پروژه لیست هوشمند حق بیمه، با هدف متمرکزسازی کلیه مراحل ارسال و پرداخت لیست حق بیمه کارگاهها، تسهیل در فرآیند پرداخت حق بیمه و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهیهای بیمهای کارفرمایان با فراهم شدن امکان ارائه بازخوردهای نظارتی و کنترلی به کارفرما در زمان آمادهسازی و تکمیل لیست حق بیمه، طراحی و اجرا شده است.
به گزارش حافظ خبر، ایرج نادری مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس در مورد پروژه لیست هوشمند حقبیمه گفت: طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال 1401 آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فازهای آزمایشی در شعب مختلف کشور به صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامهریزی انجام شده از 16 اردیبهشت ماه در کلیه شعب تأمیناجتماعی سراسر استان فارس اجرایی خواهد شد.
وی افزود: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمیناجتماعی مبنی بر یکپارچهسازی، هوشمندسازی و شفافسازی و بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان در مسیر دستیابی به تأمیناجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان که در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی قرار داشت اکنون به مرحله اجرا رسیده است.
نادری در مورد مزایای ارسال لیست هوشمند گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترلهایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حقبیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیستهای دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان میشد، بهصورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.
وی افزود: در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن، تمامی پردازشهای لیست حق بیمه کارفرمایان بهصورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام میشود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند. پرداخت برخط و آسان حقبیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازشهای لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازشها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاریهای کاذب، جلوگیری از انباشت بدهیها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای این طرح است.
نادری همچنین به کارفرمایان توصیه کرد با توجه به جدید بودن این طرح و جهت آموزش و احیانا رفع مشکلات اکیدا لیست حق بیمه کارکنان خود را قبل از ۲۵ اردیبهشت ماه ارسال نمایند.وی افزود :آموزش های لازم به صورت فایل های تصویری و نوشتاری بر روی وب سایت این اداره کل به آدرس fars.tamin.ir موجود است.