۰
plusresetminus
کنفدراسیون عربستانی فوتبال آسیا، ایران را شایسته میزبانی ندانست!

فدراسیون فوتبال «ننگ» برگزاری مسابقات باشگاه های آسیا در کشور ثالث را گردن باشگاه های داخلی انداخت!/ هنگامی که «بی تدبیری»، «اقتدار و عزت ملی» را خدشه دار می کند/ نقش دولت در این میان چیست؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰
نقطه ضعف کنفدراسیون فوتبال آسیا، اسپانسرهایی هستند که بازی های ایران را نیز می‌خواهند و به همین دلیل AFC نمی‌تواند محرومیت بلندمدت و چندساله‌ای برای ایران در نظر بگیرد. این حداقل هزینه رأی سیاسی کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود و چرا نباید ایران چنین هزینه‌ای روی دست تصمیم گیرندگان بحرینی فوتبال آسیا بگذارد؟
علی کفاشیان
علی کفاشیان
به گزارش "حافظ نیوز" و به نقل از خبرگزاری ها، طی روزهای اخیر و پس از آنکه فدراسیون فوتبال عربستان در اقدامی سیاسی، اعلام کرد که ایران از صلاحیت و امنیت لازم برای برگزاری مسابقات جام باشگاه های آسیا برخوردار نیست، فدراسیون فوتبال آسیا نیز که در چنبره آل سعود و عربستانی هاست، در اقدامی تامل برانگیز بر این حرکت سیاسی آل سعود در ساحت فوتبال صحه گذاشت تا آنجا که سایت الکاس قطر نیز اعلام کرد که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران کشور عمان را برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا انتخاب کرده‌اند و تیم‌های ایرانی در این کشور از سعودی‌ها پذیرایی خواهند کرد.

سایت «الاخبار» عربستان این خبر را به نقل از یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و به شکل دیگری بازتاب داده است. این سایت نوشته است که کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران را مجبور کرده است که عمان را برای بازی نمایندگان خود انتخاب کند.

سایت «عاجل» عربستان هم از استقبال عمانی‌ها از این اتفاق خبر داده است. این سایت نوشته است که مردم کشور عمان از دوستداران تیم الهلال هستند و با «هشتگ» الهلال در توییتر، حمایت و استقبال از حضور این تیم در عمان را شروع کرده‌اند.


به واقع، فدراسیون فوتبال ایران هنوز برگزاری بازی در یک کشور بیطرف را تأیید نکرده تا کار بخواهد به کشور میزبان برسد. نکته جالب این است که ظاهراً وزارت ورزش موافق برگزاری بازی‌های تیم‌های ایرانی در کشورهای بیطرف نیست و از نهادهایی مثل وزارت امور خارجه کمک طلبیده است.

بعد از حضور ناموفق دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در جلسه‌ای که به این موضوع اختصاص داشت و تعویق یک ماهه بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی در نهایت ای اف سی رأی به برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان بین تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین بیطرف داده است اما فدراسیون فوتبال ایران هنوز با این مساله موافقت نکرده است.

هنگامی که «بی تدبیری»، «اقتدار و عزت ملی» را خدشه دار می کند

تا به اینجا آنچه که مسلم است این است که فدراسیون فوتبال عملکرد مناسبی در دفاع از حقانیت تیم‌های ایرانی در میزبانی از تیم‌های عربستانی نداشته و البته به دلیل تعطیلات نوروزی مدت زمان مناسبی از دست رفته و تحرک خاصی در این زمینه مشاهده نشده است. در نهایت و در شرایطی که کفاشیان میزبانی عمانی‌ها را تکذیب کرده باید دید طی روزهای آینده چه تصمیم درباره حضور 3 تیم ایرانی تراکتورسازی، ذوب آهن و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا گرفته خواهد شد و آیا فدراسیون فوتبال و البته در نهایت ورزش ایران زیربار بازی در یک کشور بیطرف که به معنای پذیرش درخواست عربستانی‌ها می‌روند یا نه؟

از سوی دیگر، نباید این نکته را از خاطر برد که برگزاری بازیهای ایران در کشور ثالث، در واقع پذیرش ناامنی ادعایی در ایران آن هم از جانب مسئولان ایرانی است.

به واقع، هنگامی که کنفدراسیون فوتبال آسیا تا این اندازه سیاست را در فوتبال دخالت می دهد و به همین راحتی، میزبانی را از ایران می گیرد، دیگر عباراتی چون «فوتبال برای فوتبال» و «فوتبال به هر قیمت» موضوعیت خود را از دست می دهد چرا که برگزاری آن در این شرایط، عزت و اقتدار ملی را به مخاطره می اندازد.

فدراسیون فوتبال «ننگ» برگزاری مسابقات فوتبال در کشور ثالث را گردن باشگاه ها انداخت!

پس از آنکه نقدها درباره عملکرد مسئولان فدراسیون فوتبال بالا گرفت، خط خبری تازه‌ای توسط فدراسیون فوتبال در پیش گرفته شد که مطابق با این خط خبری توپ این ننگ که دقیقاً متوجه کفاشیان و دبیرکلش اسدی بود، بر گرده باشگاه‌ها گذاشته شد و متاسفانه برخی باشگاه‌ها نیز خواسته یا ناخواسته در بازی کفاشیان افتادند.

مطابق با این بازی، عنوان می‎‌شود که باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و تراکتورسازی میزبانی در کشور ثالث را پذیرفته‌اند و این گونه تبعات چنین فاجعه‌ای از گردن فدراسیون برداشته می‌شود؛ رویکردی که البته اشتباه است، چراکه افکارعمومی همچنان فدراسیون فوتبال را مسئول بی‌کفایتی در دفاع از حداقل حقوق ایران در حفظ میزبانی و رد ادعای ناامنی ایران می‌داند.

چرا باید از حضور در ادامه بازیها انصراف دهیم؟

در این میان به نظر می‌رسد اگر قرار بر رفتن زیر این بار میزبانی کشور ثالث می‌رفتیم، گزینه‌هایی به مراتب بهتر از عمان وجود داشت و در مقابل نباید با گزینه‌های نظیر قطر و امارات همراه می‌شد. عراق، تاجیکستان و حتی ترکیه کشورهایی بودند که می‌توانستند جوی به مراتب بهتر از عمان در مسابقات بین المللی برای ایران داشته باشند، چرا که بازی ایران در یک جزیره متروکه، تفاوتی با بازی در عمان ندارد اما در مقابل میزبانی عربستان در امارات و قطر، میزبانی در یک کشور عربی متحد با فاصله اندک از ایشان است.

در مقابل بعید است، نمایندگان ایران حتی جزو چهار تیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا قرار گیرند و اگر قرار باشد بر سوابق و پیش‌بینی‌ها تکیه کرد، نمایندگان ایران شانس بالایی برای به دست آوردن قهرمان آسیا ندارند. در واقع ایران در شرایطی هزینه سنگین پذیرش ناامنی‌اش را برای بازی با تیم‌های سعودی در لیگ قهرمانان آسیا خواهد پرداخت که در مقابل هیچ افتخار و قهرمانی ورزشی در دسترس نمایندگان فوتبال باشگاهی ایران نیست.

با این اوصاف در واقع فدراسیون فوتبال ایران و این تیم‌های باشگاهی، امنیت و اعتبار کشور را برای «هیچ» معامله می‌کنند و در این بازی، برنده اصلی، کنفدراسیون فوتبال آسیا است که از حضور نمایشی ایران در لیگ قهرمانان آسیا، اسپانسرهای بیشتری به دست می‌آورد و درآمد بیشتری به جیب می‌زند. آیا فدراسیون فوتبال ایران به همین سادگی منافع باشگاهی و منافع کنفدراسیون فوتبال آسیا را به منافع ملی ترجیح می‌دهد؟ امیدواریم چنین نباشد!

نقش دولت در این میان چیست؟

می گویند دولت ها در فوتبال دخالتی ندارند، اما همه نیک می دانند که حتی در کشورهای اروپایی نیز اینگونه نیست که دولتها پایشان را صد در صد از ورزش به خصوص فوتبال کنار کشیده باشند؛ بلکه دولتها ترجیح می دهند با استفاده از نفوذ و ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارند، نظر و مقصود خود را در فوتبال اجرایی کنند. حال در چنین شرایطی که حیثیت ملی و عزت کشور ما به واسطه تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد خدشه قرار گرفته، به نظر می رسد وقت آن رسیده تا دولت به این عرصه ورود جدی کند و بی تعارف، خواستار لغو بازیهای باشگاه های ایرانی و انصراف از حضور در این دور از جام باشگاه های آسیا را مطرح کند چرا که معقدیم فوتبال آنقدر ارزش ندارد که عزت ملی بر سر آن معامله شود! بنابراین اگر وزارت ورزش رسما اعلام کند که خواستار لغو بازیهای باشگاه های ایرانی در صورت برگزاری آن در کشور ثالث می باشد، قطعا فدراسیون فوتبال نیز ملزم به تمکین خواهد بود. اتفاقی که امیدواریم پیش از آنکه دیر شود به تحقق بپیوندد.

تهیه و تنظیم: امین پرهیزگار
 
کد مطلب : ۱۳۵۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما