وصول ۲۳ هزار میلیارد ریال درآمدهای مالیاتی در فارس

17 ارديبهشت 1398 ساعت 9:06

مدیرکل امور مالیاتی فارس از وصول ۲۳ هزار میلیارد ریال مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم در سال ۹۷ خبر داد.


به گزارش حافظ خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی فارس، ناصر هاشمی با اعلام این خبر اظهار داشت: وصول درآمد مالیاتی در استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، رشد ۷ درصدی داشته است.
وی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال مالیات‌های مستقیم و ده هزار میلیارد ریال مالیات غیرمستقیم در استان به حیطه وصول درآمده که این میزان نشان‌دهنده تحقق ۹۳ درصدی و رشد ۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: در سال ۹۷ در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده بیش از 10 هزار میلیارد ریال مالیات وصول‌شده که ۸۵ درصد تحقق و یک درصد رشد نسبت به دوره‌ی مشابه را نشان می‌دهد که از این میزان بیش از ۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال عوارض وصول و به‌حساب شهرداری‌ها ، دهیاری‌ها و عشایر استان واریزشده است.
هاشمی بابیان این‌که در سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال عوارض به شهرداری و بیش از ۱۸۹ میلیارد ریال نیز به دهیاری‌های شهرستان شیراز واریزشده است، تصریح کرد: البته شهرداری‌های سایر مناطق استان به‌جز شیراز نیز یک هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال دریافت کردند و دهیاری‌ها و عشایر استان نیز یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دریافتی داشتند.
وی بابیان این‌که نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات عمومی ۹ درصد است، ادامه داد: این نرخ شامل ۶ درصد مالیات سهم دولت و ۳ درصد عوارض سهم شهرداری‌ها است و یک واحد درصد از مالیات‌های وصولی تحت عنوان مالیات سلامت در کشور هزینه می‌شود.
مدیرکل امور مالیاتی فارس از تشدید مبارزه با فرار مالیاتی و قاطعیت در برخورد با مصادیق جرم مالیاتی خبر داد و مطرح کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی، فرار مالیاتی کاهش‌یافته و نظام اقتصادی به سمت شفافیت سوق یافته است.
هاشمی مبارزه با فرار مالیاتی را از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار نظام مالیاتی دانست و خاطرنشان کرد: سیاست مبارزه با فرار مالیاتی با جدیت و با اتکا بر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان دنبال می‌شود و در استان فارس نیز از سال ۹۵ با تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به تراکنش‌های سنگین و مشکوک بانکی تاکنون ۱۱۴ پرونده در این خصوص مورد رسیدگی قرارگرفته است.
وی بابیان این‌که در حال حاضر با تکیه‌بر میلیاردها رکورد اطلاعاتی ذخیره‌شده در پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی و مؤدیان جدید بسیار سهل‌تر از گذشته شده، افزود: این پایگاه کلیه اطلاعات موردنیاز مالیاتی را از دستگاه‌ها و سایر اشخاص ثالث دریافت، نگهداری، پردازش و برای استفاده در اختیار فرآیندهای مالیاتی سامانه مذکور قرار می‌دهد.
این مقام مسؤول عنوان کرد: وجود این پایگاه در رابطه با فرار مالیاتی، پول‌شویی و برقراری عدالت مالیاتی در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و شناسایی فرارهای مالیاتی صرفاً با تکیه‌بر ظرفیت فناوری‏های اطلاعاتی مربوط به طرح جامع مالیاتی امکان‌پذیر است.
هاشمی با اشاره به سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، بیان کرد: ۹۰ مؤدی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کردند که مورد شناسایی قرارگرفته و اقدامات لازم به‌منظور مطالبه مالیات از این مؤدیان در اجرای قانون مالیات‌های مستقیم در حال انجام است.
وی گفت: با توجه به احصاء جرائم مالیاتی در ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم و سایر قوانین مرتبط نسبت به سوءاستفاده‌ی برخی اشخاص از کارت بازرگانی دارنده‌ی کارت‌ها، مراتب با شکایت این اداره کل در مرجع قضایی مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: کارگروه ویژه پیگیری معوقات کارت‌های بازرگانی در این اداره کل تشکیل‌شده و در راستای وصول مطالبات کارت‌های بازرگانی این موضوع به‌صورت مستمر و در تعامل این اداره کل با اداره کل صنعت، معدن و تجارت ، اتاق بازرگانی شیراز ، اداره گمرک ، اداره کل تعاون و مراجع قضایی پیگیری می‌گردد.
هاشمی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال «رونق تولید» اعلام کرد کارگروه ویژه‌ای نیز جهت بررسی مشکلات مالیاتی صنایع و شرکت‌های بحران دار استان به‌منظور رفع موانع موجود تشکیل‌شده است.


کد مطلب: 20284

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20284/وصول-۲۳-هزار-میلیارد-ریال-درآمدهای-مالیاتی-فارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir