استاندار فارس:

استان فارس به سند راهبردی مدیریت مصرف آب مجهز شود

26 بهمن 1396 ساعت 18:57

استاندار فارس گفت: شهرستان‌های استان فارس نیازمند برنامه و سند راهبردی درزمینهٔ مدیریت مصرف آب هستند.


به گزارش "حافظ نیوزاسماعیل تبادار پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح هم‌زمان 915 طرح سامانه‌های نوین آبیاری استان فارس در داراب اظهار داشت: اگر سند جامعی درزمینهٔ مصرف آب تدوین شود و در سالهایی که میزان بارش نزولات جوی پایین‌تر است، کاشت برخی محصولات آبی ممنوع شود یا از آبیاری تحت‌فشار و آبیاری قطره‌ای استفاده کنند می‌توان تا حدودی از بحران بی‌آبی جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: طی دیداری که با ریاست جمهوری داشتیم ایشان بر مدیریت آب تأکید ویژه داشته و این موضوع مطرح شد که  مصرف‌کننده و تأمین‌کننده آب با یک سیاست مشترک در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
تبادار بابیان اینکه برای مدیریت مصرف آب باید یک سند ملی مطرح شود، اضافه کرد: بنابراین جهاد کشاورزی به‌عنوان مصرف‌کننده و وزارت نیرو به‌عنوان تأمین‌کننده باید درزمینهٔ مصرف آب یک سیاست همسان و همسو داشته باشند و بر اساس یک مدار حرکت کنند.
استاندار فارس با تأکید بر لزوم عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر مدیریت آب در استان فارس،  تصریح کرد: گر چه برای مدیریت منابع آب دیر شده و باید سالها پیش این موضوع به‌عنوان اولویت جدی مطرح می‌شد اما باید از مردم دعوت کرده و منفعت آن‌ها از مدیریت منابع آب تشریح شود.
وی تأکید کرد: بحران خشک‌سالی که طی چند سال متمادی استان فارس را فراگرفته واقعیت تلخی است اما مصرف آب به همان میزان سابق ادامه یافته و مدیریت مصرف ضعیف بوده است به‌طوری‌که در سال‌هایی که خشک‌سالی نبود 75 هزار حلقه چاه مجاز داشتیم و 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز و در حال حاضر صد درصد چاه‌های مجاز کف شکنی شده است.
 استاندار فارس با اشاره به اینکه بالاترین بیلان منفی بارش باران در سطح کشور مربوط به استان فارس است تصریح کرد: ابراز نگرانی از بحران کم‌آبی شرط لازم است اما کافی نیست و مهم آن است که یک برنامه مشخص و مدون در این زمینه ارائه دهیم.
تبادار بابیان اینکه با اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار، 38 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف منابع آب صرفه‌جویی می‌شود، افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب باید بهره کافی و وافی در معاش مردم داشته باشد و اگر این صرفه‌جویی در جای دیگر هزینه شود کار ما عبث و بیهوده است.


کد مطلب: 18918

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18918/استان-فارس-سند-راهبردی-مدیریت-مصرف-آب-مجهز-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir