آیا مولتی ویتامین ها بر سلامت موثر هستند؟

5 مرداد 1398 ساعت 10:08

مولتی ویتامین ها رایج ترین‌ مکمل مورد استفاده هستند ،انواع آن ها در دهه های اخیر به سرعت افزایش یافت. بعضی از مردم باور دارند که مولتی ویتامین ها باعث بهبود سلامتی می شوند و رژیم غذایی ضعیف را جبران می‌کنند.


به گزارش حافظ خبر، مولتی ویتامین ها رایج ترین‌ مکمل مورد استفاده هستند ،انواع آن ها در دهه های اخیر به سرعت افزایش یافت. بعضی از مردم باور دارند که مولتی ویتامین ها باعث بهبود سلامتی می شوند و رژیم غذایی ضعیف را جبران می‌کنند ، ولی آیا این ها حقیقت دارند؟
 
مولتی ویتامین ها چه هستند؟
مولتی ویتامین ها مکمل غذایی هستند که شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی و دیگر مواد هستند و در اشکال مختلفی تولید می شوند از جمله ؛قرص ،کپسول ،قرص جویدنی ،پودر و مایع .
بیشتر مولتی ویتامین ها روزی دوبار یا یک‌بار مصرف می شوند ؛حتما راهنمای مصرف آن را مطالعه کنید.
 
مولتی ویتامین ها دقیقا از چه تشکیل شده اند؟
سیزده ویتامین و حداقل شانزده ماده معدنی برای سلامتی شما ضروری هستند ،مولتی ویتامین ها ممکن است شامل بسیاری از این ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند و همینطور ممکن است شامل دیگر عناصر مانند ؛گیاهان ،آمینو اسید و اسید های چرب باشند.
چون که مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شوند ،مولتی ویتامین ها ممکن است از مقدار های متفاوتی از مواد تشکیل شده باشند و نمی توان به نوشته های روی برچسب آن ها اطمینان کرد ،در بعضی موارد حتی ممکن است که تمام ویتامین های گفته شده را نداشته باشند.
صنعت مکمل غذایی بدنام در کلاهبرداری است برای همین مهم است که از برند مورد اعتماد خود خرید کنید.

مولتی ویتامین ها و مشکلات قلبی 
مشکلات قلبی بزرگترین عامل مرگ در جهان هستند ،بسیاری از مردم بر این باور هستند که استفاده از مولتی ویتامین ها از مشکلات قلبی جلوگیری می کنند ولی نتایج تحقیقات در این‌ مورد مبهم است.
بعضی مطالعات نشان میدهند که مصرف روزانه مولتی ویتامین ها ارتباط تنگاتنگی با کاهش مشکلات قلبی دارند ولی بعضی دیگر نتایج‌ برعکس‌ دارند.
برای بیشتر از یک دهه محققان (سلامت فیزیک) ،استفاده ی روزانه مولتی ویتامین ها را توسط ۱۴۰۰۰ مرد میانسال بررسی کردند ،و هیچ تاثیری بر کاهش حملات قلبی ،سکته قلبی و یا مرگ و میر مشاهده نکردند.
در تحقیقی که اخیرا انجام شده مشخص شد که استفاده مولتی ویتامین ها به مدت سه سال توسط زنان -و نه مردان- خطر مرگ بخاطر مشکلات قلبی را ۳۵ درصد کاهش داد.
 
مولتی ویتامین ها و سرطان 
مدارک در مورد ارتباط مولتی ویتامین ها و سرطان نیز مبهم است .
برخی تحقیقات ارتباطی بین آن ها نشان نداده در حالی که برخی دیگر نشان می دهند که مولتی ویتامین ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
یک آزمایش در شرایط مساوی بر روی ۴۷۲۸۹ نفر انجام شد ،مشخص کرد که در استفاده ی مولتی ویتامین در مردان ۳۱ درصد احتمال سرطان را کاهش می دهد ولی در زنان تاثیری ندارد.
 
آیا مولتی ویتامین ها فواید سلامتی دیگری هم دارند؟
مولتی ویتامین از نظر تاثیر بر دیگر قسمت های بدن نیز مطالعه شده اند ،از جمله عملکرد مغز و سلامت چشم.
عملکرد مغز 
مطالعات زیادی یافته اند که مولتی ویتامین ها به بهبود حافظه در افراد مسن کمک میکنند.
این ‌مکمل ها همینطور ممکن است بر احوال روحی شخص نیز تاثیر داشته باشند.
سلامت چشم 
انحطاط عدسی مربوط به پیری بزرگترین عامل کوری در جهان است.
یک‌ مطالعه نشان داد که استفاده از ویتامین های آنتی اکسیدانت و مواد معدنی ممکن است که سرعت انحطاط عدسی را کاهش دهد ،گرچه هیچ ‌مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه به کلی از این بیماری جلوگیری کند .
در برخی‌ موارد مولتی ویتامین ها می توانند برای شما خطرناک باشند
میزان مصرف مهم ترین عامل خطرزایی مولتی ویتامین ها است .گرچه مقدار زیادی بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی مشکلی برای شما پیش نمی آورند ،مقدار زیاد بعضی دیگر ممکن است کشنده باشد.
 میزان مصرف مناسب معمولا بستگی به انحلال پذیری آن ماده دارد که بر این اساس ویتامین ها به دو ‌گروه زیر تقسیم بندی می شوند ؛
محلول در آب :بدن شما قادر است که مقدار اضافی را دفع‌ کند.
محلول‌ در چربی :بدن شما به راحتی قادر به دفع ویتامین های محلول در چربی نیست و مقدار اضافی آن ممکن است به مدت طولانی در بدن انباشته شود.
ویتامین های محلول در چربی شامل ؛ ،A D ،E وK هستند .درحالی که ویتامین های E وK غیر سمی هستند ،ویتامین های A وD بر اثر مصرف زیاد می تواند تاثیرات سمی بر بدن بگذارند.
خبرگزاری علم و فناوری


کد مطلب: 20968

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20968/آیا-مولتی-ویتامین-سلامت-موثر-هستند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir