معاون آموزشی اداره کل آموزشوپرورش فارس در مورد دلایل حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، مافیای اقتصادی با گردش مالی هزاران میلیاردی پشت این موضوع و مسائل پشت پرده آن، بهصورت مفصل توضیحاتی ارائه کرد.
چرا آزمون ورودی مدارس تیزهوشان حذف شد؟
مافیای اقتصادی با گردش هزارمیلیاردی مخالف حذف آزمون مدارس تیزهوشان!
16 اسفند 1396 ساعت 16:30
معاون آموزشی اداره کل آموزشوپرورش فارس در مورد دلایل حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، مافیای اقتصادی با گردش مالی هزاران میلیاردی پشت این موضوع و مسائل پشت پرده آن، بهصورت مفصل توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "حافظ نیوز"، فرهاد اسماعیلی در حاشیه نشست شورای آموزشوپرورش استان فارس در استانداری اظهار داشت: مسئله آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به دلیل ایجاد استرس و اضطراب میان خانوادهها و دانش آموزان، ابعاد گستردهای پیداکرده بود و به همین دلیل در دستور کار شورای عالی آموزشوپرورش که ریاست آن به عهده ریاست رئیسجمهور است قرار گرفت.
وی با بیان اینکه وقتی آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی متوسطه اول حذف شد برخی آن را بهمنزله حذف استعدادهای درخشان تلقی کردند و این تصور غلط موجب موضعگیری عدهای شد، تصریح کرد: منظور حذف مدارس تیزهوشان نبود بلکه منظور این بود که در دوره متوسطه اول، این مدارس حذف شود که وزارت آموزشوپرورش نیز پس از جلسات کارشناسی متعدد، پیشنهاد آن را به شورای عالی آموزشوپرورش ارائه کرد ک پذیرفته شد.
* تجارت ناسالم
اسماعیلی با بیان اینکه آزمون ورودی مدارس نمونه و سمپاد در مقطع متوسطه اول حذفشده، چراکه آزمونها مانع مسیر صحیح تعلیم و تربیتشده بود، خاطرنشان کرد: دوره ابتدایی آسیب شدیدی از قبل این آزمونها دیده و این آزمونها مقدمه یک تجارت ناسالم شده بود که گردش هزاران میلیاردی در سطح کشور داشته و به یک اقتصاد غیرمفید و بلکه ازنظر تربیتی ناسالم تبدیلشده بود.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین که مورد تائید تمام ارکان نظام هست نیز بحث تربیت انسان صالح، ساحتهای ششگانه تربیت و تربیت متربیانی در طراز نظام اسلامی تأکید شده است، این آزمونها میتواند یکی از موانع تحقق سند باشد. افزود: متأسفانه مقطع ابتدایی مظلوم واقعشده و تمام ضربهها به این مقطع وارد میشود و ما متوجه نیستیم که در آینده، این ضربات چه تأثیری بر روند تعلیم و تربیت خواهد گذاشت.
اسماعیلی با بیان اینکه این سند یک تحول عمیق و ریشهای و همهجانبه مدنظر دارد، خاطرنشان کرد: سند تحول، معلم را مربی معرفی میکند و محتوای دروس تنها کتاب درسی نیست و مدرسه به کانون تربیت محله تعریف میشود نه اینکه مکانی باشد که دانشآموز چندساعتی را در آن به یادگیری بپردازد.
وی افزود: سند تحول بهطور کلان، مدرسه را مدرسه صالح معرفی میکنند؛ بنابراین چطور میتوان با این آزمونهایی که ما میگیریم که تنها در بعد ریاضی و منطق با تستها و آزمون تراکمی و فشرده، استعدادهای متنوع دانشآموز را شناسایی کنیم؟
اسماعیلی افزود: وقتیکه تنها 2 هزار نفر از 20 هزار دانشآموز ثبت نامی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی قبول میشوند، واقعاً تابهحال فکر کردهایم چه بر سر آنکسانی میآید که در این آزمونها قبول نمیشوند؟
*بار مالی بسیار بر خانوادهها
این مقام مسؤول ادامه داد: در یک برآورد سطحی و میدانی که ما انجام دادیم گردش مالی هزینه خانوادهها برای تهیه کتب و کلاسهای آمادگی دانشآموزانی که در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی شرکت میکردند بین 3 تا 5 میلیون تومان بود بهعلاوه خرج ایاب و ذهاب و...که به آن اضافهشده و بار مالی بسیاری به خانوادهها تحمیل میکرد.
وی افزود: آیا مدارس تیزهوشان واقعاً استعدادهای درخشان را پرورش میداد؟ یا تبدیل به کلاس کنکور خوبی شده بود که المپیادی و... خروجی آن بود؟ البته جنبههای مثبتی هم دارند. البته بیشتر بحث اصلی معضل آزمونها و طبقهبندی مدارس میباشد
*تربیت دانشآموز ایثارگر؟
اسماعیلی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بر کارآفرینی، اعتمادبهنفس بالا، وقتشناسی و... دانشآموختگان تأکید شده، تصریح کرد: با این مدل آموزش مدارس تیزهوشان بههیچعنوان کارآفرین به وجود نخواهد آمد چراکه به تمام ابعاد تربیتی دانشآموز توجه نشده است.
این مقام مسؤول اضافه کرد: اتفاقاً برای شرکت و موفقیت در این آزمونها دانش آموزان نهتنها ایثارگر بار نمیآیند بلکه خودخواه و خودمحور شده چراکه همه باید حذف شوند تا دانشآموز ترقی کند و بالا رود.
وی تصریح کرد: رقابت چیز بدی نیست اما باید به سن و سال دانشآموز نیز توجه داشت و این رقابت نفسگیر مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای دانشآموزانی با سن پائین بههیچعنوان مناسب نبود و فایده زیادی نیز در بر نخواهد داشت.
*تربیت دانشآموز برای خارج از کشور!
اسماعیلی همچنین گفت: الآن بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد دانشبنیان از میان فارغالتحصیلان هنرستانهاست و جالب اینجاست که دانش آموزان مدارس تیزهوشان پس از دانشآموختگی، از دانشگاههای خارج از کشور مثل آمریکا، اروپا و... سر درمیآورند، درواقع نتوانستهایم از خروجی این مدارس برای کشور بهره کافی ببریم.
وی افزود: برخی میگویند خب باید وارد جهان علم شد و آن را توسعه داد اما این را نمیگویند که ما به ازای این خروج دانشآموختگان از کشور چیست؟ آیا علم و فناوری را میتوانند با خود به داخل کشور هم بیاورند یا اینکه تنها باید ما جهانی فکر کنیم؟ اما هنگام استفاده از علم آنان، همان کشورها به ما میگویند شما تحریم هستید و نمیتوانیم به شما تکنولوژی بدهیم!
اسماعیلی با بیان اینکه طرح شهاب میتواند جایگزینی برای نحوه شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان و برتر باشد، چراکه هر کس سر جای خود با توجه به هوشهای متعدد شناسایی میشود و سپس موردحمایت و هدایت قرار میگیرد، وی همچنین در خصوص ضعف آزمونهای ورودی مدارس خاص تأکید کرد: در ابتدایی ارزشیابی توصیفی است و نمره ملاک نیست و دانش آموزان برای رشد همهجانبه 6 سال بهصورت توصیفی ارزشیابی میشوند، آیا صحیح است پسازآن در یک آزمون 4 گزینهای و تراکمی دستچین شوند؟
*معاملهگری سودجویان
وی همچنین با اشاره به معاملهگری سودجویان از قبل برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی افزود: اگر نگاهی به تبلیغات آموزشگاههای سودجو نگاه کنیم کنکور را از سالهای دبیرستان به اول ابتدایی آورده و استرس و اضطراب را در این کودکان و نوجوانان و خانوادههایشان به وجود آوردهاند.
*به خطر افتادن منافع برخی از قبل حذف آزمون
اسماعیلی ادامه داد: معلمان، نخبگان علمی دانشگاههای معتبر کشور، نظام روانشناسی و بسیاری از اولیا، دانش آموزان و... با شعف از حذف آزمونها استقبال کردند چراکه بحث منطقی سازی مدارس مطرح بود و بیشتر کسانی که منافع شدیدی از برگزاری این آزمونها میبردند فشار زیادی میآورده که این آزمونها حذف نشود. البته گروهی هم از حیث دیر اعلام شدن این موضوع معترض بودند.
کد مطلب: 19054