ارائه لایحه مدیریت پکپارچه شهری به مجلس

11 ارديبهشت 1394 ساعت 7:10

وزیر کشور گفت: اگر شوراها به وظیفه خود عمل کرده و از دولت خواسته‌های مردم را مطالبه کنند آنگاه اختیارات بیشتری به آن‌ها واگذار می‌شود و در این راستا وزارت کشور یکی از لوایحی‌ که به مجلس برده اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری است


به گزارش حافظ به نقل از فارس از شیراز، عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در دومین روز از سفر رئیس‌ جمهور و هیئت دولت به استان فارس در حاشیه افتتاح ساختمان جدید شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی اظهار داشت: اگر فقر توأم با عدالت باشد برای مردم قابل‌تحمل‌تر از فقر بدون عدالت است و واگذاری حاکمیت به مردم امری مهم و حیاتی بوده که به لطف انقلاب اسلامی و به برکت امام و شهدا در کشور به‌صورت واقعی محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: حاکمیت در کشورمان باعظمت تاریخی و گذشته‌ای غنی با فراز و فرودهای فراوان همراه بوده و در دوران مشروطه و نیز مجلس شورای ملی که نماد اراده مردم بوده به‌صورت تشریفاتی و ظاهری اداره می‌شده و مردم در این صحنه حضور نداشته‌اند.
وزیر کشور با اشاره به اینکه در شرایط کنونی با شکل‌گیری حلقه‌های متفاوت در ساختارهای سیاسی به‌ویژه مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و دیگر نهادها مردم حلقه مفقوده‌ای را احساس نمی‌کنند، افزود: کشورمان با 34 هزار شورای روستایی، یک‌هزار و 200 شورای شهر و استان و نیز مجلس شورای اسلامی و انتخاب رئیس‌جمهور و دولت، مجلس خبرگان و مقام معظم رهبری که به‌طور غیرمستقیم با اراده مردم شکل‌گرفته اعتماد مردم به حاکمیت را به وجود آورده است.
رحمانی‌فضلی تصریح کرد: دنیا در طول تاریخ برای رسیدن به دموکراسی تجربه بسیاری را در فعال و کاربردی‌کردن واگذاری اختیارات به مردم کسب کرده‌ اما در کشور ما مسیر طولانی در این زمینه پیش رو داریم و در این مدت کوتاه با دادن هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اداری تجربه‌های گران‌بهایی را به‌دست آورده‌ایم.
وزیر کشور بیان داشت: برای رسیدن به دموکراسی واقعی شاید داری ضعف و کاستی‌هایی باشیم و برای رسیدن به آن باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی کنیم تا به اهداف خود دست‌ یابیم.
وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های رسیدن به دموکراسی تشکیل شوراها بوده که حلقه وصل مردم و حاکمیت است، افزود: وقت‌گذاری، تعامل با بیرون و داخل شورا، ایده‌پردازی، خلاقیت، نوآوری، ابتکار، کسب تجربه‌های جدید از راه‌های مختلف و ارتباط با دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های علمی، بالا بردن بهره‌وری علمی و افزایش کیفیت از جمله عملکرد‌های شورهای اسلامی است.
رحمانی‌فضلی بیان داشت: اگر خواستار پویایی، بالندگی، پیشرفت، تغییر و تحول هستیم باید رفتارهای خود را عوض کرده و انتقادپذیر شویم.
وزیر کشور اظهار داشت: اگر در کارها دچار خودشیفتگی شویم سیستم و روش پویای ما قفل‌ شده و دور خود چرخیده و به‌طرف رفع عدم توازن و تعادل گام برنخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: در دهه 40 توزیع جمعیت و منابع و نامتوازن بود که فعالیت‌های خدماتی منجر به نابرابری در حوزه‌های درون جغرافیایی شد و در این زمان نیز وظیفه ما توازن و اجرای عدالت در میان آحاد جامعه است.
رحمانی‌فضلی تصریح کرد: اگر شوراها به وظیفه خود عمل کرده و از دولت خواسته‌های مردم را مطالبه کنند آنگاه اختیارات بیشتری به آن‌ها واگذار می‌شود و در این راستا وزارت کشور یکی از لوایحی‌ که به مجلس برده اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری است.
وزیر کشور بیان داشت: برای تقویت شهرداری‌ها در سال گذشته 17 هزار اتوبوس و خودرو و ماشین‌آلات و تجهیزات به این نهاد مردمی واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه رویکرد شهرداری‌ها و شورای شهر باید ایجاد توازن باشد، افزود: شوراها نباید جای شهرداری و یا بالعکس قرار گیرند، چراکه هر دو در ارائه خدمات به اقشار جامعه مکمل یکدیگر هستند.


کد مطلب: 6497

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/6497/ارائه-لایحه-مدیریت-پکپارچه-شهری-مجلس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir