به گزارش
حافظ خبر؛ در راستای بزرگداشت یادروز سعدی شیرازی، سومین محفل انس با برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شکستهنویس استاد علیرضا معینخواه، استاد برجسته خوشنویسی در سبک شکسته، با حضور استاد یدالله کابلی خوانساری، چهره ماندگار خوشنویسی ایران و و استاد محمد حیدری، استاد برجسته کشوری خوشنویسی ایران در سعدیه برگزار شد. در این آیین همچنین هیلدا خدر، خوشنویسی برجسته شیرازی و از هنرجویان استاد علیرضا معینخواه، درجه استادی خود را در سبک شکسته از دست این اساتید دریافت کرد.
حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین گفت: هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه کار هنر با محتوی پایان نمی یابد، قالب نیز ارزش بسیار دارد. ظرف نازیبا، مظروف زیبا را زشت جلوه می دهد، اظهار کرد: شعر زیباترین قالب برای همه پیام های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام ها تا همه جای خطه وسیع دل ها و جان های انسانیست و شاعران و سخن سرایان آگاه، همیشه توانسته اند والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه، به نسل های بعد از خود بنمایانند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار کرد: کلام سعدی با آنکه مشحون از مضمونهای بلند معنوی و نکتههای ژرف اجتماعی است، از دیدگاه زیبایی شناختی و هنری نیز سرشار است و از همین رو این شاعر بزرگ به شایستگی در مقام استاد مسلّم سخن، بر ستیغ شعر فارسی ایستاده است و سعدی را باید نماد خردورزی، کرامت و منزلت انسانی دانست.
وی با اشاره به اینکه خوشنویسی تقریبا در تمام فرهنگها به چشم میخورد اما در مشرق زمین و بهویژه در سرزمینهای اسلامی و ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد، تاکید کرد: خوشنویسی اسلامی و بیش از آن خوشنویسی ایرانی تعادلی است میان تمامی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن؛ تعادل میان مفید و مورد مصرف بودن از یک سو و پویایی و تغییر شکل یابندگی آن از سوی دیگر؛ تعادل میان قالب و محتوا که با آراستگی و ملایمت تام و تمام میتواند شکل مناسب را برای معانی مختلف فراهم آورد.
قانعی با اشاره به اینکه خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است، اظهار کرد: به نظر میرسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم که خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی دارد اثری هنری با ارزشهای زیبایی شناختی خلق کند و عشق و علاقه وصفناپذیر انسان به تلفیق خط و زیبایی در میان تمدنها و فرهنگهای مختلف کاملا مشهود است.
وی با اشاره به اینکه این ظرفیت عظیم هنر خوشنویسی همواره موجب شده است هنرمندان داشته های ارزشمند خود در ادبیات و بطور خاص در شعر نامداران را تلفیق کنند و آثاری بدیع خلق کنند، اضافه کرد: شیفتگی مسلمانان نسبت به کتابت قرآن، موجب گشت آنان تمام توانِ خود را برای هرچه زیباتر نوشتن آن به کار گیرند و امروز در این مقام و مجال این دو هنر بار دیگر برای تعالی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دست در دست هم نهاده اند تا به بهانه گرامیداشت یاد روز سعدی شیرین سخن، شیرینی زبان فارسی و بهره مندی از کلام سعدی را دوچندان کنند.
کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز سعدی شناسی نیز در این آیین، گفت: ایام خجسته یادروز سعدی در کنار هنرمندان ایران زمین در مراسم گشایش سومین محفل انس توفیق دیدار داریم.
رئیس مرکز سعدی شناسی با اشاره به اینکه رابطه خوشنویسی با مفاهیم زیباشناسی عرفان و ادبیات در تاریخ ایران امری آشکار است، تاکید کرد: از دیرباز تاکنون خط یکی از ابزارهای شناخت تمدن ها و فرهنگ ها و اندیشه های انسانی است.
وی با اشاره به اینکه خط با ارائه شکل و محتوا از یک نظر پیام مستقیم خود را منتقل می کند، افزود: ابزار خوشنویسی سبب سخن پردازی و خلق مفاهیم بزرگی فراهم و سعدی با بهره گیری از اصطلاحات خوشنویسی در ظرف سلیقه خوبش نمونه ای از زبان معرفی کرده است.
بر اساس این گزارش در ادامه، استاد «یدالله کابلی خوانساری» هم گفت: شیراز دردانه شعر و ادب و فضیلت است و امروز خوشحالم به واسطه هفته سعدی شاهد برپایی محفل انس هستیم.
استاد خوشنویسی با یادآوری این مطلب که هنرمندان پویا و فعال در شعر شیراز، شهر صلح، عشق، مهر و زیبایی توانستند به جریان پایداری به عنوان محفل انس، نمایشگاهی برپا کنند و با این نمایشگاه نشان دهند که هدفمند به دنبال احیا و ترویج هنر شکسته نویسی هستند، تاکید کرد: هنر به عنوان ودیعه الهی تجلی گاه عشق الهی است و یگانی دست و دل و وحدت درون است و هنر خوشنویسی در میان هنرهایی که به عالم معنا متصل است و بیش از هزار سال است در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و هنری خدمت ارائه کرده است و با برپایی این نمایشگاه ها توانستیم جریان جمعی در سطح کشور جذب کنیم و باعث می شود تا هنر ترویج بیشتر یابید.