در هشتاد و سومین جلسه شورای شهر شیراز چه گذشت؟

از استعفای موسوی تا تصمیم شورای اصلاحات؛ از آتش زدن دستمال قیصریه تا عدم حضور غیرقانونی شهردار

18 ارديبهشت 1398 ساعت 20:24

هشتاد و سومین جلسه شورای شهر شیراز بازهم با تنش و حواشی بسیار برگزار شد.


به گزارش حافظ خبر، هشتاد و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز با غیبت یک ساعته رئیس و بازهم همراه با حواشی بسیاری برگزار شد تا بیش از پیش در اذهان عمومی ناکارآمدی این شورا و نفاقی که دامن گیر اعضای لیست به اصطلاح امید شده، رنگ حقیقت بگیرد.
 
حضوری که به مذاق برخی خوش نیامد
در حالی که سایه‌ی حواشی هفته گذشته بر روی جلسه امروز به اندازه کافی فضای پارلمان محلی را سنگین کرده بود، یک مهمان ناخوانده حواشی را دوچندان کرد.
بر پایه این گزارش حضور رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز باعث اعتراض برخی از اعضای شورای شهر شد.
گفته می‌شود حضور و سخنرانی محمدهادی ایمانیه در جلسه امروز هماهنگ نشده بود، هرچند یک مقام مسؤول در این باره گفته که حضور مجمع خیرین سلامت در جلسه امروز در دستور کار بود اما سخنرانی هماهنگ نشده‌ی این عضو مجمع برای برخی از اعضای شورا قابل قبول نبود.
 
موسوی در فکر استعفا
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و املاک شورای شهر شیراز در تذکر اول خود با بیان این نکته از دو روز گذشته در فکر استعفا از شورای شهر بوده، بیان کرد: ما قرار بود امانت‌دار مردم باشیم اما نزدیکان خود را به شهرداری آوردیم و نمی‌شود که همه چیز را به گردن شورا بیندازیم، با دست خودمان داریم چه کار می‌کنیم؟
وی در ادامه با اشاره به عدم حضورش در جلسه چهارشنبه جنجالی هفته گذشته و درگیری لفظی میان دستغیب و حاجتی مدعی شد که توقع داشته تا اولین دستور کار صحن علنی این هفته بررسی و تصمیم گیری در این خصوص باشد و ادامه داد: تنش در شورا موجب اعلام موضع نمایندگان مجلس و مردم شد؛ به‌طوری که در فضای مجازی نیز دلخوری‌ها با بدترین توهین‌ها به شورا همراه شد؛ اگر قرار است شورا ادامه پیدا کند نباید با این روند پیش برویم.
 
عدم حضور شهردار غیرقانونی می باشد
موسوی در تذکر دوم خود درخصوص غیبت های حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز گفت: شهردار با عدم حضور خود در جلسات علنی شأن شورا را نگه نمی‌دارد و این شکل از غیبت اشکال قانونی دارد، مگر اینکه در یک جلسه فوری یا مأموریت کاری باشدمگر آقای شهردار می‌تواند به دبیر هیئت رئیسه تماس بگیرد و بگوید موضوع من را از دستور کار خارج کن، طبق کدام آیین نامه؟ ما به همدیگر قول دادیم که طبق قانون عمل کنیم.
 
آقای صبوری کدام شفافیت؟!
در حالیکه اتفاقات و بگومگوهای چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر شیراز و پیش روی تمامی حضار در جلسه رخ داد، ابراهیم صبوری، نائب رئیس شورای شهر شیراز در واکنش به اتفاقات هفته گذشته بیان کرد: اتفاق پیش آمده باعث نشد که همدلی و وحدت مردم به هم بخورد، امیدوارم شهرمان شیراز مثل همیشه در مسیر توسعه و آبادانی قدم بردارد و درست است که ضرر کردیم اما این را یک سود از بابت شفافیت و شیشه‌ای بودن شورا می‌دانیم.
معلوم نیست که صبوری در چه حالتی و بر چه مبنایی چنین حرف را در صحن علنی به زبان آورده است؟!
 
واکنش رئیس کمیسیون گردشگری به تذکرات یک عضو شورا
قاسم مقیمی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز در تذکری دیگر در امتداد تذکرهای قبلی خود نسبه به شهردار شیراز گفت: بر اساس اسناد موجود، در پرداخت پاداش‌ها در پروژه‌های عمرانی و غیره در مواردی علاوه بر تخطی از سقف مجاز، به عوامل و افرادی پاداش پرداخت شده که عملاً هیچ نقش فیزیکی و فکری در پروژه‌ها نداشته‌اند و یا در پرداخت حقوق، پاداش، کارانه، تشویقی و سایر موارد به برخی مدیران در شورا و شهرداری، شهرداران مناطق و معاونین آن‌ها، رؤسای سازمان‌ها و معاونین و سایر مسؤولین و نیروها، مبالغ هنگفتی تحت عنوان کارانه‌ی 5 میلیونی و 8 میلیونی که سرجمع به میلیارها تومان می‌رسد، بدون هرگونه ضابطه و یا مجوزی از شورا و وزارت کشور پرداخت شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر عدم تناسب این پاداش‌ها با شرایط اقتصادی کشور، ظلم مضاعفی هم بر سایر نیروهای خدوم شهرداری و هم بر شهروندان شریف شیراز است که سهم سرانه شهری آنها به جیب مال‌اندوزان رود.
وی با تعیین بازه برای ارائه گزارش ریز هزینه های شهرداری عنوان کرد: شهرداری شیراز باید ظرف یک‌هفته از تاریخ این تذکر، صورت جامع ریز هزینه پاداش، حقوق و کارانه‌های پرداختی به عوامل فوق‌الذکر و سایر نیروهایی که از این امتیازات برخوردار شده‌اند را به شورا منعکس کند تا در انظار عموم قرار گیرد.
 
مقیمی خطاب دهقانی: خودتان خوب می دانید چه کسانی را وارد شهرداری کرده اید
در ادامه رئیس کمیسیون گردشگری در واکنشی تند به این تذکر مقیمی مطرح کرد: قرار نیست به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش بزنیم، برخی‌ها می‌خواهند نیروی خود را به شهردار قالب کنند و در هر جلسه بر این موضوع تاکید دارند. درست نیست که هربار در این موضوع به شهردار تذکر داده شود؛ چراکه به دور از انصاف است.
قاسم مقیمی که با این حرف دهقانی خونش به جوش آمد، با عصبانیت خطاب به سولماز دهقانی عنوان کرد: شما خودتان خوب مي‌دانيد چه كساني را وارد شهرداري كرده‌ايد؛ اما من تاكنون يك نيرو وارد شهرداري نكرده‌ام و هدفم از تذكرات، حمايت از نيروهاي شهرداري است كه جزو بهترين‌ها هستند.
 
باز هم رئیسی که هیچ اهمیتی برای شورا و مردم قائل نیست
بگو و مگو بین دهقان و مقیمی تازه به پایان رسیده بود که احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز که باز هم همچون هفته‌های گذشته در جلسه علنی غیبت داشت، به یکباره در صحن شورا حاضر شد و علت را تأخیر پرواز اعلام کرد.
دستغیب البته هیچ اشاره یا عذرخواهی بابت سخنان نژادپرستانه هفته گذشته خود نکرد و به صندلی ریاستش تکیه زد. این درحالی است که توهین هفته گذشته او به مردم شیراز بازتاب وسیعی در کشور داشت و هنوز هم با واکنش کاربران فضای مجازی همراه است.
رئیس شورای شهر شیراز در جلسه علنی هفته پیش شورا گفته بود: «خدا پدر جهاد سازندگی را بیامرزد که 10 تا پل زد تا یک عده بیایند در شهر و ادعای شهرنشینی کنند!
 
    عدم شایستگی دستغیب برای ریاست شورا    
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز نیز در نطق خود با بیان اینکه متاسفانه روز چهارشنبه گذشته حادثه غیرقابل قبولی در صحن شورای اسلامی شهر شیراز اتفاق افتاد که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف پاک مردم شد، ابراز داشت: حادثه روز چهارشنبه بصورت طبیعی اعتراض گسترده شهروندان را که نشانه حساسیت به موقع و درست آنان بود در پی داشت. من به‌ عنوان یکی از اعضای شورای شهر از مردم بزرگوار شیراز پوزش می‌خواهم.
نوذر امامی خطاب به دستغیب ادامه داد: صحبت‌های شما جدای از مسائل اخلاقی و عاطفی که واکنش‌های آن‌ را در میان اقشار مختلف مردم شیراز دیدیدم، هیچگونه مبنای علمی و عقلانی هم نداشته و شایسته نیست در رأس هرم تصمیم‌گیری کلان‌شهر فرهنگی شیراز فردی با این جایگاه فکری قرار گیرد.
 
سرانجام دستغیب در راس شورای شهر شیراز چه خواهد شد؟
عصر چهارشنبه در حالی که نایب رئیس شورای شهر شیراز حدود ۱ ساعت پیش به علنی و شفاف بودن شورای شهر شیراز افتخار کرد نشست بررسی اتفاقات هفته گذشته صحن شورا غیر علنی اعلام شد.
گفته می شود در حالیکه تعدادی از اعضا طرح دو فوریتی برکناری دستغیب از ریاست شورای شهر را امضا کرده بودند، بنابر گزارش شیرازه، به دلیل تصمیم شورای اصلاحات امضای خود را پس گرفته اند.
شنیده ها حاکی از این است که پیشنهاد استعفا به دستغیب داده شده ولی این پیشنهاد به مخالفت این عضو شورا منتج شده است.
 
حال باید ببینیم مصلحت اندیشی های اعضای شورا بر وفق مراد شورای اصلاحات خواهد بود یا در راستای هر آنچه به نفع شهر جهت حفظ وحدت است.
این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که احمد رضا دستغیب امروز به صحن علنی شورا دیرتر از دیگران وارد شد و هیچ صحبتی مبنی بر معذرت خواهی از مردم نیز در صحن علنی مطرح نکرد.
 
 
 
 


کد مطلب: 20299

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20299/استعفای-موسوی-تصمیم-شورای-اصلاحات-آتش-زدن-دستمال-قیصریه-عدم-حضور-غیرقانونی-شهردار

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir