و اینک مهم‌ترین عبرت سال ۹۶

28 اسفند 1396 ساعت 16:46

برجام منعقد شده بود که تحریم نباشیم، حالا تحریم می شویم برای اینکه برجام باشد! این پارادوکسی است که باید کشور را از آن نجات داد. چه امریکا در برجام بماند و چه از آن خارج شود، تحریم هایی جدید با شراکت اروپا در راه است.


"حافظ نیوز" ::: این روزها حرف زدن از برجام و سرنوشت آن، برای خیلی‌ها خوشایند نیست. نه آنها که آن را فتح الفتوح می‌نامیدند و نه آنها که در بیست دقیقه تصویبش کردند و نه آنها که معتقد بودند برجام را خدا آورده است! تاریخ از یاد نخواهد برد سخن دیپلمات‌های برجسته دولت تدبیر و امید را آن هنگام که می‌گفتند اگر آمریکا زیر توافق برجام بزند، اروپا مردانه پای آن خواهد ایستاد!

اما نتیجه امید بستن به اروپا منجرشده به اینکه اروپایی‌ها با شادمانی و طلبکاری بگویند "می خواهم تحریمتان کنم!" می‌پرسیم برای چه؟ می‌گویند: "برای حفظ برجام!" بعضی دوستان هم متواضعانه می‌گویند: "خب خیالمان راحت شد که نیت سوئی ندارید!"

این چند کلمه خلاصه کل وضعیت فعلی است. برجام منعقد شده بود که تحریم نباشیم، حالا تحریم می شویم برای اینکه برجام باشد! این پارادوکسی است که باید کشور را از آن نجات داد. چه امریکا در برجام بماند و چه از آن خارج شود، تحریم هایی جدید با شراکت اروپا در راه است.

اگر "انعقاد برجام" ابزاری بود برای کاهش تحریم ها، "تداوم" آن هم باید همین کارکرد را داشته باشد و هر زمان که حس کردیم برجام به ضد خود بدل شده و به جای اینکه جلوی تحریم ها را بگیرد، آنها را تشدید کرده، باید ایستاد و یک بار به عقب، به راهی که آمده‌ایم، دوباره نگریست و اگر اشتباه کرده‌ایم، انقدر شهامت داشته باشیم که به آن اعتراف کنیم و انقدر شجاعت داشته باشیم که اشتباهمان را اصلاح کنیم...


کد مطلب: 19157

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/19157/اینک-مهم-ترین-عبرت-سال-۹۶

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir