«فیلم های ارزشی» جشنواره سی و چهارم فیلم فجر کدامند؟
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
میخواهیم ارزیابی داشته باشیم به فیلمهایی که به صورتی مستقیم به موضوعات ارزشی در جشنواره سیوچهارم توجه دارند.
جشنواره فیلم فجر
به گزارش "حافظ نیوز" آغاز به کار سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، رویدادی فرهنگی است که از زمان برگزاری، اکثر بخشهای جامعه را درگیر خود کرده است. جشنواره فجر در حقیقت ویترین تمامنمای سینمای ما است که به نوعی سیاستهای سال آینده سینما در آن تبیین میشود. درباره جشنواره فجر سخن برای گفتن بسیار است، اما موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته میشود آثاری است که در این رویداد به آن توجه میشود.
سینمای دینی، ارزشی، دفاع مقدسی یا انقلابی عنوانهایی است که در آن موضوعاتی مطرح میشود که به نوعی اخلاقیات اسلامی و انسانی جایگاه ویژه دارد. در این راستا میخواهیم ارزیابی داشته باشیم به فیلمهایی که به صورتی مستقیم به موضوعات مورد نظر در جشنواره سیوچهارم توجه دارند. اصرارمان هم برای اینکه فیلمهایی را مد نظر قرار دهیم که به موضوعات مورد نظر نگاهی مستقیم دارند این است که، دایره ارزیابیمان کوچکتر باشد، والا به صورت مستتر تقریبا تمام فیلمهایی که در کشورمان ساخته میشود نگاهی اخلاقی به موضوعات اجتماعی دارند.
«بادیگارد» کاندیدای اصلی بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر
«بادیگارد» هجدهمین تجربه سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است. این فیلمساز جریان ساز تا به امروز بارها سیمرغ جشنواره فجر را در کارگردانی، فیلمنامه یا بهترین فیلم به دست آورده است. «بادیگارد» فیلمی است که از هماکنون یکی از امیدهای اول بهترین فیلم جشنواره سیوچهارم محسوب میشود. این فیلم داستان بادیگاردی است که مسئول حفاظت یکی از مقامات است، اما وی پس از سالها در کار خود دستخوش شک میشود و همین مسئله برای وی مشکلاتی به وجود میآورد. حاتمیکیا در این فیلم بار دیگر به ارزشهایی میپردازد که اصالتش از دفاع مقدس و انقلاب نشئت گرفته است. درضمن در این کار این نکته مورد توجه قرار می گیرد که، هیچ فردی تنها به این دلیل که گذشته خوبی داشته، قرار نیست که تا آخر عمر با همان گذشتهاش سنجیده شود.
«دختر» تجربهای مشابه «خیلی دور خیلی نزدیک»
«دختر» هشتمین فیلم رضا میرکریمی در مقام کارگردان است. وی برای فیلمهایش، سیمرغهای مختلفی از جشنواره فجر کسب کرده است. فیلمنامه این فیلم سینمایی را مهران کاشانی نوشته و رضا میرکریمی در کنار کارگردانی، تهیه این فیلم را هم بر عهده دارد. فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، و ماهور الوند در «دختر» نقشهای اصلی را بر عهده دارند. موسیقی این فیلم سینمایی کار محمدرضا علیقلی است. این فیلم از هم اکنون یکی از کاندیداهای بهترین فیلمنامه، کارگردانی در جشنواره فجر است.
«دلبری» فیلمی که هنوز نمیتوان درباره آن نظر داد
سید جلال دهقانی در جشنواره امسال با فیلم سینمایی «دلبری» حضور دارد. این کارگردان پیشتر برای فیلم «خانهای کنار ابرها» دیپلم افتخار سیودومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است و این بار میخواهد با یک فیلم دفاع مقدس در این رویداد شانس خود را بیازماید. در فیلم اخیر دهقانی همانند «خانه ای کنار ابرها» موضوعی دفاعی مقدسی در قالب کاری اجتماعی مد نظر قرار میگیرد. در خلاصه داستان فیلم هم آمده که در شب عروسی اتفاقی باعث از هم پاشیدن آن جشن میشود.
حاشیههایی که منتظر نمایش «رسوایی 2» هستند
«رسوایی 2» را شاید بتوان پر سر و صدا ترین فیلم، جشنواره سیوچهارم دانست. این فیلمساز با کارهایش نشان داده که سلیقه مخاطب عام سینما را به خوبی میشناسد. در ضمن فیلمهای وی در جشنواره فیلم فجر، معمولا پربینندهترین سانسها را به خود اختصاص داده و همچنین نشست خبری بعد از فیلم هم معمولا بسیار پرحاشیه است. «رسوایی 2» ششمین تجربه ده نمکی در فیلمسازی است، البته این کارگردان پر حاشیه پیش از ساخت اولین فیلمی بلندش چند مستند و پر سر و صدا نیز جلوی دوربین برده بود.
«نفس» فیلمی که با «شیار 143» مقایسه خواهد شد
«نفس» سومین تجربه نرگس آبیار در مقام کارگردان است. این سینماگر جوان بعد از فیلم خوب «شیار 143» برای خود نامی در سینمای ایران کسب کرده است. برای همین باید به فیلمهای وی نگاهی جدی داشت و امیدوار بود این کار هم به خوبی کار قبلی این فیلمساز باشد. نرگس آبیار فیلمنامه «نفس» را خودش نگاشته است و به مانند دو فیلم قبلیاش این زوج محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی هستند که تهیه کنندگی کار را برعهده دارند. این فیلم داستان زندگی یک خانواده یزدی بین سالهای ۵۷ تا ۶۲ است. روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ در دهه۵۰ خورشیدی نفس میکشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.