مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان فارس در نشست فعالان فضای مجازی شیراز:

راهی جز آموزش نهضتی سواد رسانه ای نداریم

18 ارديبهشت 1398 ساعت 12:53

عبدالرسول معتضدیان درمورد روش مطلوب آموزش سواد رسانه ای و پافشاری بر آموزش نهضتی تصریح کرد: سواد رسانه ای را می بایست در قالب نهضت و به صورت هرم رسانه ای آموزش داد و این آموزش ها را از جمع های خانوادگی شروع کرد.


به گزارش حافظ خبر، در حالی روز گذشته جلسه احمدی زاده; معاون سیاسی امنیتی, استوار میمندی; مدیرکل دفتر سیاسی و باباخانی; مسئول روابط عمومی استانداری فارس با مسئولین خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تحلیلی برگزار شد که از تعداد بیش از 50 نفر حاضر در جلسه, شاید به سختی می شد به اندازه انگشتان یک دست, افراد مسئول خبرگزاری یا پایگاه خبری تحلیلی یافت و هر فردی به عنوان داشتن پیجی یا گروهی در فضای مجازی به این جلسه ورود پیدا کرده بود.

عبدالرسول معتضدیان، مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان فارس در این جلسه با تاکید بر سند دیجیتال 2019 که در 48 منطقه دنیا مورد آزمایش قرار گرفته در ارائه آماری گفت: در سال 2019 جمعیت جهان درحدود 7.6 میلیارد نفر می باشد که از این تعداد 5.1 میلیارد نفر موبایل داشته، 4.3 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته، 3.4 میلیارد نفر عضو حداقل یکی از شیکه های اجتماعی هستند که از این تعداد نیز 3.2 میلیارد نفر از طریق مویابل به شبکه های اجتماعی متصل می شوند.
وی در ادامه عنوان کرد: از سال 2018 تا 2019 و در عرض تنها یک سال جمعیت جهان 1.1 درصد افزایش یافته اما دسترسی به شبکه های اجتماعی رشدی 10 درصدی را تجربه کرده است.
مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان فارس به آمار قاره آسیا پرداخت و بیان کرد: جمعیت قاره کهن در سال 2019 حدود 4.2 میلیارد نفر ذکر شده که در این قاره 4.4 میلیارد موبایل فعال وجود دارد که نشان از وجود افراد بسیار زیادی می باشد که از بیش از یک موبایل استفاده می نمایند.
وی سخنانش را اینگونه ادامه داد: از کل جمعیت قاره آسیا 2.2 میلیارد نفر به اینترنت و حدود 1.9 میلیارد نفر به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند که در طی یک سال گذشته با افزایش 0.08 درصدی جمعیت این قاره، دسترسی به شبکه های اجتماعی 13 درصد رشد داشته است.
معتضدیان میانگین ساعت حضور افراد دنیا را در اینترنت روزانه 4 ساعت اعلام کرد و تشریح کرد: از این 4 ساعت افراد حدود سه ساعت را با موبایل به اینترنت متصل می شوند که فیلیپین با 10 ساعت در روز و ژاپن با 3 ساعت و45 دقیقه به ترتیب بیشترین و کمترین زمان حضور در اینترنت را دارند.

وی درخصوص نرم افزارهای موبایلی که بیشترین میزان استفاده را در میان مردم ایران دارند، اظهار کرد: اپلیکیشن های پرکاربرد در ایران عبارت از تلگرام، share it ، اینستاگرام، واتساپ و دیوار می باشند.
این مقام مسئول و فعال فضای مجازی همچنین نسبت به رژیم مصرف رسانه و به طور مثال محیط رها شده و بدون هیچگونه فیلترینگ نرم افزار share it  نیز هشدار داد.
وی درخصوص مقایسه فضای مجازی و فضای حقیقی اذعان داشت: به طور قطع می توان گفت که فضای مجازی بسیار بزرگ تر از فضای حقیقی در دنیا می باشد.
مسئول سازمان فضای مجازی سراج استان فارس به اهمیت موضوع سواد رسانه ای پرداخت و گفت: در اهمیت سواد رسانه ای همین بس که یک سلبریتی با یک ریتوییت  موجبات قتل یک طلبه را در همدان فراهم می آورد.

وی در ادامه تاکید بر اهمیت سواد رسانه ای تشریح کرد: برای بهبود اوضاع و شرایط در تمامی حوزه ها راهی جز آموزش نهضتی سواد رسانه ای در جامعه از سطح شهرهای بزرگ گرفته تا دور افتاده ترین روستاها نداریم.
عبدالرسول معتضدیان در پایان درمورد روش مطلوب آموزش سواد رسانه ای و پافشاری بر آموزش نهضتی تصریح کرد: سواد رسانه ای را می بایست در قالب نهضت و به صورت هرم رسانه ای آموزش داد و این آموزش ها را از جمع های خانوادگی شروع کرد.
منبع: خبرگزاری علم و فناوری


کد مطلب: 20292

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20292/راهی-جز-آموزش-نهضتی-سواد-رسانه-نداریم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir