قاتل خاموش را جدی بگیریم

10 تير 1398 ساعت 12:59

دکتر کریمی سخنگوی طرح کنترل فشار خون بالا گفت: هر سال در استان فارس ۲۵۰۰ نفر از سکته قلبی فوت می کنند که ۱۲۵۰ نفر آن به دلیل فشار خون بالا بوده ،حدود ۸۰۰۰ نفر سکته مغزی کرده که ۱۲۰۰ نفر آنها فوت می کنند.


به گزارش حافظ خبر، نشست خبری پیرامون طرح کنترل فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی فارس با حضور دکتر همتی، معاون بهداشت و درمان این دانشگاه برگزار گردید.
در این نشست معاون این دانشگاه گفت: دلیل اجرای این طرح بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی می باشد که یکی از علل آن فشار خون بالا است . فشار خون بالا را قاتل خاموش می گویند به دلیل اینکه فرد وقتی دچار فشار خون است متوجه نمی شود و هنگامی که به مرحله بحرانی رسید متوجه می شود که شاید دیگر قابل پیشگیری یا درمان نباشد.
همتی در ادامه پیرامون نحوه مقابله با فشار خون افزود: فشار خون قابل پیشگیری و کنترل است البته اگر رژیم غذایی خود را کنترل کنیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم و به سمت تحرک بدنی بیشتر پیش برویم.
وی با تاکید بر مصرف بالای نمک در کشور اضافه کرد:مصرف نمک در کشور ما در حدود دوازده گرم در روز است این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی(WHO) مقدار استاندارد مصرف نمک را پنج گرم در روز تعیین کرده است که از راه غذاهای مختلف  به بدن می رسد.
همتی در ارائه آماری در خصوص افراد مبتلا به فشار خون گفت:شیوع فشار خون بالای 30 سال در استان حدود 22درصد است که انتظار می رود حدود 480000 بیمار مبتلا به فشار خون داشته باشیم.
به گفته معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز منظور از فشار خون بالا فشار 140 روی 90 به بالا می باشد.
دکتر کریمی سخنگوی طرح کنترل فشار خون بالا گفت: هر سال در استان فارس 2500 نفر از سکته قلبی فوت می کنند که 1250 نفر آن به دلیل فشار خون بالا بوده ،حدود 8000 نفر سکته مغزی کرده که 1200 نفر آنها فوت می کنند که 60% آن به دلیل فشار خون بوده ، حدود 700 نفر دچار نارسایی کلیه می شوند که یک سوم آن به دلیل فشار خون بالا می باشد و یک سوم تمام این عوارض در سنین زیر هفتاد سال رخ می دهد که به آن مرگ های زودرس گفته می شود.
در پایان دکتر همتی از مردم خواست تا در طرح فشار خون شرکت کنند و خاطر نشان کرد که هیچ هزینه ای بابت این خدمات دریافت نمی شود و ضمنا بیماران فشار خونی از مزایای ارجاع به متخصص درجه دو و درجه یک بهره مند می شوند.
یادآورمی شود  که این طرح از 27 اردیبهشت امسال بصورت کشوری آغاز شد که  ۲۲۰۰ پایگاه موجود و ۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار به آن اضافه شد و تا ۱۵ تیر ماه ادامه خواهد داشت . هدف طرح کنترل فشار خون بالا شناسایی و درمان افراد دارای فشار خون بالا می باشد و جمعیت هدف این طرح بیشتر گروه سنی بالای 30 سال خانم های باردار و بیماران کلیوی است.
از آنجا که فشار خون بالا عامل 50 درصد مرگ و میرها، سکته‌های قلبی و عروقی است، ضرورت ثبت و اندازه‌گیری فشار خون، اجرای طرح ملی بسیج ملی فشار خون را به همراه داشته است. همچنین اهمیت ثبت فشار خون آنجاست که بیش از نیمی از افراد جامعه از فشار خون بالای خود اطلاعی ندارند.
علم و فناوری


کد مطلب: 20775

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20775/قاتل-خاموش-جدی-بگیریم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir