۰
plusresetminus
حسن نژاد مطرح کرد؛

دولت به جای بخشنامه ها ارز را تک نرخی کند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بهتر است دولت به جای بخشنامه ها ارز را تک نرخی کند تا رانت ارزی که پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است ازبین برود.
دولت به جای بخشنامه ها ارز را تک نرخی کند
 به گزارش حفظ نیوز، محمد حسن نژاد در نطق میان دستور امروز خود در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: سالیان سال است که رهبری در نامگذاری سالها و ابلاغ سیاست های کلان در مسائل اقتصادی تاکید کرده‌اند اما همانگونه که همگان شاهد هستند توفیق چندانی حاصل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران با دو معضل اساسی مواجه است که بدون حل آنها اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی محقق نخواهد شد، گفت: مساله اول مربوط به آربیتراژ ( بهره‌گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود ) می‌باشد و لازمه حمایت از تولید داخلی اخذ عوارض از واردات و پرداخت یارانه به صادرات است که در حال حاضر خلاف قاعده در ایران صورت می‌گیرد به گونه‌ای که به واردات یارانه پرداخت و تولید کنندگان و صادرکننندگان داخلی جریمه می‌شوند و اکنون نیز نزدیک به 30 هزار  میلیارد تومان یارانه واردات پرداخت می‌شود هرچند که در آمار رسمی و اسمی درج نمی‌شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر میانگین نرخ ارز مبادلاتی تخصیص داده شده به واردکنندگان سه هزار تومان و میانگین نرخ ارز بازار 3500 تومان است یعنی شکاف 500 تومانی دارد. همچنین بهای تمام شده هر دلار کالای وارداتی برای واردکننده سه هزار تومان ولی مبنای قیمت گذاری برای فروش در بازار با اختلاف 500 تومان بیشتر است و این یعنی پرداخت رانت از بیت المال .
نماینده مردم مرند وجلفا در مجلس در ادامه اظهار کرد: با این شرایط هیچ وقت تولید ملی و اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد و بهتر است دولت به جای بخش‌نامه ها و همایش‌ها به قانون عمل کند و ارز را تک نرخی نماید تا رانت ارزی که پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است از بین برود.
حسن نژاد در بخش دیگری از نطق خود گفت: معضل دوم اقتصاد مربوط به آربیتراژ نرخ سود است در واقع زمانی که نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم سازگاری نداشته باشند کارایی و بهره‌وری سرمایه از بین می‌رود و زمانی که نرخ تسهیلات اعطایی چهار درصد و تورم 24 درصد باشد فعالیت غیر اقتصادی توجیه پیدا می‌کند لذا بهتر است به جای پرداخت یارانه سود به شکل فعلی نرخ سود یکسان شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشکر از دولت به دلیل کنترل تورم اظهار کرد: دولت باید به وعده‌های خود در خصوص کاهش نرخ بیکاری ، نواقص سیستم پرداخت یارانه نقدی، رفع بی عدالتی در سهام عدالت ، پایبندی به تقسیم بودجه بر اساس آمایش سرزمین، عدم دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی ، مقابله با فساد اداری، افزایش سهم بازار و کاهش سهم نفت از بودجه عمل کند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با اشاره به مسائل مربوط حوزه انتخابیش گفت: در حال حاضر آذربایجان در بیکاری و مهاجر فرستی اولین شده است، در کنار رود ارس تشنه و عطشان در حال جان دادن است آذربایجانی که تنها 3.5 درصد سهم تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد.
حسن نژاد با اشاره به اینکه خواسته آذربایجانی‌ها اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است گفت: تدریس زبان ترکی و آذربایجانی باید در مدارس هم انجام شود، ضمن اینکه از ایجاد رشته ترکی و آذربایجانی در کنکور سال جاری تشکر می‌کنم.
وی در پایان اظهار کرد: اگر دریاچه ارومیه نجات پیدا نکند ایران غرق می‌شود باید به آن بها داد.
کد مطلب : ۱۴۹۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما