نیاز کم به آب مهمترین حسن کشت گیاهان دارویی/ فرآوری گیاهان دارویی سود اقتصادی فراوانی دارد

13 دی 1396 ساعت 15:21

کشت گیاهان دارویی با توجه به نیاز کمتر به آبیاری از گزینه‌های مناسب در کشاورزی بوده که مورد توجه کشاورزان استان فارس قرار گرفته است.


به گزارش "حافظ نیوزکشت گیاهان دارویی با توجه به اینکه نیاز کمتری به آبیاری دارند از گزینه‌های مناسبی است که در کشاورزی فارس مورد توجه قرار گرفته تا جایی که فارس را در تولید و کشت گل محمدی به مقام نخست کشور تبدیل کرده است. فرآوری و بسته‌بندی این گیاهان نیز مورد توجه ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.
رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس، حساسیت جهاد کشاورزی در مورد گیاهان دارویی را مطلوب می‌داند و می‌گوید: با توجه به این اولویت تا پایان سال 95 در مجموع 13 هزار و 120 هکتار از اراضی استان فارس، زیرکشت گل محمدی، زعفران و ... رفته است.
حشمت‌الله صادقی می‌افزاید: البته در این میان گیاهان یک ساله‌ای همچون زیره و رازیانه نیز کشت می‌شود که در آمار کشت گیاهان دارویی به علت عمر کوتاهشان محاسبه نمی‌شوند.
وی اضافه می‌کند: اما زعفران، عناب، گل محمدی و زرشک که عمر چند ساله دارند در آمار ثابت گیاهان دارویی استان برای برآورد سطح زیر کشت قرار می‌گیرند.
صادقی از پیشرفت در کشت گیاهان دارویی در فارس در سال جاری ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: تا پایان آذر ماه امسال، 2 هزار و 200 هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی نسبت به رقم هزار و 733 هکتار پیش‌بینی شده از ابتدای سال داشته‌ایم.
این مسوول اعلام می‌کند: این رقم در 3 ماهه پایانی سال نیز با سیر صعودی همراه خواهد بود که از نظر رشد اقتصادی پیامدهای مطلوبی در پی دارد.
رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به عملکرد ستاد گیاهان دارویی استان می‌گوید: گونه‌های گیاهی که برای اولویت این کشت در نظر گرفته شده شامل گل محمدی، زعفران، آویشن شیرازی، شیرین بیان انغوره و باریجه است.
صادقی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت بازار، کشت گونه‌های بادرنجبویه، مریم گلی، زیره سبز، رازیانه و زنیان نیز در فارس توسعه پیدا کرده است.
کشاورزی با آب کمتر
این مقام مسوول به کاهش ذخایر آب در سال‌های اخیر در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: کشاورزی با استفاده از کمترین حجم آب از الگوهای کشتی است که مورد توجه جهاد کشاورزی قرار دارد و از آنجا که بیشتر گیاهان دارویی به صورت دیم قابل کشت هستند به آنها در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای شده است.
صادقی تاکید می‌کند: برخی از گیاهان دارویی در مقایسه با گیاهان زراعی و باغی به آب کمتری نیاز دارند که گل محمدی از نمونه‌های آنهاست و در برخی از مناطق استان به صورت کاملاً دیم و یا با آبیاری تحت فشار کشت می‌شود که با این نوع آبیاری 62 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.
تاکید بر فرآوری گیاهان دارویی
رئیس کمیته گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی فارس فرآوری گیاهان دارویی را حائز اهمیت می‌داند و بیان می‌کند: تاکید جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی، فرآوری، بازاریابی و صادرات است.
صادقی ادامه می‌دهد: رویکرد جهانی به سمت استفاده‌های مختلف درمانی، غذایی، صنعتی و … از گیاهان دارویی و معطر، موجب ‏تبدیل صنعت تولید و فرآوری این گیاهان به یکی از صنایع سودآور و مهم در سراسر دنیا شده است.
وی تصریح می‌کند: برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی از مهمترین حلقه‌های این زنجیره صنعتی در ‏کشور هستند که باید با تحقیقات و آموزش های خاص مورد اجرا قرار بگیرند.
این مقام مسوول می‌افزاید: وقتی گیاهان دارویی خام فروشی شوند، مبلغ اندکی به دست می‌آوریم، اما اگر ‏این گیاهان با اندک دانشی تغییر یافته و به عنوان مثال به پودر یا عصاره تبدیل شوند، سود حاصل از فروش آنها به ‏چندین برابر می‌رسد.


کد مطلب: 18563

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/18563/نیاز-کم-آب-مهمترین-حسن-کشت-گیاهان-دارویی-فرآوری-سود-اقتصادی-فراوانی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir