مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: 33.2 درصد ایرانیها هر روز و 25 درصد هفتهای یکبار از اینترنت استفاده میکنند.
میانگین حضور ایرانیها در شبکههای اجتماعی
14 خرداد 1394 ساعت 15:52
مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: 33.2 درصد ایرانیها هر روز و 25 درصد هفتهای یکبار از اینترنت استفاده میکنند.
به گزارش حافظ، مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: سه پنجم ایرانیها وقت قابل توجهی را صرف فیسبوک میکنند.
محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون فضای مجازی جوانان در وزارت ورزش و جوانان، گفت: سیاستها بر مبنای صرف وقت مطلوب و متناسب با نیاز جوانان در رسانهها و شبکههای اجتماعی و همچنین زمینهسازی برای اشتغال جوانان ایرانی در فضای مجازی است.
وی با اشاره به تهیه دو طرح ملی در زمینه اشتغال جوانان در فضای مجازی، عنوان کرد: امیدواریم با تصویب این دو طرح تا پایان امسال بتوانیم 100 هزار جوان را به منظور اشتغال در فضای مجازی توانمند کنیم.
رستمی با اشاره به تهیه یک گزارش کامل توسط فیسبوک از ذائقه ایرانیها در این فضا، گفت: این گزارش در حوزه امنیتی به کشورهای داوطلب برای آشنایی با ذائقه ایرانیها در زمینههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و ... فروخته میشود.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانیها از شبکههای اجتماعی 9 ساعت است، گفت: سه پنجم ایرانیها از فیسبوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه میکنند.
وی ادامه داد: ما با یک فضا مواجهیم که موقعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری قابل توجهی را به خود اختصاص داده و این مسئله را نباید شوخی گرفت.
رستمی ادامه داد: اگر به زبان فارسی در فضای اجتماعی توجه نکنیم هویت ملی خود را از دست خواهیم داد، در حال حاضر جامعه کاربر ما به مصرفکننده صرف تبدیل شده است.
مشاور وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال 92 میزان تماشای تلویزیون در ایران 66.5 درصد هر روز، 18.2 درصد یکبار در هفته و 6 درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامههای ماهواره31.4 درصد هر روز و 17 درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابهجایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.
وی ادامه داد: همچنین 33.2 درصد ایرانیها هر روز و 25 درصد هفتهای یکبار از اینترنت استفاده میکنند.
وی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی در کشور، اظهار کرد: 20 میلیون بازیکننده در ایران داریم که از این تعداد 56 درصد پسر و 44 درصد دختر هستند و 14.6میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی میکنند.
رستمی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانوادهها و جوانان در حوزه سواد رسانهای، بیان کرد: طی سالهای گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانههای اجتماعی بر تمامی رسانهها هستیم.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانهای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانههای اجتماعی در کشور متاسفانه هیچگونه مطالعهای در زمینه مصرف رسانهای جامعه ایران و سواد رسانهای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکههای اجتماعی مواجهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاستگذاری و برنامهریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبتهاست.
وی با اشاره به گستردگی رسانههای اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا 29 رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکهها در ایران از شهرت برخوردارند.
رستمی با اشاره به شبکههای مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، بیان کرد: به عنوان مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، 2 هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکههاست.
رستمی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانههای اجتماعی در خصوص سایر ویژگیهای این شبکهها، گفت: بیزمانی و بیمکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکهها و بدون رهبری بودن جریانهای فردی و اجتماعی از جمله این ویژگیهاست.
وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکهها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنههایی پیچیدهتر از پدیده پاشایی روبهرو خواهیم شد.
مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این امر فرصتهای زیادی برای فعالیت ما فراهم میکند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند میتوانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.
کد مطلب: 7390
آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/7390/میانگین-حضور-ایرانی-ها-شبکه-های-اجتماعی