«علامه خفری» مبدأ ریاضیات نوین

9 اسفند 1396 ساعت 16:20

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: «علامه خفری» در ریاضیات آنچنان از برجستگی برخوردار است که برخی وی را مبدأ ریاضیات نوین دانسته‌اند.


به گزارش "حافظ نیوز"، کاظم جلالی صبح امروز در همایش ملی علامه خفری اظهار داشت: علامه خفری در تاریخ معاصر ما پس از یک اوج که آرای او حتی مورد توجه بزرگانی چون میرداماد٬ شمای گیلانی٬ ملاصدرا٬ و تنی چند از فلاسفه قرار می‌گیرد مدت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال یک هزار و  ۳۵۲ توسط محمدکریم اشراق از محققان بزرگ جهرم گزارشی از احوال و آثار وی منتشر گردید گفت: علاوه بر اشراق  در سال ۱۳۶۹ فیروزه ساعت چیان پژوهشی جامع در باب آثار و احوال علامه نفری انجام داده است.
وی افزود علامه خفری که نزدیک به ۳۱ اثر تالیفی و اکثرا شرح و حاشیه‌های پرمایه دارد قرن‌ها به فراموشی سپرده می‌شود که تشکیل این همایش ملی جهت شناخت بیشتر آثار و اندیشه‌های این عالم بزرگ و شناساندن چنین بزرگانی به معاصرین دارای ارزشی بسیار فراوانی است.
کاظمی با بیان اینکه آنچه از آثار علامه محمد شمس‌الدین خفری بر می‌آید آن است که شخصیت وی از جامعیت بالایی برخوردار بوده است گفت: علامه خفری کلام شناس٬ حکمت‌دان و متبحر در علومی همچون ریاضیات ستاره شناسی٬ تفسیر و نهایتا عرفان بوده است.
وی افزود: بر حاشیه‌ای که خفری بر شرح تجرید قوشچی نگاشته ۲ تن از بزرگان فلسفه حاشیه نوشته و نقد و بررسی کرده‌اند و این حجم از نقد حکایت از پر مایه بودن اثر این عالم بزرگ دارد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  علامه خفری از حکمت متعالیه و مشرب و سبک فکری و فلسفی برخوردار بوده است ادامه داد: این شخصیت دارای گرایش‌های عرفانی و نیز حکمت ذوقی و اشراقی بوده است و در عین حال در ریاضیات آنچنان از برجستگی برخوردار است که برخی وی را مبدأ ریاضیات نوین دانسته اند و عده‌ای از وی به عنوان خواجه نصیر دوم ایران نامبرده‌اند.


کد مطلب: 18994

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18994/علامه-خفری-مبدأ-ریاضیات-نوین

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir