کتاب مدرک زدگی؛ کتابی برای آنان که به فکر مدرک هستند

8 مهر 1398 ساعت 18:34

دوشنبه هر هفته با معرفی یک کتاب کاربردی و علمی از جنبه های مختلف مهمان مخاطبانمان هستیم و این هفته کتاب مدرک زدگی را برای آنان که به فکر مدرک هستند معرفی خواهیم کرد.


به گزارش حافظ خبر، در کشور ما متاسفانه مردم با کتاب ها قهر بوده و به همین سبب سرانه مطالعه بسیار پایین و به اذعان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه و در تاریخ 4 شهریور ماه سال گذشته حدود 12 دقیقه و نیم برای کتابخوانی و حدود 20 دقیقه سرانه مطالعه مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی هم برای هر ایرانی می باشد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا بسیار کم برآورد می شود. به همین منظور خبرگزاری علم و فناوری در فارس تصمیم بر آن دارد که در هر دوشنبه کتاب هایی را برای مخاطبین خود معرفی نماید تا علاقه مندان با چشمانی باز و با آگاهی کتاب های خود را خریداری و مطالعه نمایند، پس هر دوشنبه با ما باشید در "دوشنبه ها با کتاب" .
 
هنگامی که وارد دانشگاه شیراز شدم، دانشجویان را در گوشه ای مشغول بحث و گفتگو یافتم. موضوع صحبتشان حواسم را به طرف آنها جلب کرد و باعث شد وارد گفتگویشان شوم. دختری با ظاهری موقر، محجبه و اهل یکی از شهرستان های فارس ، ترم آخر در یکی از رشته های علوم انسانی بود. برای پذیرش ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده بود . او و دوستانش معتقد بودند این کشور  ( یعنی کشور خودشان ! ) به درد نمی خورد نه کار هست نه امید نه انگیزه و نه آینده.
آن روز بی اختیار دچار بهت زدگی عجیبی شدم. بارها این معادله جدید ۵ مجهولی را در ذهنم مرور کردم و داده های زندگیم را در مجهول های معادلات جوان ها  گذاشتم.
این روزها وارد جامعه که بشوید و با مردم هم صحبت گردید بعد از فساد اقتصادی، بی کاری جوانان تحصیل کرده شان  و درخواست خروج از کشور بزرگترین درد بی درمانشان شده  است و باز همان معادله ۵ مجهولی خود را نمایان می کند!
آمار فارغ التحصیلان هر روز دانشگاه از انواع رنگین دانشگاه ها ، سد سهمگین کنکور، مافیای کنکور و بی کاری جوانان تحصیل کرده در مقاطع مختلف همه معادلات بی پابانی را بر پیش روی  ما می گسترد.
اما کی و چطور باید داده هایی برای آنها یافت؟
در این افکار نابسامان که بودم کتاب " مدرک زدگی " توجهم را جلب کرد تا شاید جواب یکی از مجهول های  معادلات ما باشد.
 
درباره کتاب :
کتاب  مدرک زدگی در ۱۶۸ صفحه و در دو بخش نگارش و در سال ۱۳۹۸ منتشر گردیده است.
این کتاب شامل عناوینی همچون ارمغان مدرک زدگی، چهره علمی دیروز مدرک دار امروز، کنکور و آزمون، بیان خاطره، توهم در مدرک زدگی، نگاه بی عشق و سوز و مادی گرایانه، مدرک مطلوب نظام سرمایه داری، انجام دانش کاربردی، مواجهه علم با جهل، پاس داشت اندیشه خودی، حاصل مدرک های بی دانش و تجربه و... می باشد .
 
هدف از نگارش کتاب:
در زبان کهن آریایی"  زدن " و " کشتن " معنای واحدی دارند . این اولین جمله در مقدمه کتاب می باشد که می تواند تا اندازه ای خواننده را از سر درون کتاب آگاه سازد.
نویسنده سعی دارد به مخاطبش یادآوری نماید که عشق در علم آموزی و حرفه شرط واجب و لازم است  زیرا که این عشق در کار تعهد را ایجاد نموده و اخلاص و درستی  را در  جامعه هویدا می سازد.
به نحوی سعی دارد آموزش صحیح را یادآوری و بازآفرینی نماید.
 
معرفی نویسنده:
محمد هاشمی متولد ۱۳۴۷ نویسند کتاب مدرک زدگی می باشد . تحصیلاتش در رشته ادبیات فارس و در دانشکاه به آموزش دروس ادبیات مشغول به کار است.
این نویسنده کتاب " رهاورد فرهنگ استعماری " ، " سیری در اندیشه های اسلامی، اجتماعی ( بر اساس کلیات اشعار فارسی ) " و چند کتاب دیگر  را نیز به رشته تحریر در آورده است.
 
مخاطبان کتاب مدرک زدگی:
تمام جامعه از پیر و جوان می توانند از این کتاب بهره برده و به تجزیه و  تحلیل کتاب و حتی آرمان های خود  بپردازند چرا که در جامعه ما  افرادی که خواسته و ناخواسته در مسیر کسب مدرک درآمدند و سرنوشتشان به انواع مختلف متحول شده و از خواست و دلخواه خود وا مادند و گروهی که با وجود داشتن مدارک مختلف، به تخصص دیگری روی آوردند و مدرک را در گوشه ای رها کردند و از سوی دیگر جوانانی که قرار است پا به عرصه کنکور گذاشته و مدتی بعد به خیل مدرک دارن بپیوندند، می توانند مورد خطاب این کتاب و افکار نویسنده باشند.

منبع: علم و فناوری


کد مطلب: 21665

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21665/کتاب-مدرک-زدگی-کتابی-آنان-فکر-هستند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir