۰
plusresetminus

رویش های بی بدیل فرهنگی و پدیده «اعتکاف»/ تعداد معتکفان به مرز یک میلیون نفر نزدیک می شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۶
جمعیت معتکفان در ایران، یواش یواش به مرز یک میلیون نفر نزدیک می شود و این یعنی یک اتفاق بسیار بزرگ!
اعتکاف
اعتکاف
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی چند دهه پیش، اگر از بسیاری از مومنین و متدینین می پرسیدی اعتکاف چیست؟ پاسخ هایی از این جنس می شنیدی که اعتکاف یعنی گوشه نشینی و سر در لاک خود فرو بردن و بریدن از دنیا و ... و اگر می خواستی به جمعیت معتکفین شهر نگاهی بیاندازی، سیزده رجب باید به سراغ مسجد وکیل یا مسجد جامع عتیق می رفتی تا در گوشه ای، با تعداد معدودی از جوانان که اغلب طلبه نیز بودند مواجه شوی.
این روزها اما در نیمه رجب، حال و هوای شیراز مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران حال و هوای دیگریست. باورش سخت است که تصور کنیم صدها هزار پیر و جوان از هر قشر و صنفیدر نیمه رجب، به اعتکاف می روند و با خدای خود خلوت می کنند و در واقع عادت کردن به او را تمرین می کنند و سال به سال نیز به این جمعیت افزوده می شود.

5500 مسجد میزبان معتکفان
جمعیت معتکفان در ایران، یواش یواش به مرز یک میلیون نفر نزدیک می شود و این یعنی یک اتفاق بسیار بزرگ! حجت الاسلام روحانی نژاد در نشست خبري ستاد مركزي اعتكاف از افزايش 35 درصدي استقبال مردم براي حضور در اين مراسم معنوي سخن گفت و اظهار داشت: بر اساس پيش بيني هاي انجام شده امسال بيش از 755 هزار نفر مي توانند در پنج هزار و 506 مسجد معتكف شوند.
هرگز نمی توان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکانها را برابر شمرد. برخی زمانها و مکانها ارزشی والا دارند. ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب گاهِ اعتکاف است. در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. در خانه دوست، سفره ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه های راز بر می چینند و عطر قرآن از ژرفای دل بار یافتگان، مشام جان را می نوازد.
تهیه و تنظیم: امین رشیدی
 
کد مطلب : ۱۳۷۴۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما