این منظر، قدرت سالم‌سازی انسان به عنوان یک فرد و قدرت سالم‌سازی اندیشه و بینش اجتماع را دارد.
امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: قرآن مجید درباره برخی اقوامی که مورد عذاب قرار گرفتند می‌فرماید شما آن چنان شده‌اید که قبح گناه در ملاء عام برایتان معنا ندارد و با آن عادی برخورد می‌کنید، یعنی در فکر و اندیشه شما دگرگونی پیدا شده و درست نمی‌فهمید.
وی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر ترک شود احتمال بروز این حالت وجود دارد که افکار جمعی دگرگون شده و قبح گناه بریزد.
ایمانی اضافه کرد: در همین بحث حقوق‌های نجومی تعابیری که شده از این منظر قابل بررسی است اما اندیشه‌ای هست که آن را در جامعه خوب معرفی می‌کند و به جای دزدی از بیت‌المال، می‌گوید: «حقوق‌های غیر‌متعارف»، یعنی اصل قضیه خلاف نیست بلکه غیرعادی است و آن را جرم و خلاف شرع نمی‌پندارد.
وی بیان کرد: فراموش نکنیم امیرالمومنین علی(ع) به برادر خود عقیل می‌گوید که اگر می‌خواهی از بیت‌المال به تو ببخشم یا سهم خود را به تو می‌دهم که این کار با سرقت و راهزنی تفاوت ندارد.
ایمانی یادآور شد: در نگرش مولا علی(ع) برداشت غیر‌مجاز از بیت‌المال به معنای دزدیدن اموال افراد بدون اجازه آنها است اما در جامعه ما اصطلاح «غیر متعارف» برای این دزدی به کار می‌رود گویی کسانی که این کار را کرده‌اند تبهکار و مجرم نیستند که گاه حتی با اشاره به سوابق مدیریتی، آنها ذخیره نیز خوانده می‌شوند.
وی تصریح کرد: این بینش تقلیل‌گرایانه که قبح گناه را فرو می‌کاهد از نفس عمل برداشتن از بیت‌المال خطرناک‌تر است که این بینش به سبب ترک امر به معروف و نهی از منکر اتفاق می‌افتد.
ایمانی بیان کرد: اگر تعداد کثیری از مومنان از ابتدا در مقابل این گونه اقدامات عکس‌العمل نشان می‌دادند بینش جامعه اصلاح می‌شد و مهم‌ترین مسأله برای جامعه همین است که درست ببیند و درست بیاندیشد و حساسیت خود را از دست ندهد.
وی متذکر شد: قرآن مجید وقتی می‌خواهد مذمت کند می‌گوید برای آنها گوش‌هایی است که نمی‌شوند و چشمانی که نمی‌بینند و در مورد منافقان تصریح می‌کند این کوران و کران بینش خود را از دست دادند.
ایمانی افزود: پیامبر(ص) به سلمان فرمود آن روزی که بینش شما دچار مشکل شد اگر انسان مرده باشد بهتر است.
وی ادامه داد: وقتی ایمان از عمل صالح جدا شد دیگر کسی نمی‌تواند جلوی گناه کسی را بگیرد یا وی را دعوت به عمل صالح کند و این مشرب فکری و فلسفی برای ترک امر به معروف و نهی از منکر به جوامع تزریق شد.
امام جمعه شیراز با تاکید بر این که مهم‌ترین ارزش جامعه در صحیح و به موقع فکر کردن و تصمیم به موقع اتخاذ کردن است، گفت: این بصیرت در نتیجه جریان داشتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه محقق می‌شود.
کد مطلب : ۱۵۱۲۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما