استاد دانشگاه آزاد شیراز:

مهم ترین نقش نخبگان شناسایی واقعی مشکلات و ارائه راهبرد می‌باشد

11 آبان 1398 ساعت 8:52

دکتر سید وفا مشکوه گفت: مهم ترین نقش نخبگان شناسایی واقعی مشکلات و ارائه راهبرد می‌باشد.


به گزارش حافظ خبر، نخبه ها و استعدادهای جوان جامعه، شامل نخبگان سنتی ، اقتصادی و سیاسی توان ویژه و برجسته ای در حفظ یا براندازی نظم موجود یا ایجاد طرح و سازمانی نو دارند . این توانایی ناشی از استعداد ، درک و قدرت ویژه آن ها است. البته آن گاه که افراد نخبه حرکتی را آغاز کردند و راه هموار شد ، دیگران هم می توانند پشت سر آنان حرکت و نقش خود را در حرکت تاریخی جامعه ایفا کنند.
با این مقدمه می توان گفت توجه به نخبگان و استعدادهای برتر جامعه امری مهم و قابل بررسی است و کوتاهی در این زمینه مسیر و حرکت جامعه را با کندی روبرو می سازد ، از این رو این موضوع همواره مورد توجه مقام های مسئول در جامعه بوده است .
مقام معظم رهبری به عنوان رهبری آگاه ، همواره قشر نخبه و استعدادهای جوان جامعه را مورد توجه قرار داده اند و برای مثال در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۷، در دیدار نخبگان و استعداد‌های برتر علمی عنوان کردند :
" یک نکته‌ای را من اینجا نمی توانم نگویم و آن نگاهی به گذشته‌ی تلخ دویست‌ساله‌ی کشور ما است. شما جوان ها -بخصوص آن هایی که در رشته‌های علمی و مانند اینها مشغول کار هستید - از این کمتر اطّلاع دارید ؛ چون معمولاً متأسّفانه شماها تاریخ نمیخوانید؛ ما دویست سال از قافله‌ی علم دنیا عقب مانده‌ایم ؛ به‌خاطر بی‌اعتنائی به نخبگان و بی‌اعتنائی به استعداد ایرانی . "

 
در همین ارتباط دکتر سید وفا مشکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز در خصوص اینکه نخبه علمی چه کسیت و به چه کسانی می توان این لقب را داد ، عنوان کرد : فرد یا افرادی که فراتر از زمان خود فکر می کنند و به دنبال حل مشکلات جامعه فراتر از هر طبقه بندی هستند را می توان نخبه علمی نامید .
وی در ادامه ارائه راه کارهای مناسب برای مشکلات با استدلال های علمی قابل اجرا و کاربردی و نگاه فرد به ظرفیت های درونی جامعه را از جمله راه های رسیدن به درجه نخبه در عرصه علمی دانست .
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در پاسخ به " باتوجه به تعریف اندیشمندان از نخبه که اینان را اقلیتی سازمان یافته و عاری از تضاد و تنوع درون سازمانی می دانند ، آیا می توان گفت در جامعه ما نخبگان علمی وجود دارند ؟ " تصریح کرد : در جامعه افرادی که به دنبال حل مشکلات باشند بسیار هست اما مشکل عدم تکریم و شنوایی مدیران نسبت به پیشنهادات می باشد .
وی در بیان مهم ترین خصوصیت و قابلیت هایی که یک فرد نخبه علمی دارد ، اظهار داشت : شناخت واقعی جامعه، ارائه راهکارهای منطبق با جامعه و تشخیص نیاز واقعی جامعه را می توان مهم ترین خصوصیت و قابلیت هایی که یک فرد نخبه علمی باید داشته باشد، عنوان کرد .
دکتر مشکوه در مورد خصوصیات ساختار سازمانی که منبع ظرفیت نخبگان علمی است، اذعان داشت : استقلال کامل، ایجاد فضای رقابتی سالم ، پشتیبانی مالی مناسب از نخبه درجهت تهیه وسایل و مواد مورد نیاز جهت اثبات راهکار ارائه شده و پذیرفتن واقعیت ها آماری جامعه نه آمارهای مطلوب مسئولین از جمله شاخص های ساختار سازمانی‌ست که منبع ظرفیت نخبگان علمی باشد .
وی در پاسخی کوتاه در خصوص مهم ترین نقش و کارکرد نخبگان علمی در کشور ما گفت : شناسایی واقعی مشکلات و ارائه راهبردهای واقعی برای اجرا در سطح جامعه مهم ترین نقش و کارکرد نخبگان علمی در کشورمان می تواند باشد.

 
به نظر این فعال اقتصادی افتادگی، تعهد و مطالعه بسیار بدون منیت و فخر فروشی سخت کوش و انعطاف پذیر و دارای خلاقیت و ابتکار با توجه به شرایط محیطی و محاطی از مهم ترین خصوصیات زمینه‌ای ، خصوصیات محیط علمی و خصوصیات شخصی می باشد که یک شخص را به نخبه علمی تبدیل می کند .
وی در پاسخ به اینکه " به نظر شما مهمترین مشکلات و مسائل عرصه آموزشی و دانشگاهی در کشور ما چیست و نخبگان علمی چه سهمی در رفع این مشکلات و مسائل دارند ؟ " خاطر نشان کرد : بزرگترین مشکل در سطح دانشگاه ها عدم شناخت واقعی از مشکلات جامعه و فاصله گیری آن ها از واقعیت می باشد بیشتر به دنبال سوژه های دهان پرکن اما بدون بهره کاربردی در سطح جامعه حرکت می کنند و در حصر کامل تئوری باقی مانده اند .
سید وفا مشکوه پیرامون مطالبات خود به عنوان یک نخبه علمی از مردم و مسئولین اظهار داشت : عدم قوانین شفاف حمایتی عدم ارائه فرصت اجرایی عدم نگاه کاربردی درسطح جامعه بیشتر نگاه ها تجاری شده شاید بزرگترین درخواست من به عنوان یکی از اعضای این جامعه می باشد .
وی در پایان با اشاره به مهم ترین چالشی که با آن بسیاری از مردم روبرو هستند ، عنوان کرد: باید به فرزندان اعتماد کرد و برای فعالیت آن ها فضا را باز کرده و امکانات را تا جایی که امکان دارد، فراهم کرد .
منبع: علم و فناوری


کد مطلب: 22153

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22153/مهم-ترین-نقش-نخبگان-شناسایی-واقعی-مشکلات-ارائه-راهبرد-می-باشد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir