۰
plusresetminus
تاملی بر پشت پرده یک جنجال رسانه ای؛

از «اسم خمینی» تا «رسم خمینی»

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
همانگونه که از اظهارات سید علی خمینی نوه بزرگوار امام راحل نیز مشهود است، میزان قرابت به خمینی کبیر تنها بسته به اعمال و رفتار افراد بستگی دارد.
خانواده امام خمینی
خانواده امام خمینی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی طی روزهای گذشته، خبر کاندیداتوری حجت الاسلام سید حسن خمینی نوه بزرگوار امام راحل به تیتر اول بسیاری از نشریات کشور به صورت هماهنگ تبدیل شده است.
فارغ از اینکه نیت اصلی و علت استقبال شدید رسانه های جریان اصلاح طلب و جریان موسوم به اعتدالگرا از کاندیداتوری سید حسن خمینی چیست، به نظر می رسد هم اکنون برخی جریانات داخلی بر روی پتانسیل و ظرفیت اجتماعی و احتمال تاثیرگذاری وی در ساحت سیاست حساب ویژه باز کرده اند. به همین دلیل نیز در این ایام، اشخاص و جریاناتی پیدا می شوند که تلاش می کنند این نوه بزرگوار امام راحل را بسیار فراتر از آنچه که هست نشان دهند تا از این طریق، بتوانند در آینده به اهداف شوم خود نائل شوند.
بر همین مبنا، روزی وی را ”علامه“ می خوانند و روز دیگر ”آیت الله“ می نامندش! فارغ از اینکه سید حسن خمینی به لحاظ علمی و فقهی چه جایگاهی دارد و چقدر در خصوص مخاطرات جریان رسانه ای و سیاسی که وی را احاطه کرده اند آگاهی دارد، به نظر می رسد نیم نگاهی به بیانات و اظهارات برادر ایشان، سید علی خمینی چراغ راه مناسبی برای بیان بسیاری از حقایق خواهد بود.
سید علی خمینی هفته گذشته، در حالی کاندیداتوری برادر خود در انتخابات مجلس خبرگان را رسانه ای کرد که در اظهاراتی تامل برانگیز، عنوان داشت : ”بیت امام به خوبی می‌دانند که اگر محبتی نسبت به ایشان صورت می‌گیرد به برکت امام است. همه‌ی ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می‌کنیم و هر قدر از راه و رسم و اندیشه‌ی امام فاصله بگیریم به همان اندازه از چشم مردم می افتیم. اگر هویتی داریم از امام است و اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه.“
این اظهارات صحیح در واقع نشان می دهد نوادگان امام راحل به خوبی می دانند که میزان قرابت آحاد جامعه با خمینی کبیر، تنها بسته به اعمال، رفتار و رویکردهای اشخاص است و انتصاب صرف به امام راحل، برای هیچ فردی به خودی خود فضیلت و برتری محسوب نمی شود و در واقع، علت محبوبیت نام «خمینی» در میان مردم، به دلیل شخصیت والا، ممتاز و بی بدیل امام راحل است.
و اما ابهام باقی مانده در این میان، چرایی راه اندازی موج خبری اعلام کاندیداتوری سید حسن خمینی در برخی رسانه هاست. حقیقتا اگر کاندیداتوری سید حسن خمینی، به تایید شورای نگهبان قانون اساسی برسد و در ادامه، با اقبال عمومی نیز مواجه شود و در مجلس خبرگان حضور یابد چه اتفاقی برای این قبیل جریانات سیاسی رخ خواهد داد؟
این قبیل جریانات سیاسی که در گذشته نه چندان دور، روزی سردمدار سابقشان، آیت ا... هاشمی رفسنجانی را عالیجناب سرخپوش خواندند و روز دیگر پروژه عبور از رئیس دولت اصلاحات را کلید زدند، آیا به سید حسن خمینی رحم خواهند کرد؟ به راستی این جریان انتظار انجام چه اقدامی و یا اتخاذ چه موضعی از سوی نوه امام راحل در مجلس خبرگان رهبری را دارد که حاضر است برای وی، اینچنین موج های تبلیغاتی و خبری به راه بیاندازند؟ و اگر در ادامه سید حسن خمینی تصمیم بگیرد در پازل این جریان معلوم الحال بازی نکند چه بر سر او خواهند آورد؟ گرچه تمسک جستن به نام و نواده «خمینی کبیر» را از سوی جریان اصلاح طلب، می توان تلاش آنها برای بازیابی پایگاه اجتماعی از دست رفته شان به حساب آورد، اما در عین حال باید نسبت به مخاطرات این جریان در سوء استفاده از شخصیت های سیاسی و انقلابی را نیز به نوه بزرگوار امام راحل هشدار داد.              
نویسنده: سجاد زارع
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۲۴۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما