نماینده ولی فقیه در فارس:

تربیت صحیح نسل‌ها توسط آموزه‌های اسلامی امکان‌پذیر است

17 ارديبهشت 1398 ساعت 9:57

نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: با اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باید اثبات کنیم تربیت صحیح نسل‌ها توسط آموزه‌های اسلامی و نه مدل‌هایی چون سند ۲۰۳۰ امکان‌پذیر است.


به گزارش حافظ خبر، آیت الله لطف الله دژکام عصر دوشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش، معاونین و رؤسای چهار ناحیه و جمعی از معلمان بسیجی عنوان کرد: روز معلم را که به نوعی علت اصلی تشکیل این جلسه نیز هست خدمت شما بزرگواران تبریک عرض می‌کنم و یک تشکر ویژه دارم از مدیرکل آموزش و پرورش به خاطر تلاش‌هایی که در زمینه اهداف آموزشی و تربیتی مبذول می‌کنند و امیدواریم این جلسه به نوعی بازنگری و همفکری در راستای همان اهدافی که همه ما در باب آموزش و پرورش داریم حساب شود.
وی ادامه داد: اینکه زندگی معلمی چیست و مشکلات، افتخارات و لذات زندگی معلمی چیست برای بنده ملموس است؛ در همین فضایی که به عنوان معلم صحبت می‌کنم مسلماً دردسرها و مشکلات معلمی یکی از دغدغه‌های امروزی است که هر چه به مسائل دیگر بپردازیم باز هم این مورد خود را نشان می‌دهد.
دژکام در ادامه گفت: معمولاً در وضعیت‌های اقتصادی مثل امروز که درگیر هستیم آنهایی که درآمد ثابت دارند آسیب می‌بینند و لطمه می‌خورند؛ امروز می‌دانیم این وضعیت به لحاظ معیشتی برای معلمان مشکل هست اما اینکه در این رابطه چه باید انجام دهیم مسئله ما هست. مسئله سر این است که ما در یک تغییر و تحول اجتماعی و سیاسی و فرهنگی قرار گرفته‌ایم که شروع کننده این تغییر خود ما بوده‌ایم.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما یک حرکت انقلابی را آغاز کردیم که در سال ۵۷ اوج حرکت بود و به پیروزی هم رسیدیم و روزی که این حرکت را آغاز کردیم می‌دانستیم کار آسانی نیست، افزود: آن روزها تکبیر لازم بود اما امروز فقط با تکبیر گفتن و شعار دادن، به وظیفه انقلابی بودن خود و مبارزه با استکبار عمل نکرده‌ایم چرا که امروز با شعار نمی‌شود خیلی از مسائل را حل کرد؛ شاید آن روز در مقابل حکومت طاغوتی می‌خواستیم اظهار وجود کنیم و شعار می‌دادیم اما امروز باید برنامه و طرح داشته باشیم و به آن عمل کنیم و به نتیجه برسیم و این خیلی فاصله دارد با آن چیزی که قبلاً می‌گفتیم.
آیت الله دژکام ادامه داد: به صورت طبیعی در این مسیری که ما آمدیم عموماً از نیروهای آموزش و پرورش در نهادهای مختلف که بعد از انقلاب شکل گرفت استفاده کردیم و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مرهون مجاهدت معلمان است؛ کسانی که در انقلاب مورد اعتماد ما بودند و به کار دولتی وارد بودند از قشر معلم‌ها بودند و پیش از انقلاب هم آدم‌های متدین و سالم معلم می‌شدند و همان‌ها بعد از انقلاب مسئولیت‌ها را قبول کردند چون به کار اداری آشنا بودند؛ معلم‌ها به مناسبت شهادت شهید بهشتی و حادثه ۷ تیر پیامی برای امام خمینی (ره) زدند که در آن گفتند: ما معتقدیم راه انقلاب از سنگلاخ می‌گذرد و اتوبانی نیست.
وی اضافه کرد: باورمان این باشد که اگر می‌خواهیم انقلابی باشیم می‌خواهیم از مسیرهایی برویم که سخت است و اتوبانی نیست؛ عبور از سنگلاخ زحمت و دردسرهای زیاد دارد و بار آن به روی دوش کسانی می‌افتد که معتقد به انقلاب هستند.
وی با بیان اینکه امروزه یا باید تفکر انقلاب اسلامی را کنار بگذاریم یا اگر می‌خواهیم آن را حفظ کنیم که ۴۰ سال است پای آن ایستاده‌ایم باید معتقد باشیم تا به جایی برسیم که ما هم جز قدرت‌های دنیا رسمیت پیدا کنیم و در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم گفت: در این مسئله فشارهای زیادی هست و غیر ممکن است که بتوانیم حلش کنیم مگر اینکه از این سنگلاخ‌ها عبور کنیم؛ بدون زحمت نمی‌شود انقلابی بود و ما برای انقلاب اسلامی بیش از ۳۰۰ هزار شهید داده‌ایم.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: فضا اینگونه است و فشارهایی بر ما هست که تحمل آن آسان نیست و اینجا به مفهومی در دین اسلام رو به رو می‌شویم تحت عنوان صبر؛ ماه رمضان هم ماه صبر است و صبر یعنی روزه؛ این صبر را اگر ما توانستیم نشان دهیم همانطور که گفته‌اند "الصبر مفتاح الفرج" نتیجه صبر پیروزی است اما اگر نتوانستیم همین امروز باید باخت را قبول کنیم.
وی تاکید کرد: بی صبرها در مسیر انقلاب باختند و غیر ممکن است پیروز شوند و کسانی که اهل صبر نباشند از قطار انقلاب جا می‌مانند. خدای متعال فرموده است در روز قیامت به آنهایی که صبر می‌کنند بی حساب و کتاب مزد می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در فارس عنوان کرد: از عزیزان آموزش و پرورش امروز واقعاً توقع می‌رود؛ آیا می‌شود فرزندان خود را بی خیال شویم که هر طور می‌خواهند تربیت شوند؟ آیا ما باید عرصه انقلاب را به خاطر فشارهایی که روی قشر ما بیشتر از دیگران است را ول کنیم؟ این سوالی است که در پاسخ به آن باید تصمیم جدی بگیریم.
وی همچنین با بیان اینکه بحث تحریم و خروج از برجام را به اوج رساندند و چه کسی در این مسیر پیروز می‌شود؟ آنکه صبر کند و همین است که رهبر انقلاب فرمودند امروز جنگ اراده‌ها است ادامه داد: کسی که ارادهاش قوی‌تر است پیروز خواهد شد. امام جمعه شیراز تصریح کرد: به نظر بنده می‌رسد نقطه آغاز که شما بودید و در نقطه پایان هم باید شما باشید. یعنی تعیین تکلیف برای یک قسمت بزرگ از حرکت اسلامی را شما معلم‌ها انجام می‌دهید به خاطر اینکه اولاً یک قشر وسیع و گسترده هستید و هیچ قسمت از دولت به اندازه معلم‌ها گسترده نیست و ثانیاً ارتباطات بسیار وسیعی دارید.
وی ادامه داد: در این وضعیت انتخاب با شماست و نتیجه آن را در دنیا و آخرت خواهید دید. این انتخاب گری مهم است و هیچکس نمی‌تواند به شما تحمیل کند که کدام طرفی باشید و چه انتخابی می‌کنید؛ تشویق و تنبیه هست اما هیچکدام جلوی انتخاب شما را نمی‌تواند بگیرد. امروز ما معلم‌ها در یک امتحان بزرگ قرار گرفته‌ایم و قدرتمندان عالم هرچه توانستند فشار بر سر ما آورده‌اند و بیشتر از این نمی‌توانند کاری کنند. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند ما شروع کننده جنگ نیستیم و امروز در یک پیچ تاریخی هستیم و باید رد شویم یا رد می‌شویم و پیروزمندانه و سربلند و قدرتمند دنیا تسلیم ایران و ایرانی می‌شود یا خدایی نکرده باید بی خیال انقلاب شویم که اینگونه نخواهد شد و خدا رو شکر همچنان ایستاده‌ایم. ما در مشروطیت یا در جریان نهضت ملی قضیه را ول کردیم و حسرتش بر دلمان ماند.
آیت الله دژکام اعلام کرد: امروز در معرض این آزمایش هستیم و آمریکایی‌ها هر کاری می‌کنند تا ما بی خیال شویم؛ نظام، کشور و انقلاب ما در یک نقطه مهم تصمیم گیری قرار دارد. دشمنان ما یک بار جنگ را آزموده‌اند و می‌دانند در جنگ مقابل ما موفق نمی‌شوند و در ادامه جنگ نیابتی را آغاز کردند و داعش را رو کردند اما باز فهمیدند در جنگ مقابل ما غربی‌ها و حتی شرقی‌ها کم می‌آورند. آنها جنگ را تجربه کردند و نتیجه‌ای برای آنها نداشته است اما به جنگ اقتصادی امید بسته‌اند تا کوتاه بیاییم و اینگونه ما را شکست دهند. امروز طرف مقابل ما، چیزی به ما نمی‌دهند و فقط با تبلیغ به دنبال فریب ما هستند. زحمت و سختی در طرف مقابل سنگین است.
وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش فارس گفت: احساس من این است که حتی رهبر معظم انقلاب روزی که فرمودند برجام را به عنوان یک تجربه انجام دهید می‌خواستند ما در مقابل امتحان سنگین‌تر بعدی تجربه و آمادگی بیشتری داشته باشیم چون از ابتدا ایشان گفتند من نسبت به برجام خوشبین نیستم. قرارداد نوشتیم و آنها زیر پا گذاشتند و معلوم نیست دشمنان به وعده خود درست عمل کنند چون شیطان هستند و عمل نمی‌کنند.
وی افزود: ما یا صبر را انتخاب می‌کنیم و اعتماد می‌کنیم به خدا و پیامبر که در قرآن کریم فرموده است " لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ"، مزدتان را می‌دهیم یا اعتماد کنیم به شیطان‌هایی که دام گسترده‌اند تا ما را به سمت خود بکشند.
دژکام تصریج کرد: تصمیم گیری شما در سطح نظام تأثیر بسیار مهمی دارد؛ معلم‌ها همان طور که نقش آفرین بودند در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی امروز هم نقش آفرینی مهمی دارند و بچه‌ها، نوجوانان و جوانان که از بعد تفکر عقلانی ناورزیده تر از شما هستند با شما مواجه اند و حرف شما برای آنها ملاک است و این جهت را باید تأمین کنید و بقیه مسائل حل خواهد شد.
نماینده ولی فقیه اعلام کرد: من سند تحول را در جلسه مربیان صالحین بسیج به بحث گذاشته‌ام؛ برای اینکه احساس کردم همه باید به هم کمک دهیم و هر چند اصل و اساس تربیت بر عهده آموزش و پرورش است و بقیه باید در مسیر ارتقا آن کمک دهند لذا، این سند را باید بخوانیم و تقاضا دارم به همکاری حوزه و دانشگاه و حرکت صالحین که اکثراً روحانیون هستند سامان بهتری دهیم تا ان شاالله دشمنان اسلام در ۲۰۳۰ متوجه شوند که ما روش و کار تربیتی اسلامی درست و مناسب داشته‌ایم و به نتیجه هم رسیده‌ایم و با اجرای این سند باید اثبات کنیم تربیت صحیح نسل‌ها توسط آموزه‌های اسلامی امکانپذیر است نه مدل‌هایی چون سند ۲۰۳۰.
وی یادآوری کرد: فرصتی برای ما هست که خود و سبک تربیتی خود را نشان دهیم. هر کمکی از دست ما بربیاید در خدمت شما هستیم و خدا را شکر حرکت شروع شده است و مسلماً شما هم کوتاهی نکرده و نمی‌کنید تا قدم‌های بعدی را به خوبی برداریم. از خدای متعال هم می‌خواهیم که این صبر را که سخت است به ما توفیق دهد تا بتوانیم در این برهه مهم تاریخی نقش خود را مانند نسل قبل درست ایفا کنیم.


کد مطلب: 20289

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20289/تربیت-صحیح-نسل-ها-توسط-آموزه-های-اسلامی-امکان-پذیر

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir