۰
plusresetminus

صنعت کشور به انتظار آینده سازان می ماند

تاریخ انتشارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۶
صنعت کشور به انتظار آینده سازان می ماند
 به گزارش حافظ نیوز،توسعه كشور، در افقي نه‌چندان دور به دانش‌آموزاني چشم دوخته است كه اكنون مقاطع ابتدايي را طي مي‌كنند. بچه‌هايي كه هم از تفاوت‌هاي آنان مي‌گويند، نسلي كه آينده‌سازان اين كشور خواهند بود و بايد به حدي كه انتظار آينده‌اي مطلوب را داريم، به آنان بها بدهيم. اين روزها، علم و فعاليت‌هاي علمي در بخش‌هاي مختلف، هيجان و تحركي عجيب بين بخش زيادي از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي ايجاد كرده است. يكي از پر رونق‌ترين بخش‌ها، مكانيك و رباتيك است. بخش‌هايي كه مي‌توان آنها را از اركان اصلي تجهيز جوامع به تكنولوژي دانست.
نبايد ترديد داشت كه صنعت كشور، چشم انتظار دانش‌آموزاني خواهد ماند كه امروز گام‌هاي نخستين را در حوزه‌هاي علمي با ياري معلماني دلسوز و مربياني همراه، بر مي‌دارند و سازه‌هايي را كه در اين گام طراحي كرده و مي‌سازند، پايه‌گذار افقي روشن براي ايراني مستقل و توسعه يافته خواهد بود.
اين روزها كه ساخت تله‌كابين هم به يكي از مباحث داغ شيراز و توسعه گردشگري اين كلان‌شهر شده است. دانش‌آموزانی بی ادعا با علم و آموخته‌های علمي خود به سازه‌های 350 گرمی متوسل شده‌اند تا با ساخت ماکت تله‌کابین، وزنه‌ای 12 کیلوگرمی را جا به جا کنند.
گروهی دیگر هم در اتاق جنبی با ساخت روبات‌های پیشرفته، ماشین‌هایی را سرهم و برنامه ریزی کرده‌اند که قطعاتی را به اندازه و رنگ، تفکیک و در محل از پیش تعیین شده قرار می‌دهد. آنها خود را برای رقابتی آماده می‌کنند که قرار است 7 مرداد ماه در شاهرود با حضور نمایندگان هم سن و سالشان از 17 استان کشور برگزار شود.
برای تهیه گزارش از آماده‌سازی تیم‌های مکانیک و روباتیک موسسه لگو، ساعتی را با هیاهو و هیجان گذراندیم.
نمایندگان فارس در بخش مکانیک این مسابقه را 5 گروه 2 یا 3 نفری تشکیل داده‌اند. آنها باید سازه‌ای را با لگو طراحی کنند که بتواند میزان بار بیشتری را در حداکثر یک دقیقه روی پروفیل فلزی به ابعاد 1.6 در 2.8 سانتیمتر با شیب 16.5 درجه حمل کند.
مسافت مفیدی که این تله کابین می‌پیماید 70 و اندازه سازه کمتر از 25 سانتیمتر است. آنها همزمان با شور و نشاط یاد می‌گیرند با ترکیب چرخ دنده‌ها سرعت را افزایش دهند تا با سازه‌های انحصاری خود رکورددار این رقابت خلاقانه باشند. بارها وزن‌های متعددی را آزمایش می‌کنند تا رکورد 12 کیلوگرمی ثبت می‌شود.
اما در بخش روباتیک 3 گروه به شاهرود می‌رود. روبات‌های آنها بر اساس اتفاقات محیط برنامه‌نویسی شده است تا در خصوص مدیریت کاهش و بازیافت زباله فعالیت کند.
در روز مسابقه به آنان 3 ساعت زمان داده می‌شود تا روبات خود را آماده کنند. این دانش آموزان خلاق باید در آن روز برای یک مانع غافلگیر کننده نیز آماده باشند.
«هادی تیزدست» مدیر موسسه لگوی آموزشی فارس که نسبت به موفقیت گروه‌های مکانیک و روباتیک در رقابت شاهرود خوش بین است، گفت: 2 تیم خوب دیگر هم داشتیم که به علت هزینه خرید بسته‌ها و مبلغ مورد نیاز برای سفر به شاهرود از مسابقه باز ماندند.
وی که پیشرفت این گروه‌ها را در گرو حمایت‌های مالی دانست و گفت: اگر از این استعدادها حمایت شود می‌توانیم در دوره‌های بعد شرکت کنندگان بیشتری را برای سرفرازی فارس به مسابقات بفرستیم.
تیزدست به برگزاری جلسه‌ای مشترک با هیئت ورزش‌های همگانی استان اشاره و اضافه كرد: سعی داریم فعالیت این عزیزان در قالب انجمن بازی‌های فکری شکل و قالب رسمی‌تری به خود بگیرد.
وی در خصوص نوع فعالیت موسسه لگو،‌ گفت: آموزش از طریق بازی و تبدیل بازی به فرآیند علمی با آموزش غیر مستقیم رویکرد اصلی این موسسه است.
تیزدست از راه‌اندازی آموزشگاه روباتیک لگو در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران خبر داد و افزود: این امکان وجود داردکه ایده های اجرایی در حوزه صنعت پیاده سازی شود.
وی مهارت حل مسئله و خلاقیت در میان دانش آموزان را از مهمترین اهداف مجموعه لگوی آموزشی دانست و گفت: نیاز اساسی دانش آموزان به خلاقیت به منظور حل مسائل گوناگونی که با آنها مواجه می‌شوند نیازی کتمان ناپذیر است.
تیزدست ادامه داد: در شرایطی که امروزه توانگران و دانشمندان مهم ترین راز موفقیت را داشتن خلاقیت می دانند، موسسه لگوی آموزشی با علم به این موضوع و درک درست از شرایط زمان خود و با بهره گیری از با کیفیت ترین ابزار آموزشی در حوزه پرورش مهارت حل مسئله توانسته است موج بزرگی را در کشور ایجاد کند.
مدیر موسسه لگوی آموزشی فارس به سابقه 10 ساله این مجموعه اشاره و اضافه كرد: بیش از 50 هزار دانش آموز در سراسر کشور تحت تعلیمات این شیوه نوین آموزشی قرار گرفته اند.
وي ادامه داد: برای اولین بار با استفاده از بسته های جدید، ابزار لگو در کنار کتاب های درسی آموزش و پرورش (مقطع دبستان) به کار گرفته شده است و در آموزش دروسی مانند ریاضی، علوم تجربی، ادبیات، اجتماعی، انشاء و ... نقش دارد.
تیزدست اعتقاد دارد: بی شک بهره گیری از این بسته‌ها نقش مهمی را در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش آموزان ایفا می‌کند.
 علیرضا عزیزی، محمدرضا جوکار، کامیاب توتونچی، ابوالفضل هوشمند مروستی، آرشام هاشمی زاده، ایلیا اجاقی، پرهام بنان خواه، سامی باقری، حسام الدین توسلی، دانیال صفایی، سروش صالح جهرمی، بردیا علی محمدی و پارسا دهقانی اعضای تیم های مکانیک را برای حضور در رقابت شاهرود تشکیل می دهند.
پرشان معینی اردکانی، محمد درخشنده گلپایگان، سید اتسز قریشی نژاد، اشکان طاهری، علی رودکی و عرشیا عربی نیز نمایندگان فارس در بخش روباتیک هستند.
 
کد مطلب : ۱۴۷۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما