تشکیل کمیته های تخصصی صادرات در اتاق بازرگانی فارس برندسازی صادرات با تکیه بر علم و تجربه

12 تير 1398 ساعت 9:24

در نخستین جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک با حضور فعالان این حوزه و با دستور کار جدید در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان فارس در نخستین جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک با حضور فعالان این حوزه و با دستور کار جدید در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.
خسرو فروغان، رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس در این جلسه اظهار داشت: بحث صادرات و واردات همیشه مهم بوده ولی امروز به دلیل تحریم اهمیت بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه با یک ساز و کار درست می‌توانیم مشکلات کشور را در این برهه زمانی کمتر کنیم، گفت: در حوزه صادرات و واردات به دلایل مختلف به درستی کار نشده است، تنها بحث مدیریت و ضعف در این قسمت نیست بلکه حتی در زمینه تشکل صادراتی قوی نیز مشکل داریم.
فروغان افزود: امروز صادرکنندگانی که توان صادرات خوب داشته باشند یا تشکل‌های صادراتی که وظیفه خود را در این زمینه انجام دهند، در کشور بسیار کم هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با انتقاد از عملکرد بخش دولتی در زمینه صادرات و واردات گفت: در سالی که گذشت هر روز بخشنامه‌های مختلف که با همدیگر مغایرت داشت، صادر می‌شد و هر روز یک سری تصمیمات جدید گرفته می‌شد.
وی با بیان اینکه باید روشی که تاکنون بوده تغییر کند، افزود: برند سازی در صادرات باید نزد افرادی باشد که در این امر علم و تجربه داشته باشند تا بتوانند خوب عمل کنند، به عنوان مثال اگر کسی می‌خواهد زعفران صادر کند باید مثل اسپانیا در برندسازی این محصول خوب عمل کند تا زعفران ما که به صورت خام فروشی از ایران خریداری می کنند به اسم آنها در دنیا ثبت نشود.
فروغان در پایان چندین کمیته را برای فعالیت بهتر این کمیسیون در امسال مطرح کرد که عبارتند از:
*کمیته صادرات خدمات فنی مهندسی و کالاهای سخت افزار الکترونیکی،کمیته حمل و نقل و لجستیک که در زمینه ی هوایی، دریایی و زمینی
کمیته تخصصی مدیریت صادرات و برند سازی و مشاوره*
کمیته تخصصی بررسی ایجاد یایگاه های تجاری در بازرهای هدف*
*کمیته تخصصی بررسی موانع قانونی و اجرایی فرآیند صدور مجوزهای صادراتی توسط دستگاه های اجرایی و گروه های تخصصی

سید رضا ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه گفت: شرایط کنونی به دلیل تحریم سبب شده که فضای جدیدی نسبت به گذشته در حوزه صادرات و واردات داشته باشیم.
وی با اشاره به یکی از تغییرات مهم که توسط فعالان این حوزه نیز درک می‌شود، افزود: بحث برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور یکی از موضوعات مهم است.
ساداتی بیان کرد: صادرکنندگان باید در این زمینه دقیق‌تر عمل کنند و براساس قانون و سیاستی که دولت گذاشته به گونه‌ای عمل کنند که ارز به کشور بازگردد.
سکینه سیاحی، مدیر عامل صندوق توسعه صادرات استان فارس نیز در این جلسه گفت: بحث کارگو از موضوعات مهم استان است که توسط استاندار و معاون ایشان نیز پیگیری زیادی شده است.
وی از برگزاری جلسات متعدد با ایران ایر خبر داد و افزود: به دلیل اینکه صادرات میوه و تره بار در تابستان با مشکل روبه‌رو است، ایران ایر اعلام آمادگی کرده که تا سقف 100 تن نیز ببرند و تا 60 تن جوابگوی نیاز صادرکنندگان است.
مدیر عامل صندوق توسعه صادرات استان فارس بیان کرد: اگر صادرکنندگان در استان اعلام آمادگی کنند تا چند روز آینده یک جلسه گرفته شود و  این امر در دستور کار قرا گیرد.
 


کد مطلب: 20789

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20789/تشکیل-کمیته-های-تخصصی-صادرات-اتاق-بازرگانی-فارس-برندسازی-تکیه-علم-تجربه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir