۰
plusresetminus
تداوم غفلت از ریشه های اصلی فساد سیستمی در کشور؛

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی و لزوم توجه به یک نکته مهم: (ب.ز) معروف تنها محصول یک سیستم فاسد است!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
مفسد اقتصادی، پدیده ای است که در کشور ما نه راست می شناسد و نه چپ! و به شهادت تاریخ در هر دو جریان سیاسی کشور به وفور و در دوره های گوناگون وجود داشته است.
بابک زنجانی
بابک زنجانی
به گزارش "حافظ نیوز" سرانجام حکم بدوی دادگاه بابک زنجانی یا همان (ب.ز) معروف صادر شد و وی در حکمی قابل پیش بینی، به اعدام محکوم شد.
بر این اساس، در نود و سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، حجت الاسلام اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای 3 متهم پرونده فساد نفتی خبر داد.
وی افزود: دادگاه متهمان را مفسد فی الارض تشخیص دادند و به این ترتیب زنجانی و همدستانش به اعدام محکوم شدند.

به ریشه ها نگاه کنیم نه میوه ها
شاید مهمترین مسئله ای که درباره بابک زنجانی باید به آن پرداخته شود، این نیست که وی اساسا در ارتباط با کدام جناح سیاسی کشور بوده است و یا اینکه به کدام جریان اقتصادی در کشور بیشتر کمک کرده؛ چه اینکه مفسد اقتصادی، پدیده ای است که در کشور ما نه راست می شناسد و نه چپ! و به شهادت تاریخ در هر دو جریان سیاسی کشور به وفور و در دوره های گوناگون وجود داشته است.
بنابراین بیش از هر چیز باید به سیستم اقتصادی غلطی نگاه کرد که بابک زنجانی ها حاصل آن هستند و در این سیستم معیوب و مفسده برانگیز، فضا به قدری برای انسانهای فرصت طلب فراهم است که تنها کافیست در فکر دزدی و فساد باشی! آنگاه همه چیز برای یک شبه ثروتمند شدنت فراهم می شود.

بابک زنجانی کیست؟
زنجانی متولد ۲۱ اسفند ۱۳۴۹ در تهران است و صاحب شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم است. گفته می شود زنجانی حدود ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارد که البته در این میان بسیاری از بنگاه ها تجاری که به وی منتسب می شوند نیز تکذیب می شود.
زنجانی دوره جوانی اش را اینطور شرح می دهد:
”صادقانه می گویم زمانی که به سربازی رفتم در سپاه تقسیم شدم من را به اردکان یزد فرستادند و سپس از آنجا به پادگان ولیعصر تهران منتقل شدم. زمانی که در آن مجموعه بودم یادم هست آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنید. سپس من را نیز انتخاب کردند و ابتدا سرباز بانک مرکزی بودم و راننده آقای نوربخش شدم. ”
ولی ظاهرا گره خوردن سرنوشت زنجانی با رئیس سابق بانک مرکزی، برای وی خوش یمن بود است چرا که وی، بنا بر گفته خودش بعدها به عنوان یکی از دلالان عرضه دلار از سوی بانک مرکزی انتخاب می شود و از این طریق، به ثروتی هنگفت دست میابد و بارها به عنوان فعال اقتصادی برتر نیز با روئسای جمهور و یا وزیران ملاقات می کند و لوح تقدیر دریافت می کند.





در ادامه نیز با آغاز تحریمهای نفتی، برای فروش نفت ایران در بازارهای سیاه بین المللی و در واقع دلالی نفت پیش قدم می شود و با وزارت نفت ارتباط می گیرد؛ ارتباطاتی که هیچگاه شفاف سازی نشده است.
بنابراین، به نظر می رسد بابک زنجانی میوه یک سیستم غلط اقتصادی است؛ سیستمی که این امکان را فراهم می کند تا زنجانی ها در این عرصه بروز و ظهور پیدا کنند و به ثروت های کلان و غیر مشروع دست یابند.
آری! بابک زنجانی گنجینه ای از اسرار روابط اقتصادی ناسالم در این کشور است که اگر حمایت مسئولان اقتصادی و سیاسی را در برهه های مختلف پشت سر خود نمی دید، اینچنین به یک اژدهای هفت سر با بیش از هشت میلیارد دلار بدهی به وزارت نفت تبدیل نمی شد.          
نویسنده: هادی صفایی
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۳۷۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما