۰
plusresetminus

طرح بی غیرت کردن مردان برتراند راسل در سینمای ایران کلید خورد!؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۳
طرح بی غیرت کردن مردان برتراند راسل در سینمای ایران کلید خورد!؟
به گزارش حافظ نیوز،ان ا... غیور یحب الغیور – خداوند غیور است و انسانهای با غیرت را دوست دارد.
اول : علامه شهید مرتضی مطهری در کتاب اخلاق جنسی در اسلام و غرب با به چالش کشیدن کتاب زناشوئی و اخلاق برتراند راسل ، فیلسوف لا ابالیگر غرب به نقل از کتاب راسل می نویسد : راسل کم کم به گفته ها و پیشنهاد های خود جنبه اخلاقی می دهد و به اندرز و موعظه می پردازد ، چون معتقد است یکی از ریشه های اخلاقی جنسی کهن حسادت است ، مردان و زنان را به ترک حسادت توصیه می کند ، میگوید : در طریقی که من پیشنهاد می کنم راست است که زوجین را از وفاداری نسبت به یکدیگر مبری میدارد اما در عوض تکلیف دشوار منکوب کردن حسادت را بعهده شان می گذارم ، یک زندگی هوشیارانه بدون تسلط بر نفس غیر ممکن است . در اینصورت بهتر است یک احساس شدید و مزاحم را چون حسادت تحت انتظام در آوریم و نگذاریم مانع نمو عمومی احساسات عاشقانه بشود ، اشتباه اخلاق قدیمی در آن نیست که کف نفس را توجیه کند بلکه در آنست که در مورد استعمال آن اشتباه می نماید .  نظر قُدما در کف نفس برین بود که غریزه جنسی محدود گردد و نظر من باینست که جلو حسادت در امر جنسی که نامش را غیرت گذاشته اند گرفته شود ، مردان آنگاه که با عشقبازی های همسران خود ( با دیگری ) مواجه می شوند و احساس ناراحتی می کنند باید کف نفس و اغماض کنند ، مزاحم آنها نشوند بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کرده اند شکر گزار باشند !؟ ایجاد فرزندان باید فقط در ازدواج صورت گیرد و روابط بیرون از ازدواج به وسائل مختلف خنثی گردد و شوهران هم نسبت به عشاق همانقدر غمض عین داشته باشند که شرفیان نسبت به غلامان خنثی؟! (1)
علامه شهید مطهری می گوید : عجبا ! آقای راسل در اینجا دم از اخلاقیات می زند ، مقصود او از اخلاقیات چیست؟ او که عفت و تقوی ( و غیرت ) را محکوم می کند ، حتی ازدواج را مانع عشق بلکه مانع هیچگونه تمتع از غیر از همسر شرعی و قانونی نمی داند و معتقد است که زن فقط باید کاری بکند که از غیر از همسر قانونی باردار نشود ، او که زنا را جز در صورت عنف و یا در صورتی که صدمه جسمی به طرف وارد شود مجاز می شمارد (2)
دوم : اصغر فرهادی کارگردان شیفته کن و هالیوود و دریافت کننده شوالیه هنری از فرانسه در فیلم جدیدش بنام ( فروشنده ) با تعبیر غیرت به خشونت و تروریسم ، بمنظور غیرت زدایی از مردان نسبت به ناموس ، نظرات راسل را مو به مو تبدیل به فیلم نموده و می خواهد در ایران اسلامی به نمایش بگذارد تا غربیان را  
خوشحال و غیرت اسلامی را به مسلخ ببرد !؟ (3)
خلاصه فیلم غیرت زدایی فروشنده اصغر فرهادی چنین است : عماد و رعنا دو روشنفکر ایرانی هستند که به ناچار برای زندگی به منزلی می روند که ساکن پیشین آن زنی فاحشه بوده ، زمانی که عماد در منزل نیست یکی از مشتریان زن فاحشه وارد منزل شده و به رعنا که در حمام است تجاوز می کند ، عماد و رعنا تصمیم می گیرند نه تنها این قضیه را فراموش کنند ، بلکه حتی به پلیس هم اطلاع ندهند اما رعنا از لحاظ روحی دچار مشکل میشود ، عماد هم به دلیل حرف های مردم طاقتش را از دست می دهد ، متجاوز را پیدا کرده و در خانه قدیمی ش زندانی و بازجویی میکند ، رعنا از این اقدام عماد ناراحت میشود و از عماد میخواهد مرد متجاوز را رها کند که بقول خودش وسوسه شده و عذر خواهی می کند و اگر مرد متجاوز را رها نکند برای همیشه رهایش خواهد کرد .عماد می پذیرد و فقط به زدن یک سیلی اکتفا میکند ، سیلی که باعث حمله قلبی مرد متجاوز شده و رعنا به همین دلیل عماد را رها می کند (4)
ملاحضات:
 اول : نسخه برتراند راسل در زناشوئی و اخلاق تبدیل به سوژه و تبدیل به فیلم شده است . غیرت و ناموس به استحاله کشانده شده است .
دوم : ولنگاری فرهنگی و فرهنگی برهنگی و ستیز باعفت و حیا در این فیلم کاملا مشهود است .
سوم : غیرت و دفاع از ناموس و حیثیت به خشونت طلبی ، افراطی گری و تروریسم تعبیر میشود و بنوعی فیلم فروشنده حق را به مشتری فاحشه می دهد و متجاوز را بی گناه جلوه می دهد .
چهارم : نقش عماد را شهاب حسینی و نقش رعنا را ترانه علیدوستی بازی میکند و علنا به برداشتهای اصغر فرهادی از فیلم مخالفت می کنند .
پنجم : حوزه هنری را بشدت تحت فشار قرار داده تا فیلم را در سینماهای کشور اکران کند و اگر اکران نکرد ، سینماهای خصوصی که در شهرمان در زیر زمین ها هم نهضتش را راه انداخته اند این مسئولیت را بعهده خواهد گرفت !؟ مانند نمایش 50 کیلو آلبالو؟!
1- برتراند رسال / زناشوئی و اخلاق ص 123
2- اخلاق جنسی در اسلام و غرب / علامه شهید مطهری ص 80
3- روزنامه وطن امروز شماره 1958 ص 13
4- پایگاه رجانیوز / حامد یامین پور 28/5/95
منبع: سعدی نیوز
 
کد مطلب : ۱۴۹۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما