رئیس کارگروه صنایع دستی فارس در مراسم افتتاح نمایشگاه چرتکه که به همت هنرمندان دانشجو در دانشگاه شیراز برگزار شد بر حمایت دولت و نقش موثر هنرمندان استان فارس در ارتقا جایگاه هنر استان فارس در دنیا تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس:
ضرورت برندسازی صنایع دستی فارس
3 آبان 1401 ساعت 8:27
گزارشگر : منیره خسروبیگ
رئیس کارگروه صنایع دستی فارس در مراسم افتتاح نمایشگاه چرتکه که به همت هنرمندان دانشجو در دانشگاه شیراز برگزار شد بر حمایت دولت و نقش موثر هنرمندان استان فارس در ارتقا جایگاه هنر استان فارس در دنیا تاکید کرد.
به گزارش حافظ خبر، محمد فرخ زاده، معاون هماهنگی امور زیارت و گردشگری در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه صنایع دستی «چرتکه» که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش دست اندرکاران نمایشگاه گفت استان فارس، سهم خوبی را در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ رشته صنایع دستی در جهان از سوی یونسکو به ثبت رسیده است گفت از این تعداد بیش از ۳۰۰ رشته صنایع دستی در ایران و بیش از ۱۲۰ رشته صنایع دستی در فارس وجود دارد.
رئیس کارگروه صنایع دستی فارس افزود در جهان گردش مالی فروش صنایع دستی ۶۰۰ میلیارد دلار بوده اما سهم ایران کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است و با توجه به اینکه صنایع دستی یکی از موضوعات مهم حوزه صادرات غیر نفتی و غیر تحریمی است باید تلاش کنیم عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم.
معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس با اشاره به اینکه جوانان می توانند در عرصه صنایع دستی نقش موثری داشته باشند ادامه داد: استان فارس هنرمندان زیادی دارد که ۲۱۳ هنرمند صاحب نشان ملی هنری و ۱۹ هنرمند هم دارای مهر «اصالت» هستند، نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر در کارگاه های مختلف صنایع دستی شاغلند و تعاونی صنایع دستی دانشگاه شیراز نزدیک به سه هزار نفر عضو دارد و این نشان از موفقیت جامعه کارآفرین دانشگاهی و توجه به مهارت اندوزی است.
معاون استاندار فارس افزود: صنایع دستی یک رشته موثر در جذب گردشگر است و طبق آمار هر گردشگر که وارد شهر شیراز می شود بیش از ۱۷ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند که فروش صنایع دستی بخشی از جذابیت های این کسب و کار است.
فرخ زاده با اشاره به تمهیدات خوبی که توسط دولت برای حمایت از هنرمندان در نظر گرفته شده است، گفت: از ماه گذشته شورای صنایع دستی و فرش به حوزه معاونت گردشگری و امور زیارت منتقل شد و امید است تلاش مضاعفی در این رابطه شکل گیرد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در فرهنگ، باور و اعتقادات ما ریشه دارد گفت متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار کشور نقش و جایگاهی ندارد و امروز آنقدری که برای خوراکی و فست فودها هزینه می شود برای صنایع دستی به عنوان نمادهای ملی و هنر اصیل و ارزشمند ایرانی هزینه نمی شود و باید تلاش شود صنایع دستی به عنوان هنر دست و پیوند دهنده نسل ها و جلوگیری از گسست بین نسلی در خانواده سهم پیدا کند.
وی در پایان ضمن بیان اینکه در دنیا پیمان های متعددی پیرامون ثبت میراث نا ملموس منعقد شده که از آن جمله می توان به پیمان میراث فرهنگی ناملموس «ICCN» اشاره کرد گفت شیراز و آباده شهرهای ثبت جهانی صنایع دستی هستند و فیروزآباد هم ثبت ملی شده است، اما متاسفانه برخی کشورها صنایع دستی ایران را می برند و برای خودشان برندسازی می کنند، در چین روستایی به نام «کاشان» ایجاد کرده اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می کند، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه «راه ابریشم» هم همین رویه را پیاده کرده اند.
فرخ زاده گفت: زعفران ایران هم به نام اسپانیا و سایر کشورها برندسازی شده است، باید تلاش شود تا ضمن برند سازی صنایع دستی ایران، مشکلات این چنینی به حداقل برسد.
کد مطلب: 26416
آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26416/ضرورت-برندسازی-صنایع-دستی-فارس