آغاز دور دوم طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی با مشارکت بیش از 50 دانش پژوه/ هدف طرح تربیتی عمار انقلاب اسلامی تربیت نیروی مطلع و متعهد به آرمان های انقلاب است
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی استان فارس با اشاره به بای که دوره دوم طرح تربیت عمّار انقلاب اسلامی، با هدف تربیت نیروی اولاً مطلع از آرمان های انقلاب اسلامی و ثانیاً متعهد به آن و ثالثاً کاربلد پیشبردش در دانشگاه و سپس در جامعه طرح ریزی شده است، گفت:اگر دسته بندی ساختاری از اهداف این دوره صورت پذیرد، دسته مخاطبین دوره دانشجویانی هستند که با وسواس نظری از میان دانشجویان مستعد انتخاب شده و از نظر مصاحبه گران دوره دارای حداقل توانایی لیکن حداکثر استعداد و اراده جهت ادامه مسیر تشخیص داده شده اند.
به گزارش "حافظ نیوز"، دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی استان فارس با اشاره به بای که دوره دوم طرح تربیت عمّار انقلاب اسلامی، با هدف تربیت نیروی اولاً مطلع از آرمان های انقلاب اسلامی و ثانیاً متعهد به آن و ثالثاً کاربلد پیشبردش در دانشگاه و سپس در جامعه طرح ریزی شده است، گفت:اگر دسته بندی ساختاری از اهداف این دوره صورت پذیرد، دسته مخاطبین دوره دانشجویانی هستند که با وسواس نظری از میان دانشجویان مستعد انتخاب شده و از نظر مصاحبه گران دوره دارای حداقل توانایی لیکن حداکثر استعداد و اراده جهت ادامه مسیر تشخیص داده شده اند.
وی ادامه داد: در ُبعد محتوایی، دوره برمبنای تفهیم اهمیت نیل به اندیشه و تفکر، ذیل یک مفهوم کلی به اسم «منظومه فکری» تدوین و تجهیز شده است. این بدین معنی است که تمامی اجزا و پارامترهای تربیتی این دوره باید نشانگر قله ای به نام «تفکر منظم» باشند و برنامه ریزان این دوره از هرگونه سیلابس درسی و تربیتی که خارج از چهارچوب پیش گفته بوده، خودداری کرده اند.
توانا با اشاره به این که از منظر کاربردی اثرگذاری خروجی های دوره نیز در وهله اوّل دانشگاه و محیط های آکادمیک، سپس سطح مدیریتی و مسئولیتی جامعه و در آخر عامه آحاد مردم به عنوان حوزه کاربردی و زمین عملکردی نیروهای تربیت یافته این دوره در نظر گرفته شده اند، اضافه کرد: دوره نخست تربیت عمار انقلاب اسلامی با رویکردی غالباً آموزش محور در دو بخش حضوری و غیرحضوری با دعوت از اساتید برجسته کشور و اساتید بومی برگزار شد.
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بیان کرد: در دوره حضوری مباحثی ذیل عناوین ترویج گفتمان امامین انقلاب، گفتمان سازی و جریان سازی پیگیری شد. شیوه ی اتخاذ شده در دوره پیشین پس از بحث های فراوان و جلسات متعدد دستخوش تغییراتی بعضاً ماهوی شده است. دوره غیرحضوری طرح نیز با تزریق برنامه های جانبی جذاب و متنوع هم راستای با اهداف دوره غنی سازی شده اند.
وی با اشاره به این که پس زمینه فکری طراحی دوره دوم تربیت عمّار، تربیت یک نیروی تراز انقلاب اسلامی با توجه ویژه به پیش نیازهای حقیقی یک انسان فرهیخته انقلابی بوده است، گفت: نیازهای یک نیروی زبده در راه رسیدن به شناخت آرمان های انقلاب و دفاع اصولی، منطقی، تکنیکی و تاکتیکی از آن چیست؟ این سوال اصلی سرمنشا تمام برنامه ریزی های این دوره بوده است. پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر ایده و مفهوم کلی حاکم بر فضای دوره تعیین گردید.
توانا با بیان این که آن چه مراد است حاکمیت نظم فکری بر پایه معرفت شناسی اسلامی و سپس کارکرد حوزه های مختلف دین در شئونات اساسی جامعه است، ادامه داد: این تفکر است که از گمراه و بیراه رفتن در خدمت به نظام در عرصه های مختلف جلوگیری می کند. در واقع جلوگیری از سکولاریسم فکری و عملی تنها زمانی حاصل خواهد شد که نیاز تمامی بخش های حکومت به بن مایه اصلی ایدئولوژیک آن جامعه احصا شده و در راستای برطرف کردن آن نیاز نیروهای متعهد تربیت شوند. لذا منظومه فکری طراحی شده در دوره دوم تربیت عمّار انقلاب اسلامی در ابتدا با معرفت شناسی بنیادین اندیشه اسلامی و غربی آغاز و سپس با رهیافت به سوی ایمان، توحید، نبوت و ولایت ادامه می یابد.
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار بسیج دانشجویی فارس اضافه کرد: وجه تمایز این دوره با دوره های کلاسیک آموزش علوم دینی ورود مباحث به شئونات ظاهری و باطنی حکومت و زندگی جامعه است. همچنین در کنار این مباحث بنیادین آموزش هایی با محوریت عملی گنجانده شده است تا دانش پژوه خود را در میانه میدان و بازیگر صحنه تصور ساخته و با تمرین های پی در پی آمادگی حضور در عرصه اصلی را کسب نماید.
وی با اشاره به این که مخاطبین دوره طرح تربیت عمار همانند دوره اول آن دسته از اعضای فعال حوزه های بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر شیراز و شهرستان های هدف استان هستند که دغدغه کافی درخصوص حل مشکلات و معضلات پیرامون خویش را داشته باشند، اظهار کرد: نخبگانی که هم اکنون سال اول و دوم دانشجویی را می گذرانند و استعداد پذیرفتن مسئولیت های ارکانی بسیج دانشجویی را دارا باشند.
توانا خاطرنشان کرد: در دوره دوم در راستای بهبود شرایط پذیرش دانش پژوهان دوره از روش های علمی سنجش آمادگی دانشجویان در مراحل مصاحبه و گزینش بهره گیری خواهد شد. سطح مطلوب دانشجویان در این دوره بر تعداد برگزیدگان ارجحیت خواهد داشت. لذا مبنای پذیرش دانشجو در دوره کسب حد نصاب تعیین شده توسط کمیته گزینش طرح خواهد بود
دبیر قرارگاه دانشجویی عمار در پایان گفت: پس از طی شدن مراحل اولیه گزینش، بسته به تعداد نفرات انتخاب شده دانش پژوهان دوره به چند دسته تقسیم بندی شده تا توسط یک مربی در طی دوره مورد همراهی قرار بگیرد. در واقع همواره یکی از افراد کمیته دانش افزایی قرارگاه عمّار به عنوان مشاور در کنار دانش پژوهان خواهد بود.