۰
plusresetminus
زهرا یقطین تنها بانوی عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز»:

«شورای شهر» به لحاظ پرداختن به موضوع زنان و خانواده موفق بوده است/ گسترش «پارک های بانوان» برای افزایش صیانت و نشاط زنان الزامی است/ متاسفانه برخی مدیران مخالف ایجاد این پارک ها هستند/ اطلاع دقیق مردم از عملکرد شورای چهارم و شهرداری بهترین تبلیغ برای اصولگرایان است

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
زهرا یقطین گفت: شهروندان شیرازی به خوبی واقفند که طی سه سال اخیر در شهر شیراز تحولات مثبت فراوانی در حوزه های گوناگون اتفاق افتاده که بیش از آنکه نیاز به تبلیغ و معرفی داشته باشد، توسط شهروندان از نزدیک مشاهده و لمس شده است.
زهرا یقطین
زهرا یقطین
اشاره: مسائل و معضلات فرهنگی شهر شیراز  به ویژه در حوزه زنان و خانواده، ما را بر آن داشت تا در این زمینه با زهرا یقطین تنها بانوی عضو شورای شهر شیراز به گفتگو بنشینیم.
زهرا یقطین در این مصاحبه، به تشریح عملکرد شورای چهارم در حوزه زنان و خانواده پرداخت و از ایجاد و گسترش پارک های ویژه بانوان حمایت کرد و دست آخر، درباره جایگاه اصولگرایان در شورای پنجم به اظهار نظر پرداخت. در ادامه، گفتگوی متفاوت و جذاب "حافظ نیوز" با زهرا یقطین عضو شورای شهر شیراز را می خوانید::
***
به عنوان تنها بانوی عضو شورای شهر به نظر شما طی قریب سه سالی که از عمر شورای چهارم می گذرد، ورود شورای شهر به مسائل حوزه زنان و خانواده مطلوب بوده و شهرداری در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است؟

بله در این باره کارهای خوبی انجام شده که مهمترین آنها راه اندازی اداره ای تحت عنوان خانواده در شهرداری شیراز بوده است. این رویداد یک توفیق بزرگ برای شورا و شهرداری بود چرا که در این اداره کارشناسان حوزه کودک و نوجوان و همچنین کارشناسان حوزه خانواده حضور دارند و در حال انجام پژوهش های میدانی و آسیب شناسی مسائل مربوط به حوزه خانواده و نهایتا تلاش برای ارائه راهکار هستند. اقدام بعدی که در این زمینه در شورای چهارم اتفاق افتاده، انتصاب مشاورین بانوان شهردار است که تا قبل از این امر همیشه کارهای حوزه بانوان توسط معاونت فرهنگی انجام می شد و در شورای چهارم، مقرر گردید که شهردار مشاور بانوان داشته باشد که قطعا برای مجموعه درون شهرداری مفید می باشد.

موارد ذکر شده از نظر ساختاری و سخت افزاری بود واز نظر کارهای نرم افزاری نیز می توان به راه اندازی مراکز صیانت از خانواده اشاره کرد. باتوجه به اینکه در خانواده ها به هر حال ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و افراد تمایل به مراجعه به مراکز مشاوره دارند و با توجه به اینکه هزینه مرکزهای مشاوره بالا می باشد، در نتیجه مراکز صیانت از خانواده این قبیل مشاوره ها را با قیمت های بسیار مناسب و با بهره گیری از کارشناسان مجرب انجام می دهند و افرادی که مراجعه می کنند و مشاوره خصوصی میگیرند برای مشاوره های عمومی و کارگاه های آموزشی معرفی می شوند. و مورد دیگری که از جمله اقدامات شورای چهارم باید به آن اشاره کرد اینکه جامعه امروز ما نیازمند تفریح سالم و همراه با امنیت و ارامش است. برای تحقق این هدف، باغ های خانواده تعریف و راه اندازی شدند تا آحاد جامعه هم برای تفریح سالم به این بوستان ها مراجعه کنند و هم پیام های اجتماعی و فرهنگی که از طریق المان ها در این مراکز تعبیه شده، مورد توجه قرار می گیرند.

دیگر موردی که می توان اشاره کرد خانه های کودک است؛ ما معتقد بودیم که بانوان با توجه به نقش خانه داری و تربیت فرزند بیشتر اوقاتشان درخانه سپری می شود در نتیجه برای ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی خود نیاز دارند در دوره ها و کارگاه های اموزشی حضور داشته باشند به همین دلیل، خانه های کودک در نظر گرفته شدند تا به راحتی بانوان و مادران عزیز بتوانند کودکان خود را به این مکان ها بسپارند؛ این مکان ها با برنامه ریزی های قبلی کار می کنند. در این زمینه، مسئله مهمی که در شورای چهارم به عنوان تکمیل این طرح به تصویب رسید استفاده از توان بخش خصوصی بود که افراد و موسساتی که توانایی ایجاد چنین مکان هایی را دارند، با قیمت مناسب اقدام به راه اندازی این مراکز کنند تا به این ترتیب، تصدی گری دولتی نیز کمتر شده باشد.

عده ای معتقدند که گسترش پارک های ویژه بانوان، آنها را در یک سری محیط های خاص در جامعه محصور می کند و در مجموع به ضرر آنهاست. در این باره چه نظری دارید؟ آیا موافق گسترش این پارک ها هستید؟

کاملا موافق با گسترش پارک های بانوان هستم چرا که علت مراجعه بسیاری از بانوان به این قبیل پارک ها، فقط این است که بتوانند با رعایت حریم و عفت کامل در یک محیطی به یک سری فعالیت های خاص بپردازند به ویژه فعالیت های ورزشی مثل دوچرخه سواری یا ورزش های دسته جمعی که واقعا این فضاها در بخش خصوصی فراهم نیست.

افرادی که با این امر موافق نیستند به تمام جنبه های مورد نیاز یک زن در جامعه امروز توجه ندارند و این مکان ها را محیطی برای ایجاد شادابی و تفریح و نشاط نمی دانند بلکه بر این باورند که اگر فقط خانمها در یک مکان جمع باشند ممکن است آسیب های منفی با ارائه تجربیات به یکدیگر را هم به همراه داشته باشد اما به واقع اینگونه نیست. اگر برنامه ریزی صحیح و هدایت فرهنگی در این باره وجود داشته باشد چنین این اتفاقاتی نمی افتد. اما متاسفانه در شیراز مدیران شهری خیلی موافق این امر نیستند و باغ های خانواده را بر باغ های بانوان ترجیح می دهند.
 

برای حمایت از مسایل مربوط به حوزه زنان، جوانان و خانواده طی سه سال اخیر فارغ از برخی اقدامات عمرانی چه برنامه های شاخصی انجام شده است؟

برگزاری نمایشگاه های توانمندی های بانوان در هر فصل که از ابتدای سال  ۹۳ راه اندازی شده یکی از موارد شاخص حمایت از حوزه بانوان است چرا که امروزه در سطح جامعه بانوانی هستند که درآمدزایی و سرپرستی یک خانواده را بر عهده دارند که اگر نتوانند به خوبی از پس تامین مخارج خانوار بر آیند، با خانواده های بد سرپرست یا بی سرپرست مواجه می شویم. بنابراین، برپایی چنین نمایشگاه هایی دقیقا ناظر به این آسیب جدی اجتماعی بوده و در این نمایشگاه ها، بانوان سرپرست خانوارغرفه های نمایشگاه ها را در اختیار می گیرند و محصولات و توانمندی های خود را عرضه می کنند و از این طریق کمک موثری به معیشت آنها می شود.

مسئله بعد، دغدغه بعدی پر کردن اوقات فراغت با بهره گیری از برنامه های غنی فرهنگی است چرا که اگر اوغات فراغت بانوان و بلکه آحاد جامعه، توسط مجموعه های فرهنگی معتقد به ارزشهای اسلامی و اخلاقی پر نشود، دشمنان با هجمه فرهنگی و با بهره گیری از برنامه هایی که آسیب زا هستند این زمان را پر می کند. پس علیرغم همه انتقادات موجود، ما معتقدیم شورا و شهرداری باید در این حوزه ورود و سرمایه گذاری و برنامه ریزی کند و وظیفه خود را صرفا در امور عمرانی و شهرسازی صرف نبیند. بر همین اساس، یک ظرفیت مهم استفاده صحیح از مکان هایی چون فرهنگسراها می باشد که باید با تعریف برنامه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی متنوع و جذاب اقشار مختلف جامعه را در آنها سازماندهی کرد.

اقدام مهم بعدی شورا در زمینه مسائل فرهنگی، حمایت ویژه از کانون های فرهنگی مذهبی مساجد می باشد. این کانون ها علاوه بر اینکه یک سری برنامه های خاص و مربوط به خود را دارند، از طرف شهرداری نیز به صورت ویژه حمایت می شوند تا در موضوعات بسیار مهم سبک زندگی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه فعالیت کنند. این حمایت ویژه به دلیل اینکه کانون های فرهنگی مساجد در سطح شهر پراکندگی مطلوبی دارند، بسیار می تواند موثر باشد و از طرفی، یکی از اهداف مهم ما که همان مسجد محوری هست را نیز تامین می کند. این فعالیت ها نیز به صورت برگزاری تورهای گردشگری با محتوای فرهنگی و مذهبی و همچنین مسابقات کتابخوانی برگزار می شود.
همچنین مبحث بسیار مهم سازماندهی یاوران شورای محلات نیز از دیگر موارد قابل توجه شورای چهارم است. هم اکنون در شوراهای محلاتی که توسط بانوان مدیریت می شود، مشاهده می کنیم تمرکز فعالیت ها به سمت موضوعاتی معطوف شده که سالها مورد غفلت نهادها وارگان های مختلف بوده و از این جهت، خوشحالیم که یک کمبود جدی در حال مرتفع شدن است.

برخی معتقدند پیروزی اصول گرایان شیراز در انتخابات شورای پنجم، در گرو موفقیت شورای چهارم و رضایت مردم از عملکرد این شوراست. فارغ از مواردی که بیان شد، در مجموع عملکرد شورای چهارم را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما مردم از شورای چهارم راضی هستند؟

شهروندان شیرازی به خوبی واقفند که طی سه سال اخیر در شهر شیراز تحولات مثبت فراوانی در حوزه های گوناگون اتفاق افتاده که بیش از آنکه نیاز به تبلیغ و معرفی داشته باشد، توسط شهروندان از نزدیک مشاهده و لمس شده است. در عین حال معتقدیم باید فعالیت های شورا در زمینه های گوناگون به اطلاع مردم برسد. اگر این اتفاق در یک سال باقیمانده به خوبی رخ دهد، قطعا مردم شیراز همچنان به اصولگرایی میل و رغبت خواهند داشت. در مجموع به نظر می رسد علیرغم برخی نواقص و کاستی ها، شورای چهارم در مجموع عملکرد مطلوبی داشته است. در این باره که نظر مردم راجع به شورای شهر چیست نیز به نظر می رسد پاسخ دهنده این سوال باید خود مردم باشند و نه اعضای شورای شهر.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

گزارشگر: سیده سعیده موسوی


 
کد مطلب : ۱۴۵۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما