سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس ضمن تشریح اقدامات صورت پذیرفته در این اداره کل طی مدت سپری شده از سال جاری تأکید کرد: مصرانه پیگیری مصوبات سازمانی در مسیر حفظ و حراست از مالکیت های اشخاص را دنبال می کنیم.
اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس :
تشریح عملکرد اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس
4 خرداد 1401 ساعت 15:08
گزارشگر : منیره خسروبیگ
سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس ضمن تشریح اقدامات صورت پذیرفته در این اداره کل طی مدت سپری شده از سال جاری تأکید کرد: مصرانه پیگیری مصوبات سازمانی در مسیر حفظ و حراست از مالکیت های اشخاص را دنبال می کنیم.
به گزارش حافظ خبر، سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت این استان ضمن تبریک فرا رسیدن سوم خردادماه حماسه آزادی خرمشهر و با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل طی دو ماهه ابتدایی سال جاری بر تداوم روند تسهیل در ارائه خدمات به مردم شریف فارس تأکید کرد.
وی خاطر نشان ساخت: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس با داشتن 44 واحد ثبتی تابعه و 746 پرسنل رسمی، پیمانی و قراردادی و بهره گیری از 434 دفتر اسناد رسمی، 158 دفتر ازدواج رسمی و 116 دفتر طلاق در سطح این استان به منظور اجرای بهینه برنامه های مصوب سازمانی انجام وظیفه نموده و همواره با هدف سرعت بخشی به ارائه خدمات به مراجعین جدیت در پیاده سازی هر چه مطلوب تر سیاست های ابلاغی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در دستور کار داشته ایم.
مدیرکل ثبت فارس بیان داشت: با التفات به مأموریت های ادارات ثبت در سند تحول قضایی، وظایف این ادارات در مسیر اجرای الزامات قانون جامع حد نگار و نقش و جایگاه والای سند رسمی به عنوان تبلور عینی و نمونه بارز حفظ نظم عمومی در جامعه، همچون سنوات گذشته با فراخوان های متعدد و از طریق پورتال این اداره کل، صدا و سیما و نشریات فارس به مردم شریف این استان اطلاع رسانی گردیده و ماحصل آن صدور 30 هزار و 677 سند مالکیت کاداستری در دو ماهه ابتدایی سال جاری بوده است.
هاشمی افزود: پاسخگویی به 19 هزار استعلام واصله و وصول بالغ بر 14 هزار خلاصه معامله توسط ادارات ثبتی این استان در این مدت از دیگر اقدامات ادارات ثبتی این استان در مسیر نیل به اهداف عالیه ثبت نوین بوده و بیان داشت: صدور 1 هزار و 44 سند در راستای قانون سامان دهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، 727 سند قانون تعیین تکلیف املاک و اراضی فاقد سند رسمی، 1 هزار و 928 سند مالکیت بنام آموزش و پرورش، 310 فقره سند اراضی زراعی و کشاورزی و 257 سند جهت موقوفات بخشی از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در این اداره کل در بازه زمانی فوق می باشد.
همچنین وی ضمن ارائه آمار پرونده های تشکیلی و مختومه اجرای این اداره کل در مدت سپری گردیده از سال جاری، به تشکیل بالغ بر 31 هزار و 33 پرونده اجرایی و مختومه شدن 33 هزار و 92 پرونده اجرایی در ادارات اجرای استان اشاره نمود و ابراز داشت: در همین مدت شاهد وصول بالغ بر 959 میلیارد و 83 میلیون ریال از مطلبات بانکهای دولتی و 171 میلیارد و 295 میلیون ریال از مطالبات بانکهای خصوصی می باشیم که با این احتساب میزان وصول مطالبات بانکهای دولتی و خصوصی در دو ماه اخیر سال جاری بالغ بر 1 هزار و 130 میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل ثبت استان با بیان ثبت بالغ بر 520 شرکت و مؤسسه در اداره ثبت شرکت های شیراز در دو ماهه ابتدایی امسال افزود: از شرکت ها و مؤسسات ثبت گردیده تعداد 465 شرکت تجاری و 55 مؤسسه غیر تجاری به ثبت رسیده است.
وی بیان داشت: نظر به جایگاه کاداستر در تثبیت مالکیت ها، لزوم اجرای بهینه قانون جامع حد نگار، تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و توجه ویژه سند تحول قضایی به مقوله ثبت رسمی و هویت بخشی به مالکیت ها، تلاش های خود را حول این محور متمرکز نموده و با بهره گیری از کارشناسان مجرب موفق به پیشبرد برنامه های مصوب سازمانی گردیده ایم که از آن جمله می توان به تثبیت بالغ بر 9 میلیون و 138 هزار و 788 هکتار از منابع طبیعی و اراضی ملی تا پایان اردیبهشت ماه امسال که منتج به صدور سند میزان 8 میلیون 849 هزار هکتار آن در بانک جامع کاداستر این استان اشاره نمود که تثبیت 373 هزار و 504 هکتار و مستند سازی بیش از 588 هزار هکتار آن مربوط به دو ماهه ابتدایی سال جاری می باشد.
هاشمی عنوان: همچنین در مبحث مستند سازی اراضی زراعی و کشاورزی با هدف تثبیت مالکیت زارعین و کشاورزان تثبیت بیش از 48 هزار هکتار از این اراضی در دو ماهه سالجاری و مستند سازی بالغ بر 45 هزار هکتار آن در این مدت بیانگر حرکت این اداره کل در این راستا به منظور اجرای بهینه مصوبات سازمانی است.
وی تصریح کرد: همانگونه که با التفات به مواد 3، 9 و 11 قانون جامع حد نگار و تکالیف مندرج در قانون فوق الذکر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف به حد نگاری املاک و اراضی داخل در محدوده جغرافیایی کشور می باشد به گونه ای که هیچ نقطه ای فاقد نقشه نباشد و با توجه به الزامات ماده 11 این قانون مبنی بر عدم ارائه خدمات به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه ای، سازمان ها و ادارات مکلف به ارائه اطلاعات و مستندات دال بر مالکیت و نقشه املاک و اراضی تملکی به ادارات ثبت جهت مستند سازی و صدور اسناد مالکیت کاداستری هستند، بر همین اساس از مدیران دیگر ادارات خواست کمال همکاری در این زمینه با هدف تثبیت مالکیت دولت را با ادارات ثبت را انجام دهند و نقش مؤثر دیگر ادارات به منظور در اختیار قرار دادن اطلاعات توصیفی مالکیتی خود به ادارات ثبت را لازمه اجرای بهینه این قانون برشمرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس صدور بالغ بر 2 هزار و 403 سند مالکیت متعلق به منابع طبیعی استان و 2 هزار و 308 سند مالکیت متعلق به دیگر دستگاه های اجرایی فارس و تحویل آن به خزانه معین طی ماه های سپری شده از سال جاری، اخذ و تعویض تعداد 6 هزار و 962 سند مالکیت دفترچه ای ادارات و سازمان های استان به اسناد مالکیت کاداستری و تسلیم این اسناد به ادارات مربوطه و صدور 3 هزار و 100 فقره سند مالکیت کاداستری متعلق به نیروهای وزارت دفاع و نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی را بخش دیگری از عملکرد این اداره کل طی مدت سپری شده از سال جاری خواند.
هاشمی با تأکید بر استمرار تسهیل و تسریع در فرایندهای ارائه خدمات به مردم مؤمن و انقلابی فارس اظهار کرد: مصرانه پیگیری مصوبات سازمانی در مسیر حفظ و حراست از مالکیت های اشخاص را دنبال می کنیم.
کد مطلب: 25532
آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25532/تشریح-عملکرد-اداره-کل-ثبت-اسناد-املاک-فارس