۰
plusresetminus
از رنجی که می بریم؛

هنگامی که «قانون» در برابر واردکنندگان غیر قانونی خودروهای لوکس سر تعظیم فرود می آورد!/ چرا «پورشه» هایی که غیر قانونی به کشور وارد شده بودند در شیراز امحاء نشدند؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۱۷
مسئولین ترجیح دادند کالاهایی نظیر سیگار قاچاق را پیش روی چشم مردم آتش بزنند اما خودروهای لوکس قاچاق وارداتی به کشور را بر خلاف نظر صریح رهبر انقلاب همچنان در انبارها نگهداری کنند تا پروسه توقیف، مصادره و مزایده مجددا برای آنها نیز تکرار شود.
واردات خودرو
واردات خودرو
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی آنهایی که با قوانین گمرکی و نحوه ترخیص کالاهای وارداتی آشنایی دارند، نیک می دانند که در قوانین تجارت و بازرگانی کشور ما، حفره های قانونی وحشتناکی وجود دارد تا جایی که ده ها و بلکه صدها خودروی لوکس و میلیاردی همچون پورشه و مازراتی را می توان از طریق همین حفره ها به راحتی به کشور وارد کرد و سپس به صاحبان پول های بادآورده فروخت!
در یکی از این موارد، سالها یکی از واردکنندگان عمده کفشهای چینی قاچاق به کشور، روشی خاص و منحصر به فرد برای واردات بی دغدغه کالای خود به کشور داشت آن هم از مبادی رسمی و قانونی؛ روشی که به زودی مورد الگو برداری قرار گرفت و گویا امروزه یکی از راهکارهای اصلی واردات کالای قاچاق به کشور است.
نحوه واردات کفشهای چینی قاچاق به کشور اینگونه بود که مالک، چندین کانتینر و محموله تنها از یک لنگه کفش به کشور وارد می کرد. با توجه به اینکه این محموله فاقد استانداردهای لازم برای واردات رسمی به کشور بود و عوارض گمرکی لازم نیز پرداخت نمی شد، مالک آن برای ترخیص به گمرک مراجعه نمی کرد و یا اساسا مجهول الهویه باقی می ماند. بنا بر قوانین موجود، گمرک ایران محموله را در ابتدا توقیف و سپس مصادره و نهایتا به مزایده می گذارد.
حال پرسش این است که چند کانتینر محموله کفش غیر استاندارد آن هم کفشهایی که جفت نیستند و مثلا همه آنها لنگه پای راست هستند به درد چه کسی می تواند بخورد به جز وارد کننده مجهول الهویه آنها؟! پس از آنکه محموله توقیف، مصادره و سپس به مزایده گذاشته شد، صاحب اصلی محموله که احتمالا تنها شرکت کننده در مزایده نیز هست با قیمتی بسیار نازل برنده مزایده می شود و در واقع، مالک کفش های قاچاق وارداتی!
چندی بعد نیز نوبت آن می رسد تا مجددا چند کانتینر کفش به گمرک وارد شود و وارد کننده نیز یا مجهول الهویه باشد و یا برای ترخیص کالای خود اقدام نکند؛ البته با این تفاوت که اگر دفعه قبل محموله کفشهای لنگه راست بود، این بار این محموله کفش، مکمل و در واقع جفت شده کفش های سری قبل هستند که به گمرک وارد می شوند و مجددا پروسه توقیف و مصادره و مزایده تکرار می شود و واردکننده قاچاق باز هم برنده مزایده آن هم به قیمتی بسیار نازل و اندک! و سپس با سر هم کردن دو محموله قاچاق خود، به صورت کاملا رسمی و قانونی جنس خود بی کیفیت و غیر استاندارد خود را به قیمتی اندک در سطح بازار پخش می کند و ضربه ای جبران ناپذیر به تولید کننده داخلی وارد می کند.
بنابراین در این روزها، پدیده قاچاق کالا به راحتی هرچه تمام از طریق مبادی رسمی کشور می تواند صورت بگیرد و گرچه چنین روشهای دور زدن قانون مدتهاست کشف شده، اما برای حل قانونی آنها اقدامی اساسی صورت نگرفته و چنین روشهای واردات کالای قاچاق برای خودروها و کالاهای لوکس نیز بارها اتفاق افتاده است.
شاید به همین دلیل است که رهبر انقلاب طی چند روز گذشته بر لزوم معدوم کردن و آتش زدن کالای قاچاق تاکید ورزیده اند تا جایی که دیگر حتی مصادره و به مزایده عمومی گذاشتن کالای قاچاق نیز دیگر دردی را دوا نمی کند چرا که قاچاقچیان راهکار دور زدن این قانون را نیز به خوبی یافته اند!
بر همین اساس، انتظار می رفت تنها چند روز پس از سخنان صریح رهبر انقلاب، محموله ای شامل انواع کالاهای قاچاق از جمله چندین خودروی لوکس وارداتی در شیراز امحاء شود. اما مسئولین ترجیح دادند کالاهایی نظیر سیگار قاچاق را پیش روی چشم مردم آتش بزنند اما خودروهای لوکس قاچاق وارداتی به کشور را بر خلاف نظر صریح رهبر انقلاب همچنان در انبارها نگهداری کنند تا پروسه توقیف، مصادره و مزایده مجددا برای آنها نیز تکرار شود.
یک بار دیگر به داستان معروف نحوه قاچاق کفش باز می گردیم؛ اغلب شرکت کنندگان در مزایده فروش پورشه های مصادره شده چه کسانی می توانند باشند به جز همان کسانی که آن را به صورت قاچاق وارد کشور کرده اند و در واقع دست به یک تخلف بزرگ و فرار مالیاتی گسترده زده اند؟
آری! آنها به زودی مثل همیشه برنده مزایده های اینچنین می شوند و پس از این، مجددا همگان خواهند دید که این خودروهای قاچاق سر از خیابان های شهرها در خواهند آورد و مالکان آنها به قانونی که به راحتی می توان آن را دور زد و مسئولانی که نمی خواهند واقعیت را بپذیرند و نظر رهبر معظم انقلاب را اجرایی کنند خواهند خندید!
بنابراین شاید وقت آن رسیده که مسئولان نیز باور کنند که خودروها و کالاهای لوکسی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، اگر امحاء نشوند در یک پروسه معیوب باز هم به دست ناپاک صاحبانش می رسند.
«در موضوع‌ قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی» ۱۳۹۵/۰۵/۱۱بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم

 
کد مطلب : ۱۴۹۱۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما