علم‌آموزی به سبک «روشندلان»/ دغدغه‌های دانش‎ آموزان نابینا

3 مهر 1398 ساعت 12:19

مدرسه رفتن برای دانش‌آموزان استثنائی با دشواری‌هایی همراه است که در این میان نابینایان بیش از سایرین این مشکلات را لمس می‌کنند.


به گزارش حافظ خبر، مدرسه شوریده شیرازی یک مرکز آموزشی برای دانش‌آموزان نابیناست که پذیرای روشندلان از سن 4 تا 24 سالگی است. رفتن به مدرسه با دشواری‌هایی همراه است اما این دشواری برای یک دانش‌آموز نابینا به مراتب بیشتر است.
اینجا مدرسه شوریده شیرازی است که برخی از دانش‌آموزان آن علاوه بر مشکل بینایی، دچار مشکل جسمی یا ذهنی هم هستند. در اینجا تنها به درس دادن مطالب درسی بسنده نمی‌شود بلکه مربیان دلسوز، مهارت‌های زندگی را هم به این دانش‌آموزان می‌آموزند تا یک شهروند خوب به جامعه تحویل دهند.
مدیر مرکز آموزشی نابینایان شوریده شیرازی با اشاره به تخصصی بودن این مرکز در جنوب کشور به خبرنگار فارس می‌گوید: در این مرکز آموزشی که به صورت روزانه و شبانه‌روزی پذیرش دارد به دختران و پسران نابینا آموزش داده می‌شود.
حمیدرضا مطهری‌نیا ادامه می‌دهد: تا مقطع ششم ابتدائی در این مرکز امکان ارائه آموزش به دانش‌آموزان وجود دارد و پس از آن به مراکز و مدارس عادی ارجاع می‌شوند تا همچون سایر دانش‌آموزان به کسب علم و دانش بپردازند.
وی با اشاره به استعداد بالای دانش‌آموزان این مرکز بیان می‌کند: دانش‌آموزان ما علاوه بر حوزه درسی در ورزش و سایر حوزه‌ها نیز استعدادهای خوبی دارند و دانش‌آموزی داشتیم که در رشته فوتبال نابینایان آقای گل آسیا شده است.
مطهری‌نیا اضافه می‌کند: همچنین دانش‌آموزان ما در مراحل بعدی تحصیلات خود موفق به کسب رتبه‌های نخست در دانشگاه شده‌اند و شماری از آنها نیز علاوه بر این که حافظ کل قرآن بوده‌اند قرآن را به 2 زبان فارسی و انگلیسی و یا از آخر به اول قرائت می‌کردند.
مدیر این مرکز آموزشی با اعلام تعداد دانش‌آموزان این مرکز آموزشی تخصصی به نابینایان عنوان می‌کند: 150 دانش‌آموز دختر و پسر در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.
مطهری‌نیا می‌افزاید: سالانه حدود 8 نفر پذیرش در مقطع آمادگی و کلاس اولی داریم و حداکثر کلاس‌های درسی ما با توجه به شیوه خاص آموزشی به این دانش‌آموزان حداکثر 6 نفر است.
وی با اشاره به آموزش به دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا در مرکز آموزشی شوریده شیرازی می‌گوید: به نابینایان با خط بریل و کم‌بینایان با حضور آموزگاران ویژه آموزش استثنائی آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.
ادامه تحصیل در مقاطع بعدی
مدیر مدرسه شوریده شیرازی با اشاره به امکان اسکان دانش‌آموزانی که از سایر شهرستان‌های فارس و یا استان‌های همجوار در این مرکز، عنوان می‌کند: دوری از خانواده به ویژه برای دانش‌آموزان رده سنی پایین‌تر با مشکلات عاطفی برای این دانش‌آموزان همراه است.
مطهری‌نیا می‌افزاید: حضور سرپرستان در قسمت دختران و پسران به صورت 24 ساعته فرصت نگهداری و مواظبت از این دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.
وی اضافه می‌کند: پس از پایان پایه ششم، این دانش‌آموزان به مدارس عادی هدایت می‌شوند تا در کنار سایر دانش‌آموزان و با همان مفاهیم و مضمون کتب درسی به تحصیلات خود ادامه بدهند که البته کتب آنها به صورت خط بریل است.

 
مطهری‌نیا با اشاره به نیازهای این دانش‌آموزان عنوان می‌کند: کمبود ماشین تایپ بریل که قیمت آن حدودا 8 میلیون تومان است و نیاز هر یک از این دانش‌آموزان است از مشکلات پیش روی آنهاست.
مدیر این مرکز آموزشی با ابراز خرسندی از حمایت خیران از دانش‌آموزان این مرکز می‌گوید: بهزیستی شهرستان شیراز و فارس از این دانش‌آموزان حمایت می‌کند و خیران نیز در تامین وجوه نقد، پوشاک، مواد غذایی و ... با این مرکز همکاری مطلوبی دارند اما  برای رفع مشکلات و ایجاد امکان مناسب برای ادامه تحصیل عزیزان این مرکز، به حمایت‌های خیران و مردم نیک اندیش بیشتری نیاز است تا نابینایان نیز به آسانی به تحصیل بپردازند.
برای به مدرسه رفتن
یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان نابینا با آن مواجه هستند، رفت و آمد به مدرسه است. تامین هزینه‌های سرویس مدرسه برای آن دسته از دانش‌آموزان شیرازی که در مسیرهای دورتری از شهر هستند یکی از مشکلات دانش‌آموزان نابیناست.
فاطمه دختر 11 ساله‌ای که ابتدا کم بینا بوده و پس از چند سال کاملا نابینا شده و ساکن شهرک گلستان در شیراز است، از هزینه‌های بالای سرویس برای رفتن به مدرسه که در کلبه سعدی قرار دارد می‌گوید و مشکلات دیگری که یک دختر نابینا با آن مواجه است:
فاطمه با اشاره به مناسب بودن معابر برای تردد یک نابینا می‌گوید: مسطح بودن خیابان، در نظر گرفتن مسیر ویژه نابینایان و ... حداقل مسائلی است که یک دانش‌آموز نابینا با آن مواجه است.
وی ادامه می‌دهد: تهیه ماشین تایپ بریل نیز برای خانواده‌ها مقدور نیست و در مدرسه هم در کلاس هر دانش‌آموز نیاز به استفاده از یک ماشین تایپ برای خود دارد.

 
این دختر دبستانی اضافه می‌کند: یاد گرفتن خط بریل و نوشتن به بریل برای من که اول کم‌بینا و بعد نابینا شدم بسیار سخت بود و با تلاش دلسوزانه آموزگارانم برایم میسر شد.
به خاطر نابینایان
مددکار اجتماعی مدرسه شوریده شیرازی با اشاره به زیرساخت‌هایی که برای نابینایان باید در شهر تامین شود به خبرنگار فارس می‌گوید: علیرغم اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در کشور به تصویب رسیده و ابلاغ شده است اما اجرائی نمی‌شود.
عبدالله کمالی سروستانی ادامه می‌دهد: مترو برای نابینایان و معلولان باید رایگان باشد، بلیت قطار برون شهری باید نیم بهاء شود و ... اما بودجه‌اش تامین نشده است.
وی تصریح می‌کند: در تمام دنیا حقوق نابینایان و سایر معلولان به بهترین شکل رعایت می‌شود و تمام نقاط شهرها برای حضور آنها مورد مناسب سازی قرار می‌گیرد اما در شهر ما مناسب سازی اگر چه در نقاطی از شهر انجام شده اما کافی نیست.
کمالی سروستانی اضافه می‌کند: خیابان‌های اطراف مدرسه شوریده شیرازی نیز چندان استاندارد نیست و نیاز به مناسب سازی هر چه بیشتر برای تردد و حضور دانش‌آموزان نابینا دارد.
وی با اشاره به تامین زیرساخت‌های شغلی برای نابینایان پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی عنوان می‌کند: فارغ‌التحصیلان فراوان نابینایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم که پس از اینهمه تلاش و هزینه برای تحصیل کردن، فرصت شغلی به دست نمی‌آورند.

 
رئیس انجمن نابینایان شیراز افزود: کسب درآمد شاید برای یک فرد عادی و بینا با مشاغلی همچون مسافرکشی و کارهای دیگر امکان پذیر باشد اما برای یک نابینا همین حداقل کسب درآمد نیز وجود ندارد.
کمالی سروستانی اضافه کرد: بهزیستی از نابینایان حمایت می‌کند اما کافی نیست و امیدواریم با حمایت‌های مردمی و مسئولان شاهد روزی باشیم که نابینایان هم بتوانند بدون دغدغه به کسب داشن بیاموزند و باور داشته باشند با تحصیل کردن آینده بهتری در انتظار آنهاست.
منبع: فارس


کد مطلب: 21611

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21611/علم-آموزی-سبک-روشندلان-دغدغه-های-دانش-آموزان-نابینا

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir