سفره‌های غذا و گردشگری پر رونق در فارس/ توجه به گردشگری خوراک

19 اسفند 1397 ساعت 13:11

یکی از نیازها و حتی جاذبه‌ها در سفر انواع خوراک‌هایی است که در مقاصد سفر در فرهنگ بومی آنها ریشه دارد.


به گزارش حافظ خبر، در آستانه نوروز که اوج فصل سفر است بر روش‌های ارائه آداب بومی، غذاهای سنتی و ... به روش بهتر در فارس تاکید می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به تنوع غذایی در استان به عنوان یک جاذبه موثر به خبرنگار فارس می‌گوید: در استان فارس آنقدر تنوع خوراک وجود دارد که می‌تواند فارس را به یک برند وسیع در حوزه گردشگری خوراک تبدیل کند.

 
مصیب امیری ادامه می‌دهد: در آستانه نوروز با برگزاری رویدادهای گردشگری که ریشه در آداب و رسوم کهن فارس دارد تلاش کردیم تا این فرهنگ غنی را تداعی کنیم تا در سفرهای پیش رو مورد توجه فعالان گردشگری قرار بگیرد و به گردشگران ارائه شود.
وی اضافه می‌کند: برگزاری 2 رویداد اخیر در شیراز با عناوین «قصه‌های فراموش شده نوروز در فارس» و «گردشگری خوراک‌های نوروزی» از این موارد است که 15 و 16 اسفندماه برگزار شد.
سفره نوروزی با آداب کهن
نماینده یک شرکت گردشگری نیز با تاکید بر بازتاب مطلوبی که برگزاری نمایشگاه‌های خوراک‌های سنتی در پی دارد، عنوان می‌کند: در استان تنوع غذایی گسترده‌ای وجود دارد که برخی از آنها قدمت بسیار کهنی دارند و نباید اجازه داد که فراموش شوند.
امیر حسین حکمت‌نیا با اشاره به اینکه غذاهای فارس به چند نوع کباب محدود نمی‌شود، می‌افزاید: غذاهایی همچون آش ابو دردا، سیرموک پلو، سمبوسه داراب و ... باوجود اصالت دیرینه گاها برای برخی از ساکنان استان ما چندان شناخته شده نیستند اما باید تلاش کرد با برگزاری نمایشگاه‌های رویدادی ضمن احیاء این خوراک‌ها زمینه را برای معرفی و عرضه آنها به گردشگران فراهم کرد.

 
وی معتقد است: نوروز به عنوان یک جشن اصیل که فصل سفر موثری برای مناطق مختلف است، بهترین فرصت برای فعالیت در عرصه گردشگری خوراک است تا ضمن احیاء خوراک‌های سنتی درآمد پایداری در حوزه خوراکی‌های بومی نیز ایجاد کنیم.
تحویل سال با شیربرنج
حکمت‌نیا با ذکر یک مثال اظهار می‌کند: شاید امروز کمتر کسانی از اهالی شیراز به یاد داشته باشند که اجداد ما در لحظه تحویل سال به جوشاندن شیربرنج اعتقاد داشته‌اند اما با معرفی این رسم اصیل در نمایشگاه‌های خوراک می‌توان از ان در حوزه گردشگری نوروزی برای ارائه یک مدل گردشگری خاص به گردشگران داخلی و خارجی بهره گرفت.
وی تاکید می‌کند: احیاء سنت‌های قدیمی علاوه بر اینکه تاثیر داخلی مطلوبی در توسعه فرهنگ کهن در استان دارد برای اینکه در حوزه گردشگری حرف‌های بهتر و بیشتری داشته باشیم نیز نقش بسزایی دارد زیرا هر کدام از شهروندان به عنوان یک سفیر فرهنگی می‌توانند این باورها و آداب را به مسافران انتقال دهند تا فرهنگ ما زنده و زنده‌تر بماند.
گفتنی است خبرگزاری فارس نیز قصد دارد تا در آستانه نوروز با معرفی خوراک‌های سنتی سراسر استان در این احیاء سهمی داشته باشد.
فارس


کد مطلب: 19695

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19695/سفره-های-غذا-گردشگری-پر-رونق-فارس-توجه-خوراک

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir